Rugprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roomsx

Rugprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 12:24

ik heb in de loop der jaren mezelf perongeluk aangeleerd om met een bolle rug te zitten, in stap zit ik gewoon recht maar zodra ik ga draven en galopperen ga ik bol met mijn rug zitten en helemaal naar voren.
Mijn balans is hierdoor ook minder goed.
nu mijn vraag hebben jullie tips om dit weer af te leren?

_nvds

Re: Rugprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:26

Heb je al geprobeerd om er heel erg op te letten? Dat heb ik ook gedaan na een tijd ging t automatisch!

Roomsx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 12:28

_nvds schreef:
Heb je al geprobeerd om er heel erg op te letten? Dat heb ik ook gedaan na een tijd ging t automatisch!

ja ik probeer er al heel erg op te letten, maar omdat ik het zo ben aangeleerd heb nu juist dat als ik goed op mijn kont zit met mijn rug recht dat het voor mijn gevoel niet meer klopt en dat ik niet lekker zit.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:30

Ik heb ook vele rugproblemen ,en daardoor hetzelfde als jou ontwikkeld.
Ik noem het altijd bijzonder zitten,erg irritant!!
Heb nu therapie mensen dieck cesar,e dat werkt erg goed,op het paard probeer ik altijd mijn hoofd deftig te dragen en schouders naar achteren.
Ga ik bijzonder zitten ,ga ik terug naar stap doe mijn schouders goed en mijn hoofd omhoog en probeer het weer,ik heb er baadt bij ,het zal door de pijn niet heel snel overgaan maar als je er maar bewust van bent,en het steeds weer opnieuw probeert.

Succes!!

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:19

Roomsx schreef:
_nvds schreef:

ja ik probeer er al heel erg op te letten, maar omdat ik het zo ben aangeleerd heb nu juist dat als ik goed op mijn kont zit met mijn rug recht dat het voor mijn gevoel niet meer klopt en dat ik niet lekker zit.

Ik herken dat zelf ook heel erg. Ik ben geneigd om voorover te vallen en als ik rechter op ga zitten, lijkt het wel alsof ik de hulpen niet meer zo fijn kan geven. Ik ga dan eerder iets verkrampen. Ik zou je willen aanraden om de blog uit mijn onderschrift eens te lezen (geschreven door professionele LT ruiter/trainer/jurylid), want het zette mij wel aan het denken en dat ik dus toch gewoon ga proberen om rechtop te zitten.

Het was voor mij echt een aha-momentje. Ik ben benieuwd wat jij daar van vindt.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:08

Om je balans te trainen kun je de volgende oefening doen: pak een cementbak, omgekeerd neerzetten en hierop een yogabal/skippybal zetten. Dan erop gaan zitten. Dit zal in het begin echt niet meevallen, maar je ontwikkeld wel een onafhankelijke zit. De beweging die je in het begin maakt, zodat je er dan waarschijnlijk afglijdt, maak je ook op je paard.
Wanneer je hierop goed kunt blijven zitten, bijvoorbeeld een hele avond TV kijken, dan ben je een heel eind met je onafhankelijke zit.

Succes.

Roomsx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 11:15

Marjolijnvdh schreef:
Om je balans te trainen kun je de volgende oefening doen: pak een cementbak, omgekeerd neerzetten en hierop een yogabal/skippybal zetten. Dan erop gaan zitten. Dit zal in het begin echt niet meevallen, maar je ontwikkeld wel een onafhankelijke zit. De beweging die je in het begin maakt, zodat je er dan waarschijnlijk afglijdt, maak je ook op je paard.
Wanneer je hierop goed kunt blijven zitten, bijvoorbeeld een hele avond TV kijken, dan ben je een heel eind met je onafhankelijke zit.

Succes.

okee dankjewel, ik zal kijken of ik nog ergens een skippybal heb haha.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:44

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, en volg nu cesar therapie. We hebben eerst oefeningen op de grond gedaan, maar ondertussen krijg ik ook begeleiding op het paard. En ik moet zeggen ik ben er enorm op vooruit gegaan, bij mij zat het probleem in mijn heup, nu ik die goed hou, zit ik zelf rechter, heb ik geen 'kapstokvoeten' meer, en zit ik veel stabieler.

tina12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:35

Ik had het ook en het klinkt heel raar, maar ik ben een tijdje met corset gaan rijden. Niet erg comfortabel maar met een holle of bolle rug zitten, gaat niet meer!
Na twee maanden was het weer natuurlijk om recht te zitten en kon ik weer zonder. (moest eigenlijk ook cesar therapie maar ik koos voor de makkelijkere weg)
Ik heb nu een veel betere zit, mijn handen en voeten houd ik stiller en doorzitten gaat veel fijner.
Het klinkt heel stom en onpraktisch maar bij mij hielp het echt, dus als niks werkt kan je dit eens proberen :P

trainerhes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:08

Je geeft aan dat je zelf ook een rugprobleem hebt en daarvoor al in behandeling bent, heel goed! Veel ruiters hebben goede ervaring met de flexchair, google daar eens op.

Tijdens het rijden heb ik de volgende tip voor je:
- Denk je eens in dat je zoveel mogelijk van je paard vóór je uit wilt hebben. Dus het grootste gedeelte van je paard wil je aan jouw voorkant hebben.
- Als je met een bolle rug rijdt is de kans groot dat je vaak net wat later bent met meebewegen, dan dat eigenlijk gewenst is. Het is dus nadelig voor je eigen rijden, én voor je paard. Als voorbeeld: met je been vraag je de overgang van de stap naar de draf, terwijl je met je houding en zit tegen je paard zegt dat hij langzaam moet blijven stappen. Dat is verwarrend voor je paard, en niet helemaal fair.
- Verlang van jezelf wat je van je paard verlangt, en dat is een sportprestatie. Dus: vooral ook zelf aan de slag! En je bent al hartstikke goed begonnen door je probleem hier voor te leggen.

Heel veel succes,

Hartelijke groeten,
Hester Bransen

Roomsx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 09:28

Dankjewel voor alle goede reacties, ik kan er echt wat mee! :)