Teugels worden te lang: hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Teugels worden te lang: hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 14:35

Eigenlijk heb ik een heel simpel probleem: ik laat mijn teugels tijdens het rijden steeds onbewust te lang worden. Na een tijdje heb ik het dan weer door en ga ik ze weer verpakken, maar dat zorgt wel voor een verstoring/onderbreking tijdens het rijden.
Ik heb al anti slip teugels en handschoenen.
Het is niet zo dat mijn paard zwaar hangt op de teugels ofzo en dat hij ze uit mijn handen trekt.

Ik zat zelf te denken om een stukje wit tape oid op mijn teugels te plakken op de plek waar ik ze vast moet houden als ik gewoon rij, maar meer ideeën zijn altijd welkom natuurlijk!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:56

Stukje tape om de teugels heb ik ook heel lang gehad. Kan je zien waar je ze vast moet houden, en dan weet je ook zeker dat beide teugels even lang zijn.
Ik had ook lang dat probleem, simpel stukje tape heeft mij goed geholpen.

NB geen leukoplast gebruiken, dat wordt een ontzettende kleeftroep. Ik gebruikte dun reepje ducktape.

enomis123

Re: Teugels worden te lang: hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:57

ook altijd opgelost met n stukje tape net als Nadita...

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 16:21

Dat is inderdaad nog een probleem (teugels even lang), linksom heb ik altijd mijn binnenhand wat teruggezet en die teugel dus langer..
Ga ik dat van de week meteen even doen, zal eens in de kast duiken of we nog ergens niet -doorzichtige tape hebben :Y)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:23

zou er wel mee uitkijken
risico met tape is wel dat je je handen gaat vastzetten,en dat is nu net niet de bedoeling

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:27

Let er ook op dat je je handen voldoende gesloten houdt. Ik reed zelf altijd met te open handen. Als al je vingers de teugels omsluiten, dan kan je teugel eigenlijk geen kant op. Maar dan moet je er wel op letten dat je je handen dus weer niet teveel opent tijdens het rijden. Echt een vuist maken dus. En ter ontspanning mag je je ringvinger dan soms best wat loslaten, maar ook daarna weer oplettten dat je weer netjes die vuist vormt.

Hier ter illustratie hoe mijn teugels altijd te lang werden:
http://lh3.ggpht.com/_AwEx6pz6J7c/SeMTA ... G_0107.JPG

QuintySnoepy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:29

Je kunt ook een knoop in de teugels leggen doen sommige mensen ook als de teugels uit hun hand schuiven

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 16:36

Rije: en dat doe ik dus ook :+ Ben altijd bang dat ik de teugel te vast hou en ik wil mijn paard belonen door mijn hand te ontspannen als hij afkauwt of nageeft, maar dan open ik mijn hand dus weer wel en glijdt de teugel er -waarschijnlijk- uit..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:49

Eigenlijk moet je het zo zien: je kunt ook prima vriendelijk rijden met een gesloten vuist. Om te ontspannen hoef je namelijk alleen even je ringvinger wat te openen, zonder daarbij je teugels door je hand te laten glijden. Die hou je dus gewoon vast. Dit voelt voor het paard al als een beloning voor het nageeflijker worden.

Als je altijd zorgt dat minimaal je duim en wijsvinger de teugel altijd op dezelfde plek vasthouden (dus duim lockt als het ware de teugel op je wijsvinger), dan blijft de teugel altijd netjes in je hand. Voor de stevigheid kun je daar nog je middelvinger bijhouden, dan heb je 3 vingers die de teugels vasthouden en kun je naar believen ontspannen in je ringvinger. En dan na die ontspanning dus altijd weer zorgen voor een gesloten vuist. En die vuist gaat dan natuurlijk te allen tijde mee met de beweging van het paard.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:53

:+ Er een stukje af knippen :+

Nee, zonder gekheid... Ik heb dit ook een tijdje gehad, en heb toen met springteugels gereden. Ik hou ook niet zo van het op éen lengte vasthouden, dus heb tegen mezelf gezegd: tussen dit en dit leertje! En dat gaat dan ook goed. Bij beide handen.
Succes!

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:54

je kan ook een bruggetje van je teugel maken.

je neemt je teugels op maat en pakt daarna met je rechterhand een stuk teugel wat achter je linkhand ' los hangt' zodat je dus een stuk teugel tussen je linker en rechterhand als tussenstuk hebt zeg maar. dit dwingt je om je handen bij elkaar te houden en helpt (mij in ieder geval) om niet steeds te verpakken. Ik hoop dat het een beetje duidelijk uitgelegd is :-)

eshorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:26

ik had er ook last van, maar heb andere teugels gekocht, meer dat antislip zegmaar..
werkt bij mij wel..

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:30

Ik lees even mee, heb dit probleem ook, maar dan omdat ik mijn linkerhand niet volledig kan sluiten vanwege een chronische aandoening. Ik zoek ook al een tijdje naar een fijne oplossing, ik heb al gereden met een knoop in de teugel, ben nu bezig met een lussenteugel en ook met een stukje tape op de teugel. Hiervoor gebruik ik sporttape, wat je ook gebruikt met intapen van bijv vingers of enkels. Maar de ideale oplossing is er nog niet bij, dus tips zijn welkom

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:34

Inderdaad, stukje gekleurde plakband kan helpen!

