Wiebel benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Wiebel benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 15:09

Ik twijfelde tussen RT-P en RT-D, maar gezien het niet een probleem is dat ik heb (gelukkig) post ik het hier. Excuses als het verkeerd staat.

Ik erger me er dood aan. Je ziet het overal, vooral op reguliere maneges, ponyclubs en rijverenigingen maar natuurlijk niet alleen daar, wiebelende ruiterbenen! Op filmpjes, foto's, wedstrijden, lessen en buitenritten. Zowel volwassenen en jongeren als kinderen. Er word op filmpjes altijd commentaar geleverd over die bewegende benen, en als er dan een topic van de commentator verschijnt, zie je daar exact hetzelfde (ik wil niet impliceren dat dit voor iedereen het geval is!)

Het lijkt wel alsof er bij iedere pas (vooral in draf) bijgedreven moet worden. Waarom kan men de onderbenen niet stil houden? Is je paard zo slecht aan de hulpen en zo loom dat hij elke pas bijgedreven moet worden? Kan je zelf niet stilzitten? Ik zie het gebeuren bij zowel het doorzitten als het lichtrijden, dus daar lijkt het niet aan te liggen.
Dan zijn er ook nog mensen die met sporen rijden en geen stille onderbenen hebben (ik heb niks tegen sporen an sich), dan zie je soms zo lekker die spoor in dat vel prikken en omhoog duwen.

What's the deal here? Wordt het zo aangeleerd? Leer je het jezelf aan en kom je er niet meer vanaf? Ben je jezelf er niet (altijd) van bewust? Wat doe je eraan? Of vindt je het juist wel best zo? En wat is jullie mening over dit fenomeen?

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:19

Ik denk dat je het verkeerd aangeleerd krijgt, of het zelf aanleert en er niet meer vanaf komt. :)

Ik zie het ook terug bij mezelf, op de manege aangeleerd, hier niet op gecorrigeerd, het erin gekregen,
tijdje met m'n bijrijdpaard geen les gehad en weinig meekijken vanaf de grond, en toen zat het erin.
Reed toen niet met sporen, nu wel, ben me er zeker van bewust en heb nu ook steeds meer iemand op de grond die meekijkt en me erop wijst,
dus het gaat nu al een stuk beter. Maar het sluipt er makkelijker in, dan dat het eruit gaat!

Edit: Overigens denk ik dat er tijdens lessen meer op het plaatje van het paard wordt gelet, dan op de ruiter.
Wil niet zeggen dat het overal zo is, maar eerst het paard goed en dan de ruiter, maar ja, dan zit het er bij de ruiter al in, te laat..

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:36

Zit ook wel een verschil tussen een drijvend been en wiebel been. Wiebel been ligt niet stil maar hoeft niet perse met elke pas te drijven of spoor te raken. Bij een ronder geribd paard is het ook al moeilijker om het been mooi stil te houden en zadel doet ook een hoop.

Ik heb dus ook erg last van wiebel benen als m'n verzorgpaard niet goed over de rug loopt en net iets te hoog in tempo

annekeh

Re: Wiebel benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:16

in het begin had ik dat ook altijd! N!u niet meer zo erg!

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:19

Mij is het aangeleerd op de manege, net als het drukken met mijn zit, 3 jaar zo gereden en opeens moest ik overstappen naar de 'dressuurhouding', ik ben al ruim een jaar bezig beide uit mijn automatische houding te krijgen.
En nee ik was mij er niet van bewust, totdat ik écht les ging krijgen en richting de ontspanning ging werken, gelukkig weet ik het nu wel en zijn mijn benen al een heel stuk stiller in houding :)

SimsonMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:11

Het is mij aangeleerd op de manege, en ik probeer er nu ook gewoon vanaf te komen. Erger me er dood aan dat ik dat doe, jammer genoeg is het makkelijker om het aan te leren dan om het af te leren ;x

