Jonge merrie met losse achterbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miekemuis_

Jonge merrie met losse achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 15:05

Hallo,
Ik heb een jonge merrie (wordt in april 4 jaar) met hele losse achterbenen. Als je haar benen afspuit slaat ze naar het water, maar ze laat zich bvb wel makkelijk verzorgen bij een wondje oid, ze slaat naar kogelbeschermers of bandages (dit stopt wel na een minuutje, maar naar transportbeschermers dan weer niet), tijdens het rijden slaat ze naar andere paarden, en als ze naast een ander paard op de vrachtwagen moet krijgt die er ook flink van langs (staan wel ingelakt dus erge verwordingen zullen niet zo rap gebeuren).
Nu was ik haar vandaag aan het afzadelen en toen ik haar een beetje opzij wilde duwen sloeg ze metteen zonder waarschuwen. Ze slaat hard en richt echt gemeen.
Ze kreeg onmiddellijk een paar flinke meppen maar die deden mijn hand meer zeer dan haar vel denk ik...

Nu vraag ik me af hoe ik dat slaan het beste kan afleren. Het begon met oren plat leggen, maar het loopt ondertussen een beetje uit de hand.
Geef ik haar elke keer een flinke mep of zijn er andere/beter manieren om dat slaan af te leren.

Ze is overigens wel een paardje met veel bloed, en als ik eerlijk moet zijn kan ze soms best een zure merrie zijn. Ze kan ook niet met andere paarden buiten staan, want dan vallen er gewonden.

nouca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:52

nou miss dat met pesbeschermers enzo dat je tegen haar "let op"zecht zodat ze op jou let en dan eerst haar been gaat aaien en dan de peesbeschermers om doet.

mijn paardje heeft soms ook een los achterbeen naar andere paarden maar ik zeg dan met een strenge en duidelijke stem "niet doen" en dan weet ze dat ze het niet doen moet andes geef ik haar een porretje in haar zei (niet hard maar dat ik aangeef at ze het niet mag doen)
ik weet hoe je dat onder het zadel moet doen...

ook toen ik mijn paardje nog niet zolang had probeerde mijn pony echt gericht te trappen met opzadelen waardoor ik heel onzeker werd toen op een duur dacht ik van dit kan niet langer en heb ik een zweep ik de hoek van de stal gezet en als ze mijn een trap wou geven pakte ik de zweep en makte duidelijk dat ze het niet moest doen want anders dat ik haar een tik zou geven, toen ze merkte dat ik een zweep in mijn hand had heeft ze geen kik meer gegeven.

ik hoop dat je wat aan mij hebt :)

Miekemuis_

Re: Jonge merrie met losse achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 18:48

Het is wel een merrie met een fel karakter, misschien moet ik gewoon kordaad blijven. Ik schrok gewoon vandaag omdat ze nooit eerder gericht naar mij sloeg en vandaag scheelde het niet veel of ik lag onder haar. Het rare is dat ze helemaal niet bang is, bvb met de eerste keer peesjes aan, andere paarden lopen de eerste meters hi-la-risch, maar zij niet. Eerste keer transportbeschermers ook, het leek alsof ze dit al jaren kende. Maar toch kan ze dan ineens zonder waarschuwing heel gemeen uit de hoek komen.
Zou het kunnen liggen aan het feit dat ze sportbrok kreeg waar ze veel te hevig en fel van werd? Ondertussen krijgt ze gewoon gerst en een brok zonder haver ed.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:53

Hier ook een merrie die losse beentjes had/heeft. Ze was in het begin dat ik haar had heel gespannen en ze uitte dit in slaan. Ze kreeg toen ook sportbrok. Ze staat nu alleen nog maar op subli zonder (muesli) en supplementen. Dat werkte ook al heel veel!

Ze is zoiezo wel een 'dont touch me' merrie. Maar ze went er maar aan hoor!
Ben haar veel gaan borstelen. Niet te lang want dat irriteert juist.
Wees ook heel streng wbt de achterbenen. Zelfs dreigen moet je afstraffen.

Reageert ze goed op je stem?

