Schrik galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmzie

Schrik galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 20:10

Dag Bokkertjes

Ik heb er al eventjes over nagedacht om dit te posten, omdat ik veronderstel dat er veel reacties zullen komen met 'oefenen, vertrouwen kweken'. Terechte opmerking maar misschien graag praktische tips.

Om een lang verhaal kort te maken:
Ik ben sinds twee jaar terug 'actief' in de paardensport, recreatief bij iemand privé. Daar heb ik een paard dat ik mag rijden. Galop was en is nog steeds een probleem. Vooral omdat ik jaren niet meer gereden heb en nu alles op mezelf moet doen. Uiteindelijk ben ik er toch in geslaagd om met haar te galopperen, maar ik ben duidelijk niet kordaat genoeg want ze viel toen vaak uit galop.. (tips mogen altijd hieromtrent!)

Deze eigenaar is een hobbyfokker en heeft dus verschillende paarden staan, waaronder een ruin van 3,5 jaar die vanaf november/december zadelmak is gemaakt. Tijdens dit zadelmak maken, mocht ik er zelf eens mee rijden. De eerste keer ging dit goed want dit was enkel stappen en draven. Maar de 2 laatste keren zat galop erbij.. Ik lag enkele maanden stil door een operatie en had dus al eventjes niet meer gegaloppeerd.. Maar ik dacht, ik probeer dit nu met hem, er is toch iemand bij. De eerste keer schoot hij in galop, en ik viel door instabiliteit van mijn eigen zit (ik ben al niet zo zeker in galop en een onafhankelijke zit heb ik ook niet - fout van mij om toch te proberen... maarja...). Ben er dan terug opgekropen en aan de longe gegaloppeerd. Dit ging redelijk.

De laatste keer, vooraleer paard terug mee mocht naar huis, heb ik ook gereden. En daar schoot hij plots in galop na een balkje op de grond. We hadden er nochtans al paar keer over gedraafd. Tijdens zijn galop ben ik stijgbeugel kwijtgeraakt, en je hoort me al komen, na enkele ronden en een sprong ben ik er afgevallen (het verbaasde me sterk dat ik al zoveel rondjes had gegaloppeerd ondanks verlies van stijgbeugel - toch één positief puntje eraan! :) ).

Die twee keer ben ik hard op mijn heupen terecht gekomen en had ik een verstuikte voet... Dit was niks in vergelijking met de deuk in mijn vertrouwen... De persoon die het paard zadelmak gemaakt heeft, vertelde me - tussen de lijntjes door - dat ik te onervaren ben voor zo'n jong paard. Waar ze uiteraard gelijk in heeft! Dit weet ik ook maar de eigenaar verwachtte ook dat ik ermee zou rijden en ik wou het zelf ook gewoon proberen.

Wat nu effectief het probleem is... Ik rij sinds enkele weken terug af en toe met de merrie van de eigenaar. Het gaat redelijk goed maar vorige week was ik serieus aan het twijfelen om te galopperen.. Ik ben zo bang geworden sinds die valpartijen met die jonge ruin... De context waar ik rij: het is een buitenpiste met houten omheining, maar 1 groot licht, niet alles is goed belicht en de piste durft er bij plaatsen oneffen te liggen. Daardoor ben ik ook bang dat de merrie zou struikelen met alle gevolgen van dien.

Concreet, mijn vragen:
- Hoe zorg ik ervoor dat de merrie minder uit die galop valt? (benen geven lijkt mij logisch, maar ik vind het moeilijk om aan te voelen wanneer ze net op het punt staat om eruit te vallen)
- Struikelt een paard eigenlijk snel bij oneffen bodem?
- Wat kan ik doen om meer vertrouwen te kweken in die galop?