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:58

Aan degene die het op de manege geleerd hebben. Hoe hebben jullie dit aangeleerd gekregen? Wat was de uitleg of doel daarvan? Dat je paard bij iedere pas moet drijven ofzo? Of was het een fout in je houding/zit die nooit gecorrigeerd is op de manege?
Ik zie ook erg veel en stoor me er ook aan. Heb laatst nog filmpjes van mezelf terug gekeken en ik heb er gelukkig geen last van.
Omdat ik zelf geen last van heb kan ik er weinig over zeggen of echt zo lastig af te leren is. Vindt het zelf erg zonde als je het ziet in een proef het hele beeld is toch verstoord en je bent behoorlijk afgeleid daar door zeker als iemand er echt onwijs veel last van heeft en het paard echt onnodig prikt dat vindt ik het wel sneu eigenlijk.

Heb het ooit ook weleens gezien in een les van een vrij bekende ruiter in een bepaalde tak van de sport die was aan het les geven en ik werd er echt niet goed van hoe veel er aangedreven werd de ruiter had ook sporen aan wat het nog erger maakt en hoe hard en daar heeft de instructeur in de hele les niets over gezegd dat geeft toch een vrij negatief beeld over die persoon zelf. Vond het erg teleurstellend en vooral onwijs sneu voor zo'n paard want elke por die hij kreeg kwam geen reactie op kun je nagaan hoe doof zo'n paard is voor hulpen en dat je helemaal hard moet inkomen om hem wel te laten reageren. Ik vindt het echt wel een serieus probleem.

SimsonMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:36

Bij mij is het denk ik gewoon een kwestie van een fout in mijn houding van toen ik nog jonger was, die door de manege inderdaad nooit gecorrigeerd was.
Nu zal ik zelf in ieder geval geen sporen dragen, omdat ik het anders zielig vind voor het paard.

nelske164

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:43

Ik heb er ook last van, ik probeer er wel iets aan te doen, maar is erg moeilijk.
Ik ben zelf 1,78 en mijn verzorgpony 1,55 en hij is smal, dus ik kom met mijn benen onder zijn buik uit en heb dus ook weinig steun om ze stil te houden.

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:01

Ik denk dat iedereen wel z'n puntjes heeft, en dat misschien wat meer mensen last hebben van wiebelbenen dan van bijvoorbeeld pianohanden, dat kan.
Ik denk dat het een combinatie is van persoonlijke fouten en weinig aandacht in de les ervoor.
Maar natuurlijk is het afteleren, daar ben ik namelijk ook mee bezig :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 09:34

Ik heb ook wiebelbenen, niet dat ik iedere pas aandrijf, maar ik kán ze gewoon niet stilhouden tijdens het lichtrijden, doorzitten en galop, in stap lukt het me langzamerhand wel. Ik erger me er echt enorm aan. En dan ook nog m'n tenen die maar niet naar binnen willen draaien.

Heb wel moeite met motoriek, dus kan wel extra moeilijk zijn.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:24

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 10:28

Helemaal mee eens, en inderdaad, dat instructeurs daar gewoon helemaal niet op letten!
Eigenlijk zouden centered riding, of zitlessen gewoon een standaard onderdeel van het lespakket moeten zijn. Ik moet trouwens wel zeggen dat een heleboel mensen die van die wiebel benen hebben, veel beter zitten op een blote rug, of een bareback pad. Dus inderdaad een issue met de balans.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:42

Wiebelbeen meldt zich! Anderen vinden het meevallen, maar ik erger mezelf er verschrikkelijk aan. Ik drijf overigens niet elke pas hoor! Mijn paard is prima aan het been en heeft echt het verschil wel door tussen mijn gewiebel en een hulp.

Mijn instructrice doet haar best om me te sturen zonder er een frustratiepunt van te maken. Merk dat het een stuk minder is wanneer mijn paard fijn loopt dan wanneer ik erg druk ben om wat voor elkaar te krijgen.

