Paard raakt de ontspanning volledig kwijt iemand tips..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Naomii_

Paard raakt de ontspanning volledig kwijt iemand tips..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 09:39

Dag lieve bokkers...

Ik heb even een vraag waar ik behoorlijk mee zit, zal proberen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen Hoop dat ik hier goed zit eigenlijk :o

Mijn pony is nu 3 jaar (wordt in mei 4) en is nu sinds juli 2012 onder het zadel. We hebben een aardig opstart probleem gehad omdat ik in mei een auto ongeluk gehad heb en daardoor zelf even uit de running lag.. rond juni/juli dus begonnen met inrijden (Zelf gedaan) Dit pakte ze zo gemakkelijk op dat we al vrij snel los in de bak reden.. ook dit ging perfect! we kregen instructie omdat ik het belangrijk vond de juiste begeleiding te hebben.. dit ging eerst heel goed omdat mijn instructie het vanuit rust en een juiste houding allemaal wou vragen van me pony maar als snel moest ik er doorpakken en er overal door heen gaan rijden met het gevolg dat ze scheef werd.. Gestopt met deze instructie en verhuisd naar een nieuwe stal (dit omdat ik graag een stal dichtbij huis wou en ik nu een binnenbak heb) bon had wat opstart probleempjes op deze stal en ook ik zelf moest wel even wennen.. het rijden ging ook gewoon totaal niet lekker.. we hadden veel last van de verkeerde instructie want pony liep volledig scheef en begon elke keer te rennen..

Nu zijn we een paar maandjes verder en ik moet zeggen het rijden gaat oke! maar... pony blijft rennen onder het zadel.. op het moment dat het te moeilijk wordt of ik er door ga vragen om lang en laag over der rug te lopen gaat ze renen pakt ze het bit vast en ben ik er kwijt.. ik heb een tijd lang gedacht dat het aan mij zelf lag maar ook met andere op haar rug doet ze exact het zelfde.. nu heb ik besloten haar in een longeer training te zetten.. dit gaat onwijs goed ze loopt volledig lang en laag over der rug en knapt helemaal op.. vd week zonder zadel op haar gereden en men o men wat een verschil ze loopt ontspannen en gaat absoluut niet meer rennen.. waar ik nu dus bang voor ben is dat mijn zadel niet goed ligt en durf ik nu het zadel niet meer op te leggen omdat ik bang ben haar dan weer kwijt te zijn.. zadel maker is laatst langs geweest en vertelde mij dat het zadel nog prima ligt.. ik zelf denk dus aan een second opinion bij iemand anders.. ik ga haar nu de komende 2 weken longeren zodat ze volledig los is in haar rug.. als ze dan niet goed reageert op het zadel ben ik bang dat mijn zadel dus niet goed is..

hebben jullie ideeen of suggesties?

muis_lover

Re: Paard raakt de ontspanning volledig kwijt iemand tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:29

Het eerste wat ik wil zeggen is wees gerust heel veel paarden hebben dit! Het is dan ook een probleem die bij meerdere leeftijden voorkomt. Probeer aan te voelen wanneer dit gaat gebeuren en zet je paard dan bijvoorbeeld op een volte of een ander figuur waar ze nog wat moeite mee heeft maar niet onmogelijk is. Doordat je paard dan veel moet nadenken over waar hij zijn voeten zet en wat hij aan het doen is zal hij minder snel ervandoor gaan! Daarbij is bijvoorbeeld longeren altijd goed! Zo bouwt je paard meer spieren op en zal het rijden daardoor ook verbeteren! Wat je daar nog bij kan proberen is balkjes neerleggen.
Je zadel kan ik natuurlijk niet zien maar als je een zadelmaker er naar heb laten kijken waar jij en / of andere mensen tevreden over zijn dan zou ik me er niet te veel zorgen over maken. Je kan ook zo denken, de zadelmaker had natuurlijk geld kunnen verdienen als je zadel aangepast moest worden of als je een ander zadel bij hem zou kopen!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 10:44

Dat klopt! vandaar de 2 strijd ook over mijn zadel! ik ben altijd zeer tevreden over mijn zadelmaker! en ook ik dacht ik heb een zadel met verstelbare boom als ie geld wilt verdienen verzint hij wel wat.. ik ga nu mijn longeer taktiek even proberen haha

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 11:21

Niemand meer?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:26

Ik zou eerst een andere zadelmaker laten kijken. Mocht het probleem nog aan houden zou ik eens foto's laten maken van de rug, misschien heeft het dier wel pijn.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 11:38