Het liefst zo veel mogelijk tips die ik alleen kan uitvoeren...
JA, ik weet dat ik geen goede ruiter ben, maar ik wil wel proberen om mezelf verder te krijgen en terug meer vertrouwen te kunnen leggen in de merrie. :(

Bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:16

Wat die persoon zei, blijkbaar ben je nog niet handig genoeg voor een jong paard. Probeer het idd op het oudere paard. Probeer het ritme te gaan voelen, ga eens hardop meetellen met de galopsprong(1.2.3), dan vol je ook sneller wanneer het paard vertraagd en eventueel uit de galop valt. Zodra het paard vertraagd geef je weer been bij.
En om op de andere vraag te beantwoorden, ja dat kan maar gebeurd vaker als het paard niet actief is. Dus goed voorwaarts en actief houden, dan zal het paard ook beter de benen optillen :)
En probeer toch gewoon elke keer als je rijdt te galopperen, vraag desnoods of iemand er bij kan zijn de eerste paar keer, misschien sterkt dat in je vertrouwen.

Succes!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:22

Om haar niet uit galop te laten vallen zou ik haar meer bewust maken van jouw been. Niet continu drijven, als je voelt dat ze iets terug komt in snelheid en/of sprong maak je haar allert dit helpt vaak beter dan continu drijven. Dit heeft vaak het omgekeerde effect.

Een paard zal sneller struikelen als hier dier loopt te sloffen of als het dier te diep of te kort word gereden.

Wellicht beginnen met kleine stukjes galop of aan de longe?

Kimmzie

Re: Schrik galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 20:24

Longe is nogal moeilijk aangezien ik er alleen voor sta. Maar inderdaad, kleine stukjes galop moeten wel lukken.. :)

Kimmzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 20:25

+ wat misschien ook belangrijk is, ik vind het niet makkelijk om te blijven doorzitten op haar.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:31

Zitten je beugels op goede maat? Been lang maken maar niet zoveel druk dat je je zelf het zadel uit duwt!
Ontspannen op je billen zitten en ook zeker niet naar achteren gaan hangen

Esther84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:45

Je kunt ook proberen om eens wat vaker zonder stijgbeugels te rijden krijg je een stabielere zit van, doe je eerst in stap en als dat goed gaat in draf enz.
En probeer wel te ontspannen wordt het ook een stuk makkelijker van.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:26

Ik denk dat ze daar, zeker nu ze een paar keer is gevallen, nog niet aan toe is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:30

Ik weet het dat ik niet veel vrienden maak met mijn soms net iets te hevige uitspraken, maar je hebt zelf met die trainer gesproken en wat heeft die jou verteld ?????
Je bent te onervaren.
En naar mijn gevoel ben je te onervaren om op eender welk paard zomaar wat zelf te gaan rijden.
Ik zou zeggen neem goede les, privéles dus, dat kost idd een pak centen, maar dan leer je uiteindelijk ook wel paardrijden, want dat is toch wat je uiteindelijk wil kunnen.
Op deze manier leer je niets, en je maakt het paard er zeker niet beter mee, heel veel kans dat je het eigenlijk een boel dingen aanleert die ongewenst zijn.
Het is ook zeker niet veilig te noemen, ik weet het wel aan alles is een risico, maar hier daag je het ongeluk een beetje uit, en geloof me er kunnen echt vreselijke dingen gebeuren.
Neem les of blijf weg bij die paarden.
Je hebt echt niets aan een reeks goedbedoelde tips , zo via een forum, je kan echt niet leren paardrijden door een boek te lezen.
Les les les.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 07:18

Ik neem aan dat zij wel begeleiding krijgt.. Elke dag les is voor niemand te doen..
Zoals ik het lees is het enkel of voornamelijk de galop, en zou met alleen rijden prima worden kunnen gestapt en gedraafd.

Kimmzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 10:40

Ik heb inderdaad al een paar keer begeleiding gekregen. Momenteel niet meer want ik kan ten eerste al niet vaak naar de paarden en het weer is niet altijd denderend om te rijden.

@ aeolusnr1: misschien een kleine nuance: te onervaren voor een JONG paard. :) Je doet nu blijken of ik er werkelijk niks van bak... Dan kan ik inderdaad beter stoppen. Maar ik snap je punt zeker wel. :)

Veel mogelijkheden krijg ik trouwens niet om bv. LRV te volgen. Vervoer is hierbij het grootste probleem.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:06

Zit lessen nemen op een paard die dat gewend is en niet hoog opgooit om je zelfvertrouwen weer terug te krijgen !
Eerst werken aan jezelf op een verantwoorde manier waarop plezier hebben de boventoon moet voeren, dan pas raak je je angst weer kwijt !

