Galop op een buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annoouukie

Galop op een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 20:28

Met mijn hele leuke Fjordje, maak ik graag buitenritten.
Nou ga ik altijd met vriendinnen+ ander paard ivm mijn bijrijdfjords zijn verlatingsangst.
Als we ooit een galopje hebben genomen, op een bepaald pad, en ik kom in de buurt van dat pad of ik ben op dat pad, wilt hij gelijk in galop en maakt hij zich erg sterk.
Is hier iets tegen te doen?
Hij weet vrijwel altijd de weg in het bos, en waar we galopperen.

Bedankt!

Arc_En_Ciel

Re: Galop op een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:31

Terughouden, hij mag alleen in galop als jij dat zegt.
Je kunt op dat pad dan even gewoon stappen of draven, en dan op een ander pad evengoed galopperen.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:31

Andere weg nemen en op andere plekken galopperen.

zoiezo terugnemen als hij in galop gaat, goed naar achter zitten en je zwaar maken, en lichtjes nemen en geven, stemhulp 'hooo' misschien ook toepassen :)

maar als ik dit zo lees lijkt het of je steeds hetzelfde pad neemt, en een vaste plek hebt voor te stappen, draven en galopperen..

Veel succes!

Chaniek_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:32

Gallopeer niet altijd op het zelfde pad en hou hem voordat hij zich sterk kan maken bezig met oefeningen zodat hij met z'n hoofd bij jou is en niet op de omgeving/het pad gaat letten

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:33

:j als je op andere plekken gaat draven/stappen/galopperen hou je het voor hem ook wat interessanter en let hij inderdaad meer op jou.

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 20:36

Ik galoppeer ook altijd ergens anders, maar alleen op het galoppad bedoel ik.
Hooo zeggen helpt niet, teugels ook niet, zwaar maken ook niet... dat is het probleem

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:42

Net dat is het probleem lijkt mij, je galoppeert steeds op het 'galoppad', waardoor je pony al weet dat hij daar mag galopperen, waardoor hij dat ook doet.
Wat doe je precies als je pony begint te galopperen? ga je in verlichte zit gaan 'staan' om hem tegen te houden?

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 20:49

Ik zeg niet; ik galoppeer altijd ergens anders, maar wel op een galoppad. Misschien heb ik dat een beetje onduidelijk gezegd, excuses.
Maar als hij gaat galopperen wanneer het NIET mag, ga ik niet in verlichte zit. Dan gaat hij namelijk veel sneller, en vat hij het op dat het de bedoeling is dat hij sneller moet.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:53

Oh op die manier :) voor mij ook sorry
nu ja, zoals hierboven al is gezegd, hou je pony bezig met vanalles voordat je op het moment komt waar hij steeds in galop gaat. Dan heeft je aandacht :)
krijg je 'm nadien wel stil?
en ga je steeds dezelfde route afleggen?

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 20:54

Ik krijg hem soms stil. Soms gaat hij gewoon heeel hard en dan is er niks te doen.
Ik leg niet steeds dezelfde route af, altijd anders. Route's door elkaar mixen als het ware.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:00

dus eigenlijk gaat hij in galop als hij zelf in galop wilt..?
en in de piste? Wat doet hij dan?

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 21:01

Ik rijd gewoon in de wei, want een bak hebben we niet, maar daar doet hij niks verkeerd.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:03

probeer hem nog meer van de wijs te maken :D Nog meer overgangen rijden en hou het kort: 10 passen stap, 4 draf, 3 galop, 5 stap, 3 galop etc
En als hij echt niet te stoppen is in galop, dan is een one rein stop een uiterste noodrem

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:06

is hij verder voorwaarts? mijn fjordje is erg voorwaarts buiten, als ik vooraf inrij 'thuis' en dan pas buiten ga, is het al veel beter :)
misschien kan je dit eens uitproberen?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:12

Toen ik mijn paard net had, had zij ook de neiging om in het bos 'los' te gaan. In de bak was ze braaf en keurig aan de hulpen, maar buiten de bak bleek ze de regels niet te kennen. Ik heb haar geleerd dat ze ook in het bos nauwgezet moet luisteren. Eerst door in stap en draf regelmatig hulpen te geven: iets harder, iets zachter, even stoppen, keren, weer wat harder, weer wat zachter etc. Toen ze begreep dat er in het bos ook geluisterd moest worden, liet ik haar galloperen. Eerst liet ik haar dan heel hard draven (en teste ik of alle knopjes het deden) en daarna kort galloperen. Vervolgens liet ik haar steeds langer galloperen, maar bleef ik wel regelmatig haar gehoorzaamheid testen. Nu is ze ook in het bos erg braaf. Behalve als ze achter een ander paard aanrijdt helaas. Dan kan ik haar amper inhouden als dat andere paard wel vol gas geeft. Dat is de volgende oefening :-)

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:17

Ik heb inderdaad ongeveer hetzelfde, in een bepaald stukje berm ging ik altijd even racen met mn pony, en nu denkt ze dat het iedere keer mag! Gelukkig luistert ze wel redelijk goed en wanneer ik wil stappen dan stappen we (meestal) ook, wanneer ze echt sterk wordt en snel wil gaan stuur ik haar de weg op, ze heeft namelijk geen ijzers dus op de verharde weg is ze wat rustiger dan in de berm!
Hoe je dit af kunt leren is inderdaad door gewoon zoveel mogelijk proberen te stappen op dat pad en dan ga je op andere stukken maar wat sneller, maar als je constant op hetzelfde stukje gaat galopperen denkt je pony inderdaad dat het een gewoonte is en dat moet je nou eenmaal wel afleren anders is ze niet meer te houden! tenminste daar heb ik wel last van, en wanneer het eenmaal wat rustiger gaat vooral veel overgangen rijden want dan luistert ze beter naar je hulpen!

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 21:23

De oplossing met one-rein-stop heb ik al gebruikt en daar luisterd hij niet naar :')
Morgen wrs buitenritje, en ik ga de tips toepassen van overgangen rijden enz. Harstikke bedankt, hopelijk werkt het! Als er verder nog tips zijn, graag nog plaatsten want alle tips kunnen helpen!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:32

Succes allesinds :)

dirkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:22

terugnemen, het zal even duren en ik kan me voorstellen dat een fjord erg sterk is maar ik zal zeker zorgen dat je minstends het pad 5 x in stap doet, hij mag dan wel weten waar je langs gaat, prima zelfs maar hij bepaald niet wanneer er gegallopeerd word!..dus proberen stappend het pad te volgens en wil hij aanspringen draai es een klein rondje om zn as zet hem stil en vervolg dan weer je pad, t zal niet in 1 x lukken maar ben er van overtuigd dat als je volhoud het je zeker gaat lukken! suc6