Zoiezo raad ik je een zweep aan. Al bedoel ik niet dat je dr verrot slaat. Wel zodra ze maar iets probeert een tik verkopen.
Al het dominante gedrag moet je afleren. Dus ook bijv. bijten.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:54

Ik denk dat deze jonge merrie haar 'positie' aan het uittesten is.. kijken tot hoever ze kan gaan.
Heel eerlijk.. ik zou het gelijk goed afstraffen.. voordat er wél ongelukken gebeuren.
En ook al zou ze wat feller worden van voer, dan nog moet ze begrijpen dat haar voeten aan de grond moeten blijven.. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:57

Regelmatig de benen met koud water afspuiten helpt ook wel iets. En dan domweg blijven spuiten en het haar zelf laten uitzoeken tot ze braaf blijft staan.
Ik had een merrie die erg naar andere paarden sloeg met rijden. Die gaf ik een beste lel vol op de kont met een springzweepje. Moest daarna nog wel alert blijven maar het was wel sterk verbeterd.
Als je een bokker hebt moet je dan wel stevig kunnen zitten trouwens.

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:58

Wat ik dus doe bij mijn merrie, als ze wil gaan klieren. Zoals bvb in de tuinslang bijten roep ik NEE. gaat ze door. Waarschuw ik nog een keer met NEE. Doet ze het dan toch dan corrigeer ik haar door een flinke mep. Soms is ze daar oke mee, soms oren in de nek en heel af en toe haalt ze uit naar me. Heb dr toen een mep verkocht en NEE geschreeuwd. Ook met schrapen e.d even een NEE en het is klaar. Misschien een idee? Ik denk ook dat het de positie is want mijn merrie probeert het nog regelmatig om weer als leider te komen door te dreigen met steigeren met longeren.

EDIT; hier ook een bokker naar de zweep, is puur uittesten!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:41

idd dit is testen van grenzen, en mssn ook even het niet akkoord zijn met wat jij wil gaan doen.
Duidelijk jouw leidersrol meer verstevigen, en zeker heel duidelijk belonen bij goed gedrag.
Ik geef jou de raad zoek een instructeur/trainer die dit samen met jou aanpakt.
Doe dit niet zelf aan de hand van goedbedoelde tips, want dat lukt je bijna nooit om zo'n probleem helemaal op te lossen, en dat kan dus best wel, heeft overigens niets te maken met bloedpaardje of geen bloedpaardje, ......
Zoek hulp.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 08:55

Ik ga met aeolusnr1 mee, zoek hulp, ga niet je paard lopen slaan , want dat haalt jou als leider naar beneden en dan word haar gedrag alleen maar erger en dat kan echt gevaarlijk worden.
Ik zou iemand zoeken die jou met de basis opvoeding kan helpen en denk als jij dat gaat snappen dat haar gedrag dan over gaat.
Waarschijnlijk werk je nu heel terug getrokken aan de dingen waar ze op slaat, vermijd dat even totdat er hulp is op een normalen en paardwaardige manier, niet iemand die zegt dat zal ik wel even eruit meppen.
Zoek een instructrice die jou vanaf de grond kan leren hoe je met een paard om moet gaan.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 10:52

Ondertussen is ze ok met water, met poetsen slaat ze niet (tot nu toe). Het rare vind ik dat ze heel braaf is in het rijden en in de omgang, ze is wel fel en hevig maar bokken doet ze niet. Met borstelen, wassen, opzadelen doet ze niks, enkel met het aansingelen durft haar oren leggen. Verder niets. Ze staat ook niet te krabben, maar krabt zonder op de grond te komen en stopt na enkele seconden vanzelf. Veel heb ik niet aan te merken op haar gedrag, buiten dat het slaan.
Ze is eigenlijk niet dominant tegen over mij, want ze is braaf met longeren, rijden en wacht bvb netjes tot ik haar loslaat voor ze begint te racen op het land.
Het probleem is echt enkel het slaan. Als ze slaat naar andere paarden tijdens het rijden krijgt ze een NIET DOEN en een hulp vooruit of een tik. Toen gisteren naar mij sloeg heb ik haar duidelijk gemaakt dat dat echt niet kan.
Het kordaat zijn en streng zijn doe ik al, maar ik vroeg me af of er verder geen manieren zijn om specifiek het slaan af te leren.

Alvast bedankt voor de reacties!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:05

Ik neem aan dat je al hebt uitgesloten dat ze ergens last van heeft?
Hier staan een aantal kriebelige merries die snel met de voeten en oren zijn maar toe nu toe heb ik al het geklier iedere keer weer terug kunnen leiden naar een probleem (probleem met borstbeen, gekneusde spieren, slecht passend zadel, gevoelige darmen door verkeerd voer, hormoonproblemen). Paarden kunnen door ongemak ook chagrijnig worden naar andere paarden.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 12:21

Irmaz: Ja dat is zeker uitgesloten.