Zelfverzekerd worden...weten wat je doet en weten wat je kunt !!!

Als jij vanuit je zit nog niet in balans bent trek je zelf het paard uit balans !

Vooral bij jonge paarden moet je HUN balans meten vanuit je eigen GOEDE balans...van voor naar achter en van links naar rechts ,anders kun je nooit een paard corrigeren...wordt het een opéénstapeling van fout op fout, wat nog meer fout veroorzaakt...geestelijke en /of lichamelijke problemen voor zowel paard als ruiter/amazone ,maar óók gedragsveranderingen...bokken...steigeren...achterover laten vallen óf computergestuurd/in zichzelf kerend paard...besef óók wat je het paard dan aandoet...ongewild/onwetend...maar nu ben je erop attend gemaakt.
Dusss....back to basic !

Je mag alle knopjes weten te vinden/zoeken, maar als je zit niet goed is heb je dáár niks aan !

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:42

vervoer is soms idd een probleem , maar er zijn ook veel lesgevers die op verplaatsing komen les geven, dus dat kan niet echt een probleem zijn.
bv 1x per week en die geven dan een reeks oefeningen die jij dan zelf heel de week kan verder inoefenen.
succes je mag me ook een pb sturen hoor.

Kimmzie schreef:
Ik heb inderdaad al een paar keer begeleiding gekregen. Momenteel niet meer want ik kan ten eerste al niet vaak naar de paarden en het weer is niet altijd denderend om te rijden.

@ aeolusnr1: misschien een kleine nuance: te onervaren voor een JONG paard. :) Je doet nu blijken of ik er werkelijk niks van bak... Dan kan ik inderdaad beter stoppen. Maar ik snap je punt zeker wel. :)

Veel mogelijkheden krijg ik trouwens niet om bv. LRV te volgen. Vervoer is hierbij het grootste probleem.

xCandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:48

Ik heb geleerd dat je bij de galop je absoluut niet aan de teugels moet vast houden, onbewust wordt dit vaker gedaan, en zo kan het paard het idee hebben dat je zegt stop.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:08

Iedereen heeft zijn eigen idee van een situatie als deze. De bijrijdster van mijn friese merrie is ook bezig met het uitvogelen van hoe bepaalde dingen aanvoelen. Bijvoorbeeld wanneer de achterhand goed actief is en ook bijvoorbeeld wanneer ze uit de galop dreigt te vallen.
Wat ik merk is dat het wel erg fijn is om goed te zitten. Wat je zelf ook al aangeeft is dat je snel valt wanneer je een beugel kwijt raakt. Probeer dan ook te beginnen bij het ontwikkelen van een zekerdere (onafhankelijke) zit. Rij met een vertrouwd paard (de oudere merrie van de eigenaar?) en begin bij de stap. Lekker je voeten uit de beugels, een beetje met je hoofd rollen, met je linker hand je rechterteen aanraken. met je armen opzij en omhoog zwaaien. Lijkt misschien wat maf, maar schaam je niet!
Lukt dit lekker dan ga je ook fijn wat draven, beetje 8-jes rijden voor het omstellen van je eigen balans en wat bewust met je houding bezig zijn (knijp je niet met je boven-/onderbenen, ligt je been ook te ver naar voren/achteren, buigt je bovenlichaan niet te ver naar voren of naar achteren).
Daarna kun je wel es een stukje doorzitten, waarbij je gebruik maakt van de kamer van je zadel. Hou je maar gewoon vooraan je zadel beet met 1 of 2 handen. Op deze manier leer je jezelf het ritme wat beter aan te voelen. Dit kan je ook gebruiken als hulp in de galop. Wanneer je dan aanvoelt dat de beweging wat trager wordt (het ritme verlaagt, het gevoel alsof je iets moet voortslepen), dan kan het zijn dat je paardje uit de galop dreigt te vallen. Op zo'n moment geef je extra hulp bij met beide benen. Ondersteun in ieder geval je paard met je binnenbeen bij elke galopsprong. Je hoeft niet te drukken, maar voel het ritme en wees in de gelegenheid met je binnenbeen een hlup te geven wanneer dit nodig mocht zijn.
Succes!

Kimmzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 17:36

Mirjam79 schreef:
Iedereen heeft zijn eigen idee van een situatie als deze. De bijrijdster van mijn friese merrie is ook bezig met het uitvogelen van hoe bepaalde dingen aanvoelen. Bijvoorbeeld wanneer de achterhand goed actief is en ook bijvoorbeeld wanneer ze uit de galop dreigt te vallen.
Wat ik merk is dat het wel erg fijn is om goed te zitten. Wat je zelf ook al aangeeft is dat je snel valt wanneer je een beugel kwijt raakt. Probeer dan ook te beginnen bij het ontwikkelen van een zekerdere (onafhankelijke) zit. Rij met een vertrouwd paard (de oudere merrie van de eigenaar?) en begin bij de stap. Lekker je voeten uit de beugels, een beetje met je hoofd rollen, met je linker hand je rechterteen aanraken. met je armen opzij en omhoog zwaaien. Lijkt misschien wat maf, maar schaam je niet!
Lukt dit lekker dan ga je ook fijn wat draven, beetje 8-jes rijden voor het omstellen van je eigen balans en wat bewust met je houding bezig zijn (knijp je niet met je boven-/onderbenen, ligt je been ook te ver naar voren/achteren, buigt je bovenlichaan niet te ver naar voren of naar achteren).
Daarna kun je wel es een stukje doorzitten, waarbij je gebruik maakt van de kamer van je zadel. Hou je maar gewoon vooraan je zadel beet met 1 of 2 handen. Op deze manier leer je jezelf het ritme wat beter aan te voelen. Dit kan je ook gebruiken als hulp in de galop. Wanneer je dan aanvoelt dat de beweging wat trager wordt (het ritme verlaagt, het gevoel alsof je iets moet voortslepen), dan kan het zijn dat je paardje uit de galop dreigt te vallen. Op zo'n moment geef je extra hulp bij met beide benen. Ondersteun in ieder geval je paard met je binnenbeen bij elke galopsprong. Je hoeft niet te drukken, maar voel het ritme en wees in de gelegenheid met je binnenbeen een hlup te geven wanneer dit nodig mocht zijn.
Succes!

Dankjewel! Supertips!

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:21

Graag gedaan! We willen allemaal fijn kunnen rijden. En het is mij ook niet met de paplepel ingegeven. Zelf ook veel moeten leren. Ik snap je probleem, zeer bekend :D

Kimmzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 10:54

Mirjam79 schreef:
Graag gedaan! We willen allemaal fijn kunnen rijden. En het is mij ook niet met de paplepel ingegeven. Zelf ook veel moeten leren. Ik snap je probleem, zeer bekend :D

Hier ook niet, integendeel. ;) & de kosten van lessen zijn voor mijn rekening. Dus een lesgever op verplaatsing zie ik niet zitten, dat kost mij teveel als student zijnde.. :) Maar het komt wel goed! Blij dat iemand mijn probleem snapt ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:03

Dat laatste argument is niet terecht, er zijn genoeg mensen die goed lesgeven en op locatie komen voor een reëel bedrag :j

Wel ben ik het met de anderen eens dat je niet op een jong paard moet gaan galopperen.
Die zijn nog te onstabiel, wat het voor zowel jou als het paard een onprettige ervaring maakt.

Ga op een paard zitten wat goed en makkelijk galoppeerd, om het gevoel te krijgen en je te focussen op je eigen lichaam ;)

Kimmzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 13:04

Casarell schreef:
Dat laatste argument is niet terecht, er zijn genoeg mensen die goed lesgeven en op locatie komen voor een reëel bedrag :j

Wel ben ik het met de anderen eens dat je niet op een jong paard moet gaan galopperen.
Die zijn nog te onstabiel, wat het voor zowel jou als het paard een onprettige ervaring maakt.

Ga op een paard zitten wat goed en makkelijk galoppeerd, om het gevoel te krijgen en je te focussen op je eigen lichaam ;)

Met dat jonge paard rij ik niet meer sinds laatste valpartij. Zowel voor mezelf als voor dat paard. :)