Centered riding is niet mijn ding, maar een zitles biedt mijn instructrice wel aan. Ik ben meer van het oplossen tijdens het trainen in de lessen. Reminders zijn voor mij vaak genoeg, het is een bewustwordingsproces.

Ik heb er overigens alleen last van bij het lichtrijden. Het probleem zit 'm ook niet in mijn balans, maar in het lang maken van mijn been vanuit de heup. Ik heb korte, sterke pootjes en geen lange losse dressuurbenen, dat maakt het toch ook lastiger.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:46

Dit komt omdat je dit bij de manege zo leert en helaas is het erg moeilijk om af te leren.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:50

Tja ik heb wat dikkere rondere bovenbenen en ligt X benen. Rare stand dus en dan krijg je snel wat meer wiebel benen.
Ikzelf heb heel veel zitlessen gehad en dat heeft mij heel goed geholpen. Ik let er altijd op dat ik stil zit maar het lukt niet altijd.
Het heeft in mijn ogen veel te maken met de vorm en stand van je benen en het onafhankelijk kunnen zitten :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:52

Ik heb altijd geleerd. Been geven is reactie. Zoniet dan een tikje. Op mn fjord gaat dat fantastisch. Op mn bijrijd poown niet zo. Dus ben ik hem nu aan het leren alhoewel dat nu ook goed gaat!

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:54

Dit probleem ligt ook vooral bij kinderen/tieners die nog in de groei zijn (is mij geleerd). Omdat alles nog niet echt 'onder controle' is, en soms uitverhouding & nog niet uitgegroeid, is het moeilijk om je been stil te houden.
Bij mij was dit ook zo, en is vanzelf weer over gegaan. Zelf merkte ik het niet eens zoveel dat ik het deed. Benen die nog in de groei zijn hebben gewoon een eige wil :+

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:54

Ik kan ze gewoon niet stil houden heb alles al geprobeerd!..voeten verder in de beugels, mn benen naar binnen draaien etc

In galop super geen beweging in te krijgen.

Maar ik sta vanuit mijn beugels ik zet daarom kracht op de beugels en dat zorg er voor dat ik ze na buiten druk.

Vanuit mn knieen staan lukt niet, heb denk ik te dikke bovenbenen, en dat doet mij zeer, als ik mijn knieen aandruk gaan mn boven benen mee, en zit ik dus erg opgedrukt op het paard.

Maar mijn wiebbelende benen zorgen er niet voor dat mijn hak/spoor haar raak het is puur het heen en weer gaan niet het aandrijven wat ook veel mensen doen.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:59

Met lichtrijden hoef je inprincipe helemaal niet te staan in je stijgbeugels.. Een beetje steunen, dat is alles.
Met lichtrijden laat je jezelf omhoog gooien door je paard, op dat moment duw je je eigenlijk meteen weer terug in het zadel, het is dus ook een soort zweefmoment voor jezelf :)
Daarmee zijn wiebelbenen al een stuk minder

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:07

Ik heb/had ook last van wiebelbenen. Afgelopen zaterdag heb ik meegedaan aan een zitclinic op de manege. Ze zij dat ik wist hoe het niet moest (klemmen), maar dat ik niet wist hoe het wel moest. Zij heeft mij verteld hoe het moest, en dat hebben we geoefend. Sindsdien kan ik mijn benen stil houden. Uiteindelijk ga ik wel weer wiebelen, maar door een oefening kan ik weer het goede gevoel terug krijgen en opnieuw beginnen. En dat was voor mij heel fijn, want ik weet het we van mezelf, maar wist gewoon niet hoe ik het moest verbeteren.