Wat ik deed.. Ik nam mijn borstriem mee vast. Als je dan onbewust je teugel gaat verlengen, voel je dat veel harder doordat je de borstriem ook vast hebt. Na een week was ik dat zo beu, dat ik mijn teugels al veel minder ging verlengen :+

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 22:28

Ik heb geen borstriem, dus dat wordt 'm niet :)

Ga morgen sowieso letten op mijn handen, dat ik die sluit in plaats van met open handen ga rijden. En ook even gekleurde tape meenemen :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:31

Denk constant 'vogeltje in mijn handen, niet weg vliegen en niet kapot knijpen', werd mij pas geleerd, heb ook vaak 'open' handen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:41

Noem het maar simpel, ik heb cts en ben er aan geopereerd en kan daardoor weinig ''kracht'' met mijn handen zetten rij vaak met te open handen en die teugels worden daardoor steeds langer, ik heb al van die springteugels met stukjes maar dan nog doe ik het, ik mis net die kracht om ze vast te houden. -O-
Al zou ik jou met mijn meeste kracht in je handen knijpen dan voel je er niets van

Antislip teugels zijn een goed idee, maar zet je niet vast op een stukje op de teugel omdat dan je teugels zogenaamd gelijk zijn dit is nl niet zo je paard is immers ook niet recht. ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:43

Ow dat lijkt me rot, volgensmij zou je mijn pony nieteens kunnen rijden daar door, als die aangalopeerd blijft ze de teugels uit je handen trekken (althans ze probeert het), en mij vliegen ze al vaak uit de handen... Gaat het nog over?

Sorry ik ga off

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:43

Ik gebruik iets nog simpelers als tape ,gewoon een paarden elastiekjes erom .

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:49

Ik wil nooit meer andere teugels als de cottongrip van Marylot.
Zit rubber doorheen gewoven, waardoor ze dus niet dikker zijn dan normale teugels, maar wel antislip hebben.

Zo kan ik met een ontspannen vrij open hand rijden zonder dat de teugels steeds langer worden.
http://www.goedhard.nl/N_frame.html?htt ... t_290.html

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:56

xSlvna schreef:
Ow dat lijkt me rot, volgensmij zou je mijn pony nieteens kunnen rijden daar door, als die aangalopeerd blijft ze de teugels uit je handen trekken (althans ze probeert het), en mij vliegen ze al vaak uit de handen... Gaat het nog over?

Sorry ik ga off

Het gaat niet meer over op het moment word het alleen maar erger. -O-

TS ik zou van die springteugels met stukje proberen dan heb je net wat meer grip en zie je steeds bij welke je ze vast houd en kun je jezelf tijdig verbeteren.
Zie je nu dat ze langer zijn verbeter dit dan in een overgang dat werkt net wat makkelijker.

Kimdavincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:19

Je handen goed gesloten houden dan kunnen ze er niet tussen uit vieren.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:36

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:15

Kimdavincy schreef:
Je handen goed gesloten houden dan kunnen ze er niet tussen uit vieren.

Ja maar dat kan dus niet iedereen, bijv. om medische redenen (zie eerdere post, bijv. vanwege CTS (Carpaal Tunnel Syndroom) of zoals ik omdat ik oedeem (ongewenste vochtophoping) in mijn hand heb).

Ik heb nog een idee wat ik ga proberen. Ik heb bij de sportzaak van die speciale tape gekocht die je bijv voor een hockeystick of tennisracket gebruikt voor extra grip om het handvat. Dat is zacht materiaal, toch voldoende grip (als het goed is :D ) en kun je makkelijk om de teugel plakken. Ik hou jullie op de hoogte of het lukt !

@ CrazyCat: jouw tip is goed, alleen heb ik het probleem dat ik niet zo zeer een hele antislip teugel nodig heb (met rechts kan ik wel grip houden nl) maar ik moet meer een soort "stopjes" op mijn teugel hebben (meer dan degene die al op een springteugel genaaid zijn) omdat ik mijn linkerhand niet gesloten kan houden en dus net als TS de teugel uit mijn handen laat glippen...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 08:57

Je kan ze beter te lang hebben dan te kort.
Als je op een volte rijd is je buiten teugel altijd wat langer dan de binnen teugel, wat je kan doen om je teugel weer netjes op maat te maken is je teugels met duim en wijsvinger weer heel rustig tussen je vingers korter schuiven, dan verstoor je het paard niet en kun je heel subtiel werken,
Niet met springteugels rijden of handschoenen met nopjes enz, laat het gebeuren en los het weer op,
Je teugels moeten door je hand kunnen glijden, want als je paard jou vraagt om los te laten dan kun je daar niet snel genoeg op in gaan als je teugels te stroef zijn.
Wees blij dat je teugel anger worden en niet steeds korter, dat zie je namelijk veel te vaak en dan word je paard ook kort in de nek en dat is iets wat je niet wil toch?