Geen correct ruggebruik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oneofus

Geen correct ruggebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 16:41

Hej!

Sinds kort rijd ik met een merrie, die steeds erg gespannen is tijdens het rijden. Voorheen heeft ze vooral gesprongen en is er nooit echt aan de ontspanning gewerkt. Nu, ik ben geen springruiter en wil graag dressuurmatig aan de slag met haar, de focus ligt nu vooral op het 'leren ontspannen'. Wekelijks heb ik 2 privélessen, en nog eens 2 - 3 keer in de week longeer ik haar. De andere dagen heeft ze gewoon rust en staat ze op stal. Het is niet zo dat ze teveel energie heeft, de gespannenheid lijkt in haar karakter te liggen.

Intussen ben ik een dikke maand met haar aan de slag en hebben we vooral veel in stap gewerkt. De eerste keren bestond het rijden vooral uit ronddribbelen in de bak, intussen gaat dit al beter en lukt het ons om normaal te stappen, soms gaat ze wel nog in een verhoogd tempo, maar het dribbelen is voorbij. In samenspraak met mijn instructeur hebben we er een halsverlenger bijgehaald, die haar kan helpen om te zaken naar de hand. Dit hebben we gedaan vanaf de tweede keer dat ik met deze merrie reed. Intussen stapt ze al stukken beter, en hebben we goede momenten waarop ze haar rug wel correct begint te gebruiken. Nu, dit alleen in stap .. De visie was, eerst een ontspannen paard in stap, en zo geleidelijk aan opbouwen. Lang en laag is de boodschap.

Gisteren had ik terug les, en ging het allemaal erg vlot. Ik denk dat het onze beste les tot nu toe was. Het laatste kwartier besloot ik om eens te proberen aandraven. In het begin gaf ze verzet, zwiepen met de staart en niet vooruit willen. Eens ze 'op gang' was ging het wel, maar de ontspanning was helemaal weg. Ze bracht haar hoofd terug omhoog en drukte de rug helemaal weg, hierbovenop zette ze zich vast op de halsverlenger. Ze was niet eenvoudig te rijden, en eerlijk gezegd wist ik niet goed hoe hiermee om te gaan. Natuurlijk kreeg ik wel hulp van mijn instructeur, die mij prima bijstaat.

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die tips hebben, ze zijn van harte welkom! :-)

Groetjes!

dominiquew

Re: Geen correct ruggebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:58

probeer haar dan weer opnieuw nageefelijk te vragen, miss helpt het als je dr wat lager rijdt maar wel nageefelijk

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:59

Wat ik mij afvraag of dit paard geen last ergens van heeft? Is de rug nagekeken en is het zadel goed.

Hoe gaat het in draf aan de longe? Wanneer dit beter gaat kun je je af gaan vragen of het misschien toch het zadel is.

Ik denk dat wanneer het niet de rug en het zadel is je gewoon heel veel geduld moet hebben en langzaam verder moet trainen.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:19

Probeer om meer voltes te rijden, stelling te vragen, wijken, schouderbinnenwaarts. Dan buigt het paard in de lengte, en wordt het makkelijk om haar hoofd omlaag te laten.
Als ze tegen de halsverlenger(dat is toch hetzelfde als elastiek?) ingaat zou ik het gewoon niet gebruiken, misschien alleen een martingaal, maar daar moet je het maar met je instructeur over hebben.

Smubbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:38

Het duurt heel lang voor dat ook goed gaat.
De kleine stukjes dat het wel goed gaat uitbundig belonen

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 21:34

Bedankt allemaal voor jullie antwoord! :-)

@HBZ: Ik denk niet dat het een lichamelijke oorzaak is, al kan het natuurlijk altijd, ik ga het er eens over hebben met mijn instructeur. Ik heb wel niet de indruk dat het paard ergens pijn heeft, ze reageert niet gevoelig als ik haar rug aanraak, en ziet er verder ook gelukkig uit. Aan de longe gaat het wel goed, de eerste keren was ook dit erg gespannen, maar nu begint ze meer en meer te zakken. Het gaat dus wel langzaam vooruit. :-)