Davy1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:45

EskeGirl schreef:
Ik heb ook wiebelbenen, niet dat ik iedere pas aandrijf, maar ik kán ze gewoon niet stilhouden tijdens het lichtrijden, doorzitten en galop, in stap lukt het me langzamerhand wel. Ik erger me er echt enorm aan. En dan ook nog m'n tenen die maar niet naar binnen willen draaien.

Heb wel moeite met motoriek, dus kan wel extra moeilijk zijn.

Ik wiebel ook en heb ook idd die tenen die niet naar binnen willen draaien. Da licht gewoon aan de stand van je knieën. Denk dat het een deel een kwestie is van aanleren net als mn pianohanden.
Dat was lastig om af te leren!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:40

Just_Sannee schreef:
Met lichtrijden hoef je inprincipe helemaal niet te staan in je stijgbeugels.. Een beetje steunen, dat is alles.
Met lichtrijden laat je jezelf omhoog gooien door je paard, op dat moment duw je je eigenlijk meteen weer terug in het zadel, het is dus ook een soort zweefmoment voor jezelf :)
Daarmee zijn wiebelbenen al een stuk minder

haha dan zou ik wel te zwaar zijn want als ik zelf niet mee werk krijg je 1 bonk partij op het rug van het paard.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:47

Ik ben mezelf er zéééér van bewust dat ik wiebelbenen heb, maar ik kan het niet anders.
Ik drijf niet, maar ik kan mijn benen gewoon pertinent niet stilhouden. Dit is al 11 jaar zo, vanaf het begin roepen instructeurs: benen stil! Maar ze wiebelen gewoon. In draf is het het ergst, in stap wiebelen ze natuurlijk niet en in galop gaat het nog. Maar de draf, phoeee. Ik laat me met lichtrijden ook gewoon opgooien door mijn paard, maar dat helpt niet tegen t wiebelen hoor :P.
Ik heb ook een hele poos de beugels vastgebonden aan de singel, maar ook dat helpt niet.
Mijn benen zorgen er idd ook niet voor dat ik mijn paard raak, ik drijf hem echt niet elke pas aan. Maar ze gaan wel heen en weer...
Dus als iemand de gouden tip heeft: graag!

Edit: mijn tenen wijzen trouwens gewoon naar binnen, heb zeker geen kapstokjes! (lees hier dat sommigen denken dat t aan de stand van de knie ligt?; ik heb wel hele lichte X-benen, maar bijna niet eigenlijk, dus denk haast niet dat t daaraan ligt)

Ik weet nu gewoon niet meer wat ik er nog meer aan kán doen, dus als iemand nog oefeningen heeft, ook graag!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:35

Je moet juist niet je tenen naar binnen draaien, dan ga je knijpen met je knieen, en blokkeer je jezelf, waardoor ze juist gaan wiebelen. Als je knijpt moet je eerst zorgen dat je dat afleert. En dan weer opnieuw leren lichtrijden. Ik moet eerst halthouden, en dan het gevoel krijgen hoe je goed moest lichtrijden. En het gaan zitten is lastiger dan staan. Het was niet erg als ik voorover zat, dat kwam later wel goed. Toen moest ik in stap gaan lichtrijden. Eerst gewoon voorover zitten, buikspieren aanspannen, en als dat goed ging, steeds meer rechtop proberen te komen. In draf precies hetzelfde verhaal. En als het niet meer ging zoals het moest of het gevoel kwijt was, in verlichte zit, en steun op 2 beugels, en je benen weer op de juiste plaats. Ik zat ook te veel naar rechts, dus ik moest ook meer druk op de linkerbeugel zien te krijgen. Het gaat eigenlijks heel goed nu. Ik zie bij mijzelf al een hele verbetering, en daar ben ik erg blij mee. Volgende week zaterdag komt ze weer op stal wat lessen geven. Dan heb ik weer een uurtje privé van haar, dus dan kan ze kijken of ik echt ben verbeterd:)

Ik leg het trouwens niet zo goed uit als die mevrouw deed, ik hoop dat jullie het een beetje snappen.