Maar als ze pijn heeft, kan ze toch ook niet de ontspanning vinden tijdens het longeren? Ze loopt volledig lang en laag over haar rug aan de longe, en ook zonder zadel heeft ze de volledige ontspanning.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:44

Dan drukt er geen zadel en ruiter op haar rug ;) Maar je zegt zelf al dat wanneer er geen zadel op ligt dat ze dan wel ontspant dan lijkt me het signaal toch vrij duidelijk?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:09

Wat ik bijzonder vindt, dat je een pony van 3 jaar al zo lang rijdt. Daarom denk ik dat het met balans te maken heeft. Wanneer je het hoofd naar beneden vraagt bij een jong beest kan het zijn dat ze de balans kwijt raken, om dit te compenseren gaan ze harder lopen en pakken daarom het bit vast. Nu is het niet zo dat het naar beneden vragen verkeerd is, maar hou er rekening mee dat de pony zich moet ontwikkelen en vooral omdat je aangeeft dat hij helemaal scheef is.

Hoe longeer je de pony? En wat vraag je van de pony tijdens het rijden?
Heb je misschien filmpje foto van longeren en rijden?

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 12:16

Geen filmpjes zou wel even kunnen kijken of vriendin van mij even wat kan filmen.. ik vraag niet heel gek veel van haar omdat we nu juist bezig zijn met recht richten.. pony was 3 jaar en 2 maanden toen we begonnen met inrijden.. we hebben heel veel opstart pech gehad ook toen ik eenmaal zelf weer helemaal goed was..
Denk dat ik nu al anderhalve maand niet meer op haar gezeten heb omdat ik niet weet waar haar gedrag vandaan komt dus weet niet wat er bijzonder aan is dat ze al zo lang onder het zadel is? want dat valt al met al onwijs mee..
ik zal eens kijken of ik een filmpje kan regelen..

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:50

_Naomii_ schreef:
Geen filmpjes zou wel even kunnen kijken of vriendin van mij even wat kan filmen.. ik vraag niet heel gek veel van haar omdat we nu juist bezig zijn met recht richten.. pony was 3 jaar en 2 maanden toen we begonnen met inrijden.. we hebben heel veel opstart pech gehad ook toen ik eenmaal zelf weer helemaal goed was..
Denk dat ik nu al anderhalve maand niet meer op haar gezeten heb omdat ik niet weet waar haar gedrag vandaan komt dus weet niet wat er bijzonder aan is dat ze al zo lang onder het zadel is? want dat valt al met al onwijs mee..
ik zal eens kijken of ik een filmpje kan regelen..

Wat er bijzonder aan is dat het beter is om een paard/pony pas met 4 jaar te gaan rijden. Dan zijn ze beter vol groeit en is de balans al veel beter.

Wat is in jou ogen niet gek veel? Beschrijf eens een x rijden wat doe je dan allemaal.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 14:56

over leeftijd zijn denk ik alle meningen over verdeeld. De 1 rijd in als paard soms 2,5 is ander wacht tot 4 jaar. Daar hoef ik verder in dit topic ook geen discussie over want daar vraag ik niet om..

meestal rij ik zo'n half uur tot 3 kwartier en 1 keer per week een uur les. (let op dit is meer stappen als draven ivm rechtrichten) ik stap veel op het moment dat ik het gevoel heb dat ze lekker onder me loopt en ik haar rustig in der mondje onder mij heb lopen draaf ik aan. Reageert ze te fel ga ik weer terug naar de stap tot dat ze normaal en rustig onder mij aan gaat draven. ik rij meer en deels op de 2e hoefslag zodat ze recht wordt. Dit is voor zowel mijn pony als voor mij een behoorlijke opgaaf. ik vraag nog niet te veel van haar en ze hoeft van mij ook niet met er kop netjes in de krul te lopen paard kan pas naar beneden op het moment dat er ontspanning is.. aan de longe doet ze dit wel erg netjes.. ik longeer max 20 min waarvan ik 5 minuten intensief draaf aan de hulpteugel zowel links als rechtsom..

Galop is nog te veel puppie en dat moet vooral nog op rechte lijnen omdat ze anders te hard wilt en nog niet verzameld kan galloperen. Dit oefen ik op dit moment wel veel aan de longe en gaat steeds beter. Onder het zadel probeer ik ook voltes mee te pakken maar vaak laat ik de galop nog even voor wat het is. omdat ik na de galop vaak langer bezig ben om de rust bij haar weer terug te vinden.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:37

Ik denk dat je op de goede weg zit en gewoon door moet gaan met waar je mee bezig bent. En vooral daarin tijd nemen.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 17:37

Dat laatste is het waarschijnlijk.. me geduld raakt vrij snel op..