@Blubje11: Voltes rijden we geregeld, stelling wordt ook gevraagd. Verdere specifieke oefeningen hebben we nog niet gedaan. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog geen ervaren dressuur ruiter ben die deze oefeningen zelf goed beheerst. Het is nog een kwestie van oefenen, en da's niet zo ideaal met een gespannen paard. Over de elastiek .. Het is inderdaad een beetje dubbel, het heeft ons in stap al erg goed geholpen, vandaar dat we het ook in draf wouden proberen hiermee. Misschien zou het beter zijn zonder, ga het voorlopig nog even met proberen en zien of er vooruitgang in zit, de eerste keren in stap gingen in het verleden ook niet zo goed. Toch bedankt voor je tips, ik kan hier wel met aan de slag! :-)

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:36

Ik heb al meerdere van zulke paarden gereden en wat voor mij erg hielp was het paard bezighouden. Wat met name erg fijn hielp was 8-jes rijden. Verder is freestyle ook altijd een goede hulp geweest. Ik gebruikte dat vooral om de band tussen het paard en mij te verbeteren en vooral om het paard mij te laten volgen dus eigenlijk mij als de "baas" te zien.

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 10:46

@muis_lover: Bedankt voor je reactie! :-) Is een goede tip, ga ik werk van maken. Tot nu toe kwamen we niet veel verder dan een gewone volte. Is freestyle werken gelijk aan grondwerk? Ik ben wel erg veel met het paard bezig, meermaals in de week wordt ze gelongeerd. Verder hou ik me ook bezig met haar in vrijheid in de piste, waarbij ze leert volgen e.d., zonder dat ze voor mij mag komen te staan. Op deze manier probeer ik ervoor te zorgen dat ze mij als leider gaat zien. Dit doet ze dan ook wel erg goed, ze toont duidelijk respect. Heb je nog verdere tips in verband met het freestyle werk? Voorbeelden? Oefeningen? :-) Groetjes!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:00

Ik wil ook adviseren eens haar rug na te laten kijken. Protest bij aandraven is daar vaak wel een voorbode van.

Verder moet je er rekening mee houden dat het voor het paard heel lastig, zowel mentaal als lichamelijk is. Ze mmoet leren anders te bewegen dan gewend, en dat is moeilijk. Heel goed dat je begonnen bent om alles eerst in stap goed te krijgen. Nu loopt je logischerwijs tegen het volgende opstakel aan. Neem korte stukken draf mee vanuit een vlotte hulp wanneer ze ontspannen over haar rug loopt. Zet ze de rug vast met aandraven, stoppen en weer terug naar een ontspannen stap. Een goed begin is het halve werk dus geen draf doorzetten als het aandraven al gespannen is. Draaft ze ontspannen aan, blijft ze over de rug lopen dan rustig weer terug naar stap als beloning. Aan jou om in te schatten of ze nog eens draven aan kan of je moet afsluiten. Dit bouw je steeds verder uit. Vergeet niet te belonen, als ze het goed doet is ze het knapste paard ter wereld.
Ik hou zelf niet zo van hulpteugels, maar als je je daar beter bij voelt kan het zeker helpen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:02

Kans is groot dat het paard pas durft te ontspannen als het eerst voorwaarts mag...Nu loopt ze telkens tegen die halsverlenger aan en durft ze niet voldoende te bewegen. Voorwaarts denken staat voor mij altijd, met ieder paard, op één. Juist met een gespannen paard ga ik dan ook niet lang stappen, daarin bouwen ze namelijk enkel meer spanning op. Laat ze de spanning er eens uitlopen, dan heb je misschien wel een heel ander paard.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:30

Denk dat je met het voorwaarts wel op moet passen. Er zijn veel type paarden die inderdaad gespannen gaan op het inhouden en zodra ze ruimte krijgen in de hand en ruimte krijgen om de spanning weg te laten vloeien door te lopen pas gaan ontspannen.
Maar, er zijn ook genoeg type paarden die daardoor juist zichzelf alleen maar over de kop lopen. Neem mijn merrie, als ik die voorwaarts rij wanneer ze gespannen is, dan gaat ze alleen maar heel hard. Er zit geen overgangspunt naar ontspanning in, er zit dan alleen in 'harder, harder, harder'. Laat je zo'n paard vol spanning, over het tempo, met een gespannen rug net zo lang zo rondlopen tot het kwartje eens valt (zal die ooit vallen?) of vraag je juist ontspanning voor welke oefening dan ook?
Nu is mijn paard gewoon verkeerd ingereden en bloedfanatiek. Ik ben bij haar ook eerst begonnen met ontspannen stil staan, toen pas stap en daarna pas draf.

