Esther rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Gerdien_

Esther rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 11:31

Hallo Bokkers!

Gisteren was Esther precies een jaar bij mij. Ze is nu 4 jaar. Vorig jaar april zijn we echt begonnen met inrijden. Daarvoor was ze al wel zadelmak, maar door mondproblemen (wolfskiezen, losse tanden, wisselen) gaf het rijden veel spanning en paniek. De mondproblemen zijn nu opgelost, maar het vertrouwen in het bit moet weer komen.

Ik heb leren rijden op een manege toen ik op de basisschool zat. Daarna wel wat paardjes gereden, maar nooit meer les gehad totdat ik Esther kocht. Rijtechnisch moest ik echt bij nul beginnen..

Het filmpje is gisteren gemaakt.
Ze snoepte op een gegeven moment wel iets meer tempo. Tempocontrole blijft een issue, het is een voorwaartse pony en ik vindt het dan lastig om te blijven rijden ipv remmen.
Het aanspringen in galop was mijn fout. Ik moest er behoorlijk aanrijden, ze was al wat moe. Hierdoor heb ik een heel onrustig been zie ik.

Donderdag heb ik mijn eerste oefendressuur. Hebben jullie tips?
- handen meer dragen
- Rustiger lichtrijden
- sneller reageren op tempowisselingen

glenstorm

Re: Esther rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:38

Oeps heb perongeluk je filmpje gedisliked. Geprobeerd te liken. Maar heb nu like.en dislike :o

Ik zou het tempo iets langzamer leggen, vind hem nu weg kort en stijf draven en hij kan denk ik mooi over de rug.
Je handen mogen iets stiller, het is niet heel storend maar sinds doet je paardje zijn hoofd van links naar rechts.
Vind je verder heel vriendelijk eigen dus ga zo door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:42

Je paardje loopt mooi met t koppie omlaag maar verder gebeurd er niks. Probeer eerst eens wat lengte te krijgen in de hals. Zodat ze de rug gaat gebruiken en haar passen gaat afmaken. En probeer je hand stiller te houden, nu loop je behoorlijk te plukken als ze dreigt omhoog te komen, probeer dat met je been te corrigeren.
Succes.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:52

Ik zou inderdaad eerst gaan werken aan tempocontrole. Je moet je paard kunnen laten vertragen en dan in dat lage tempo je hand kunnen ontspannen. Dan moet je paard in dat tempo blijven, totdat jij zegt dat er iets anders gaat gebeuren. Ik zie bij jou vrij veel spanning in je armen. Qua nageeflijkheid: probeer je paard los te werken met veel voltetjes en gebogen lijnen. Vraag stelling en laat hem inbuigen om je binnenbeen. Hierdoor zal hij gaan afbuigen in de hals en de rug meer loslaten. Beloon die momenten door zelf te ontspannen in je handen. Als je dit met de juiste timimng en consequent doet zal je paard steeds vaker die houding gaan opzoeken omdat dat fijn voelt voor hem. Ik vind je netjes rijden hoor! Gezien je ervaring die je beschreef had ik een ander beeld verwacht.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 11:58

Bedankt voor jullie reacties!

Kamille beschrijft precies wat er gebeurt, namelijk dat als ik meer ruimte geef aan de voorkant, mijn pony die vaak neemt in snelheid. Dan gaat haar hoofd omhoog, gaat ze stuwen en reageert ze erg slecht op mn been.
In de les zijn we ermee bezig en soms heb ik er mooie stukken tussen, zoals op de laatste foto van [EJL-ITP] Vallen en weer opstaan. We hebben ons niet verveeld in 2012!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:40

Zowel aan de snelheid (rennen ipv dragen) als aan de onrust in de aanleuning denk ik te zien dat het paard nog balans mist. Daar zou ik eerst aan gaan werken, in stap, en gaandeweg wat overgangen en stukjes draf mee pakken.

En vooral de voorkant nog even laten. Eerst het midden recht, daarna aan de achterkant werken en daarna, als je paard eenmaal recht is en sterk genoeg is, aan de voorkant gaan zitten.

Succes donderdag, ben benieuwd wat je instructeur gaat zeggen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:17

De balans in stap zal een leuke opgave voor mij worden Gerdien.
Ik ben juist ivm knieblesure meer aan het stappen dan het harde werk. :P
Dus kan ik daar ook mooi mee bezig! :D

Verder vind ik het er leuk uit zien meid :)
Ben benieuwd naar je wedstrijd!
Je kan het!!

Talia123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:12

Ik denk dat het paardje "stijf" loopt omv de bodem ik vermoed dat deze vrij hard ligt door de koude. verder zou ik idd het tempo verlagen

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:13

Ik herken het issue over het tempo. Voor je gevoel loopt ze onder je weg. Ik heb dit ook een tijd gehad en dit opgelost door te beginnen op te volte met de teugels vrij lang, maar wel met contact. Het paard heeft eerst het idee dat het mag lopen zo hard het wil, maar ik heb dit geprobeerd op te vangen met mijn gewicht in het zadel en het langzamer gaan lichtrijden. Dit vergt tijd en geduld (soms heeeel veel :+).

Verder kun je moeilijk een uur lang, of hoe je ook traint op een volte blijven, tenminste; ik word er dol van. Probeer veel vormen te rijden; gebroken lijnen, slange voltes, achtjes rijden en dat op beide kanten.

Zo leer het paard op eigen benen te gaan lopen en gaat het ook de rug meer gebruiken!

Heel veel succes :) Dit kan niet in een keer, maar geduld is een schone zaak!

Als je er niets mee kunt, kan natuurlijk ook :$

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 17:20

dankjulliewel! Samen met mijn instructrice zijn we ermee bezig.
Ik hoop dat ik jullie snel nog een filmpje kan laten zien met verbetering, maar het zal wel veel tijd, energie en oefening kosten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:12

Mevrouw was in haar nopjes vandaag!
Heel fijn in de tempowisselingen. Ze wilde écht werken.
Af en toe wat tegen de hand, maar daar is ze jong voor :+

Afbeelding

Morgen mag ze met baasje op wedstrijd.
Duimen jullie allemaal voor Gerdien? :P :D

Mies1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:02

Hoe is je wedstrijd gegeaan?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:05

Ze moet nog :D
Ben ook héél benieuwd hoe het zal gaan, ben er helaas niet bij.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 22:16

Hee allemaal!

Inmiddels thuis. ben erg tevreden! Inrijden was ze super relaxed. Tijdens de proef spiegelde ze mijn spanning. En ik vergat te rijden haha.
175 punten. Middendraf verruimde ze niet voldoende. Verder viel ze een keer uit de galop ..
Zal zo ff fotootje plaatsen

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 22:18

Afbeelding

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:12

Toch goed gedaan Gerdien! :D