Sinds kort rijd ik met een merrie, die steeds erg gespannen is tijdens het rijden. Voorheen heeft ze vooral gesprongen en is er nooit echt aan de ontspanning gewerkt. Nu, ik ben geen springruiter en wil graag dressuurmatig aan de slag met haar, de focus ligt nu vooral op het 'leren ontspannen'. Wekelijks heb ik 2 privélessen, en nog eens 2 - 3 keer in de week longeer ik haar. De andere dagen heeft ze gewoon rust en staat ze op stal. Het is niet zo dat ze teveel energie heeft, de gespannenheid lijkt in haar karakter te liggen.
Intussen ben ik een dikke maand met haar aan de slag en hebben we vooral veel in stap gewerkt. De eerste keren bestond het rijden vooral uit ronddribbelen in de bak, intussen gaat dit al beter en lukt het ons om normaal te stappen, soms gaat ze wel nog in een verhoogd tempo, maar het dribbelen is voorbij. In samenspraak met mijn instructeur hebben we er een halsverlenger bijgehaald, die haar kan helpen om te zaken naar de hand. Dit hebben we gedaan vanaf de tweede keer dat ik met deze merrie reed. Intussen stapt ze al stukken beter, en hebben we goede momenten waarop ze haar rug wel correct begint te gebruiken. Nu, dit alleen in stap .. De visie was, eerst een ontspannen paard in stap, en zo geleidelijk aan opbouwen. Lang en laag is de boodschap.
Gisteren had ik terug les, en ging het allemaal erg vlot. Ik denk dat het onze beste les tot nu toe was. Het laatste kwartier besloot ik om eens te proberen aandraven. In het begin gaf ze verzet, zwiepen met de staart en niet vooruit willen. Eens ze 'op gang' was ging het wel, maar de ontspanning was helemaal weg. Ze bracht haar hoofd terug omhoog en drukte de rug helemaal weg, hierbovenop zette ze zich vast op de halsverlenger. Ze was niet eenvoudig te rijden, en eerlijk gezegd wist ik niet goed hoe hiermee om te gaan. Natuurlijk kreeg ik wel hulp van mijn instructeur, die mij prima bijstaat.
Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die tips hebben, ze zijn van harte welkom!

Groetjes!

Ik heb er dus alle vertrouwen in dat jullie er zeker wel komen
Heb dit eigenlijk nog nooit gedaan, enkel in mijn jongere jaren als ik samen met een vriendin op de weide ging 'rijden'. Eigenlijk ben ik niet zo een held, maar ik doe mijn best en wil zo graag vooruit komen!