Als je het verhaal van ts leest lijkt het mij een paard dat altijd op spanning gereden is. Die linkt dus het rijden aan spanning en zal niet alleen moeten leren lichamelijk over haar rug te lopen, maar ook mentaal te moeten ontspannen voor ze kan aanspannen (draven). Persoonlijk werk ik dan liever een stapje langzamer dan een stapje sneller met dit type paarden.

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 11:32

@RianneH: Ik ga het er eens over hebben met mijn instructeur, al ligt het wel moeilijk. Het paard is niet van mij, echt veel heb ik er dus ook niet over te zeggen. Ik hoop dat er verder iets met gedaan wordt als ik het meld ..
Het is inderdaad erg lastig voor haar, de eerste keren zag je echt dat ze er helemaal niets van begreep, ook begon ze zich op te winden en hierdoor erg te zweten. Intussen merk ik dat ze het min of meer snapt, de spanning is in stap intussen zo goed als weg, het gaat steeds beter. Bedankt voor je tip, ik ga het op deze manier eens proberen, Gisteren heb ik het ook ongeveer zo gedaan, aandraven, een halve volte in draf en terug op stap, omdat ze te gespannen was. Dan terug enkele voltes stappen, tot als ze terug meer ontspannen begon te lopen. (Ik moet wel zeggen, dat er nog steeds een lichte spanning aanwezig was, de stap was erg voorwaarts). Uiteindelijk hebben we het zo een aantal keer geprobeerd, de laatste poging hebben we 1 volte mooi rond kunnen rijden. Hierna zijn we ermee gestopt, ik wou niet te veel van haar vragen.

@_Esther_87_: In stap loopt ze intussen redelijk ontspannen, al zitten er ook soms nog enkele gespannen momenten tussen, maar het gaat steeds beter. Er is dus zeker vooruitgang. Ook heb ik niet de indruk dat de halsverlenger haar echt hindert, al zie ik het misschien verkeerd. Ik rij met een redelijk losse teugel, en geef haar zelf wel de kans om voorwaarts te lopen, ondersteund door een activerend been. Doordat ze intussen al redelijk leert te ontspannen in stap, stappen we ook erg lang, omdat het ook voor haar duidelijk beter gaat. Ik snap natuurlijk je redenering wel, als ik voorheen met een ander, soms gestrest paard reed, stapten we ook niet lang en gingen we ook snel over tot draf, waardoor ze haar energie kwijt kon. Maar op dit paard vind ik het gewoon ontzettend moeilijk, ik weet soms echt niet goed wat nu het beste is voor haar, vandaar dat we het eerst op een manier proberen waarbij we rustig kunnen opbouwen. Momenteel kan ik me naar mijn gevoel beter vinden in de tips van RianneH, maar toch bedankt voor je tip! Misschien dat we het op termijn anders kunnen gaan aanpakken ..

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 11:36

@RianneH: Het paard is voorheen inderdaad altijd gespannen gereden, er is nooit echt gewerkt aan ontspanning. Ik kan me erg goed vinden in je comment! :-) De merrie is inderdaad een paard van type 2, eens ze gaat blijft ze gaan, en ontspanning komt er niet. In het begin zag ik dit ook aan de longe, ik bracht haar nog maar net op cirkel en ze was al weg, rennen, rennen, rennen. Ik kon haar niet meer doen stoppen. Intussen reageert ze al beter op stemcommando's, en lukt het goed om haar aan de longe onder controle te houden.

