problemen tijdens de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

madebygifi

problemen tijdens de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 17:50

ik heb een probleem want de pony van de manege waar ik vooral op rij is erg snel in zijn galop in de les en dan krijg ik hem maar niet deftig gestopt , ook tijdens de springlesjes begint hij altijd te crossen en heb erg veel moeite om hem dan onder controle te krijgen . heeft er iemand tips ????

mustilove

Re: problemen tijdens de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:34

Hem vertrouwen ik had ook zo een pony en nu doet hij dat niet meer.
Wat ik ook deed gewoon lief vragen geen schrik en denken dat hij dat niet ging doen
ook niet blijven trekken aan de teugels maar trek los trek los trek los en als dat niet helpte
met mijn buitenteugel heel hart trekken

madebygifi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 11:03

ik heb geen bang van die pony absoluut niet , en dank u kzal het zeker is proberen

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:59

Oké zeg me of het lukt of niet :)

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:14

herkenbaar zo´n pony reed ik ook de manege.

Misschien is het mogelijk de pony voor het rijden te longeren, dat hij de meeste energie al kwijt is.

Wat heel erg hielp bij mij was. Gewoon een laag kruisje neerzetten (denk aan 20,30 cm) op de middellijn van A naar C. Dan benader je de hindernis in stap en pas 3 a 4 meter van de voren ga je in draf. Uiteindelijk zal je pony dat doorhebben daarom moet je het ook van verschillende kanten doen dat het gevarierd blijft. En zo ga je ook een keer om de hindernis heen waarvan hij denkt erover zo leert hij met veel geduld zich te focussen op jou. Het belangrijkste is dat je zelf goed rustig blijft en naar achteren zitten niet naar voren zitten dat is voor hem een teken gaan! en zachtjes een beetje knijpjes geef los en weer een knijpje zoals mustilove ookal noemde. Zo zal hij zijn hele focus uiteindelijk bij jou moeten leggen.

Zodra hij meer op jou gefocusd is en niet alleen op de hindernis ga je dit uitbouwen. Dus zo ga in een rustige draf erheen,of je komt in draf aan en laat hem halthouden voor de hindernis. Dit kan wel een hele poos duren en het gaat niet 1,2,3 geduld is het belangrijkst. Maar wees ook streng, sommige zullen dit misschien ´zielig´ vinden blijft hij echt 10x achter elkaar op de hindernis afracen vanuit stap (stukje hierboven) ga dan maar gewoon een keer vol op de remmen en probeer het daarna weer met RUST opnieuw. Niet gelijk de volgende keer weer op de remmen maar blijf het gewoon proberen.

Ik hoop dat dit zo duidelijk is voor je :)

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:26

Die manier van trekken zou ik toch niet doen :')
Zal het paard leuk vinden!
Gooi hem gelijk de volte op, neen je bovenlichaam ietsjes terug en heel diep in je zadel gaan zitten.
Maak jezelf zwaar, rem hem af met je zit.

Maar je kunt natuurlijk ook keihard aan je buitenteugel trekken, zal je paard heerlijk vinden! ;(

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:55

Wat zegt je instructeur er van?
En dan vooral of het gedeeltelijk werkt of helemaal niet. We kunnen nu wel dingen zeggen maar je instructeur is toch degene die het paard neem ik aan kent dus wel handig om dan te zeggen hoe diegene zegt dat je het moet oplossen. En wat de reactie van het paard daarop is.

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:39

Lotje199 schreef:
Die manier van trekken zou ik toch niet doen :')
Zal het paard leuk vinden!
Gooi hem gelijk de volte op, neen je bovenlichaam ietsjes terug en heel diep in je zadel gaan zitten.
Maak jezelf zwaar, rem hem af met je zit.

Maar je kunt natuurlijk ook keihard aan je buitenteugel trekken, zal je paard heerlijk vinden! ;(

Ik weet niet of je het tegen mij hebt over dat bovenste de manier van trekken. Maar anders was het totaal niet zo bedoeld het is juist rust inbrengen.
Wat jij verteld met de volte ik kreeg daar juist problemen mee. Dat het voor de pony erg gemakkelijk was om te weigeren en dan voltes te galloperen. Het heeft toen 2 maanden geduurd om dat er weer uit te krijgen en om het te laten snappen dat ze over de hindernis moest en niet er omheen. Wellicht verschilt het ook per pony :)

TS : Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je instructeur zegt? Wat hebben jullie zoal geprobeerd en werkte niet?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:19

Zoiets gebeurd bij ons in de les ook vaak, en het enige wat bij ons helpt is aan een lijn op de volte. Even de energie er uit.