Net als jouw merrie heeft ze veel bloed, en mijn instructeur en ik twijfelen eraan of de basis er wel goed is ingereden, het is alsof ze 'ontspannen' lopen echt niet kende. Het feit dat het met jouw merrie goed is gekomen, heeft me wel hoop! ;-)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:00

Mijn merrie heeft nog wat extra 'problemen' waardoor dit hele proces gewoon veel langer duurt dan bij een 'normaal' paard :P Ik heb er dus alle vertrouwen in dat jullie er zeker wel komen :)
Wat bij haar ook mee speelt is dat ze heel graag voor je wil werken, maar het soms niet snapt of lichamelijk niet kan. Dan gaat ze hard, want dat kent ze en daarmee werkt ze. In het begin van dit alles was ze heel paniekerig. Dan kon ik er niet aan zitten, want dan schoot ze volledig in de stress. Een aanspanning in mijn beenspieren was al een reden om te gaan rennen.
Nu wil ze nog wel eens te veel spanning opbouwen als we aan het werk zijn, maar het paniekerige is eruit dus ik kan eens duidelijker doorkomen zonder ook daar weer spanning op te krijgen. Inmiddels kan ik ook gerust mijn vriend op haar laten stappen, iets wat vroeger nooit kon (je moest haar klem zetten in de hoek, snel opstappen en dan blijven zitten).

Nog enkele punten. Als je het durft zou ik eens zonder zadel rijden. Je voelt alles direct en kan veel sneller inspelen op haar spanning in de rug. Als je een beetje fijne zit hebt kan je ook meteen voelen of ze zonder zadel ontspant, en dus of het zadel wel of niet zo lekker ligt.
Overleg eens in je les of je bepaalde dressuurmatige oefeningen mee kan nemen. Schouderbinnen, stukje wijken enz. Daarmee houdt je ook de stap dressuurmatig bezig. Krijgen jullie die oefeningen goed in de vingers, dan wil dat wel eens helpen om ontspanning te krijgen in de draf doordat je haar mentaal uit de spanning van de draf haalt door een moeilijke dressuurmatige oefening te vragen. Maar dat is werk voor over een langere periode ;)

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:03

Je schrijft dat de merrie 2 a 3 dagen per week gelongeerd wordt en je 2x per week privéles hebt. Komt ze die andere 2 dagen helemaal niet uit haar stal, of komt ze die dagen wel in de paddock of stapmolen?
Het lijkt me voor een paard niet echt bevorderlijk als het 2 dagen in de week 24 uur per dag op stal moet doorbrengen. Ook voor de soepelheid van de spieren niet.
Maar misschien trek ik wel een verkeerde conclusie hoor, dat kan ook. ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:10

Wellicht ben je in de gelegenheid om met een kaptoom te gaan werken? Het ruggebruik is dan heel anders dan met hoofdstel (wellicht gebruik je al een kaptoom?).
Wat je kan doen is met het kaptoom nageven op druk vragen, dit komt dan van achter de oren (de druk), dit kan je eerst ook doen met een beloning zodat ze snel begrijpt wat de bedoeling is. Vanuit het zakken kan je in stilstand dan ook druk op zij vragen, zodat haar benen blijven staan, maar ze haar hoofd wel buigt. Lukt dit in stilstand? Dan kan je het in stap over de hoefslag gaan proberen, je begint dan zelf op afstand dat thv de schouder loopt. Wil ze neerwaarts? Dan kan je ook stelling gaan vragen. Lukt het langs de hoefslag met steun vd wand? Dan kan je zelf steeds meer afstand nemen en vanuit daar op de volte nemen.
Mocht je meer info willen of beeldmateriaal, stuur gerust een pb.

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 12:22

@RianneH: Dan was jouw merrie inderdaad nog moeilijk dan de merrie waar ik met rij. Wat ik ook wel herken is dat de merrie graag voor je wilt werken, dit is ook het geval met deze merrie. Ze doet echt haar best, maar wordt gehinderd door het 'niet begrijpen' of het 'niet kunnen/kennen'. In het begin mocht ik er ook mijn been niet aanleggen, of ze begon direct te dribbelen of weg te lopen, intussen is dit ook beter. Het paniekerige heeft ze wel niet. :-) Zonder zadel durf ik eerlijk gezegd niet rijden met haar :o Heb dit eigenlijk nog nooit gedaan, enkel in mijn jongere jaren als ik samen met een vriendin op de weide ging 'rijden'. Eigenlijk ben ik niet zo een held, maar ik doe mijn best en wil zo graag vooruit komen! :-) Aan de oefeningen zal ik denken, en het er zeker eens over hebben, al moet ik eerlijk toegeven dat ik deze nog niet zo goed beheers, en dus ook bang ben om dan iets verkeerd te doen bij dit paard..

@Odin: Ze komt inderdaad niet erg veel buiten op de 'vrije' dagen, enkel wanneer de stallen worden gedaan wordt ze in de kleine binnenpiste gezet en kan ze vrij rondlopen. Ik weet dat dit niet optimaal is voor het paard, en zou dan ook graag meer kunnen doen met haar. Maar de accommodatie is hier misschien niet ideaal voor, een stapmolen hebben we niet en weidegang is er nu ook niet, de weiden liggen er niet goed bij nu na de zomer. Ook is het al moeilijk om de piste ter beschikking te hebben, we hebben 3 pistes, een erg ruime buitenpiste, een grote binnenpiste en een kleine binnenpiste. Buiten werken is nu niet mogelijk, aangezien de bodem slecht ligt, en de grote binnenpiste is steeds bezet door groepslessen 's avonds. (Ik kan enkel 's avonds gaan ..) Ook is het moeilijk om dan een binnenpiste te hebben, aangezien er nu veel mensen met hun eigen paard bij ons de piste komen afhuren door de slechte staat van hun eigen buitenpiste. Ik zou haar dus graag meer uit stal halen, maar heb er niet echt de mogelijkheid voor ..

@Jotoma: Ik ben nog niet zo heel lang aan het werk met dit paard. Op aanraden van mijn instructeur heb ik tot nu toe enkel gelongeerd met halster. Dit leek volgens mijn instructeur het beste, omdat de eerste keren dat we gingen rijden, ze erg gespannen was. Het paard legde de link: werken = gespannen. Door enkel met het halster te longeren, zonder verdere optoming, zou de de link niet leggen dat dit echt werken was, en zou ze ook minder gespannen gaan lopen. (Begrijp je ongeveer wat ik bedoel, ik kan het precies moeilijk verwoorden :o). Eens het longeren echt goed gaat (en dit begint nu dus wel redelijk te lukken) is het natuurlijk wel de bedoeling om verder te gaan optomen. Misschien zijn we dan nu op dit moment aangekomen .. Een kaptoom heb ik ter beschikking, dus misschien kan ik dit nu wel eens proberen. Ik stuur je nog een PB! :-)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:29

Ja, ik snap de link met hoofdstel en halster. Ik heb een paard die dat heeft met bit, voor mij werkt een kaptoom daardoor ook prettiger. Zoals jij zegt doe ik het ook, verder optoming komt wel als het begin er is :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 08:16

Ik zou voor je alles rijtechnisch wilt oplossen eest zorgen dat je paard veel buiten komt, lekker vrij kan bewegen, rollen en gek doen. En dan bedoel ik niet een half uurtje, nee minimaal 4 uur per dag.
Liefst met zijn neus lekker is het gras is heel goed voor de rug en koppie.

Want als je paard los is, rolt hij dan makkelijk om?

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 09:50

@Japeloup: Bedankt voor je reactie. :-) Ik ben er me van bewust dat het beter zou zijn voor haar dat ze veel buitenkomt, alleen is dit niet mogelijk. Op de weides gaan ze nu niet, en daar heb ik spijtig genoeg helemaal niets over te zeggen .. Het is niet mijn paard. Ook gewoon in de piste vrij laten kan niet altijd, overdag kan ik niet langs daar gaan, en dan is er niemand die naar haar omkijkt, tenzij de mensen die de stallen doen en haar dan even in de piste zetten. Bedoel je gewoon rollen, en zo omrollen? Dat kan ze wel goed ja. :-)

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 16:37

Zijn er nog mensen die eventuele tips, opmerkingen, ... hebben? Alle hulp is welkom. :-)