Mijn knappe tuttebel voor het eerst op HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_FD

Mijn knappe tuttebel voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 13:57

hoi allemaal ,

Dit is Verona een 10 jarige merrie van Jetset-D
We zijn pas een combinatie sinds 4 maanden.
Elke dag gaan we weer een klein beetje vooruit en beginnen we aan elkaar te wennen.
We rijden samen L2 en hebben in 7 wedstrijden al 9 winstpunten gehaald.
Ik denk dat we outdoor wel nog even L2 blijven rijden zodat ik in het M1 goed bevestigd kan beginnen.

onze puntjes waar we aan werken zijn :
- mijn wiebelbenen _-:( _-:( ik kan ze gewoon echt niet stil houden.
- de oprichting al gaat dit steeds wat beter
- de stap als ze een beetje gespannen is gaat ze heel klein stappen en dus heeft ze geen correcte stap. hier zijn we heel hard aan het werken want ze kan het wel gewoon.

Nou nu de filmpjes :

1e proef
hier waren we 3e met 195

http://www.youtube.com/watch?v=HO9bEPF_ ... e=youtu.be

2e proef
hier waren we 2e met 187
hier was ze echt een beetje moe aan het worden.

http://www.youtube.com/watch?v=d0FOFRg4 ... e=youtu.be

hopelijk hebben jullie nog tips voor mij

:evaw:

lx3

Re: Mijn knappe tuttebel voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:01

Hallo,

Ik heb alleen de eerste proef gekeken, maar ik vind het een hele nette proef.
Voor de overgang naar de M heb ik wel nog paar kleine verbeterpuntjes

- De middendraf mag meer vanuit de achterhand verreden worden.
- Halsstrekken moet (veel) meer
- En misschien iets meer je been erbij houden bij de overgang van stap/draf naar halthouden.

Verder keurig netjes hoor ! Gaat goed komen.

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 19:03

Dankje voor je reactie !

Met alle puntjes die je zegt zijn we inderdaad bezig om ze beter te krijgen.
Halsstrekken weet ik dat meer moest maar dit lag aan mij. Ik liep haar niet genoeg los.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:06

Ik heb het idee dat je paard steeds met een 'valse knik' loopt. Ik mis ruggebruik, en zou haar veel meer op het achterbeen willen zien. Voor het M zou ik me gaan richten op gedragenheid en rug- en achterbeengebruik.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:09

Mooi Paard, vriendelijk beeld. Paard doet idd niet zo veel in de bovenlijn.

Je wiebelbenen komen doordat je niet helemaal in balans zit.
Je hangt wat achterover.
De lijn van je oren via je heupen naar je hakken moet loodrecht zijn.
Daarbij zie ik ook nogal wat spanning in je lijf zit.
Misschien is er een instructeur bij jou in de buurt die bekend is met Centered Riding (of zelf het boek aanschaffen).
Met CR let men niet alleen op de houding, maar ga je ook meer meedenken en meevoelen vanuit jouzelf en het paard.
Dat zou je kunnen helpen.

Succes.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:24

Ik had eerst je filmpje gezien en las daarna pas dat jullie pas 4 maanden een combinatie zijn.
Voor zo'n korte tijd ziet het er heel netjes uit.
Wel zou ik, voordat je overgaat naar de M, nog wat meer activiteit erin proberen te rijden. Je paard loopt nu heel netjes, maar mag alles met wat meer overtuiging doen. Wat meer vanuit achter wat actie erin en lekker los door het lijf gaan lopen.
Maar als het er in 4 maanden al zo uit ziet, komt het vast wel goed.

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:23

Precies mijn commentaar. Paard ziet er super uit en heeft een mooie zelfhouding. wiebelbenen heb je voornamelijk in draf aangezien je activiteit mist. Inderdaad wat scherper op de hulpen en wat meer op het achterbeen zetten. Lekker trainen en het komt helemaal goed +:)+
Succes

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 19:38

Wat jullie zeggen klopt allemaal ja ! En die tips ga ik eens uitproberen.

PriscillaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:05

Zijn alle 2 zeer nette proeven. Keurig gereden, mooie overgangen.
Wat mij wel opviel was dat je paard rechts om (vooral in de galop) zijn achter hand naar binnen gooit waardoor hij wat scheef loopt. Contrabuiging in de galop op een volte kan daar goed bij helpen (niet in je proef natuurlijk)
Maar voor die 4 maanden zeg ik petje af!!!!!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:57

Voor 4 maanden ziet het er netje uit, julie zijn al een combinatie.
Probeer erop te letten dan je je tenen niet afsteekt. Je knieen mogen ook meer aangesloten aan je zadel, je tenen volgen dan vanzelf.
Je kunt dit doen door je (hele) been nnar achter te leggen op je zadel en dan naar voren te schuiven. Zo komt de binnenkant van je been meer tegen het zadel. Weet niet of je zo snapt wat ik bedoel?

succes

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 20:54

Jaa ik snap wel wat je bedoelt en heb het ook geprobeerd. Het ging inderdaad al een stukje beter

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:02

Probeer eens of je zelf in balans kunt gaan zitten. Ik vind je erg naar achteren leunen. Als je jouw bovenlijf meer naar voren doet en op je zitbeenknobbels gaat zitten dan pas ben je in staat om je benen ietwat meer naar achteren te leggen en je hakken naar beneden uit te duwen (of tenen omhoog). Op het moment dat je dat doet en voeten naar binnen draait (steken nu naar buiten) dan kun je met je binnen onderbeen/ kuit gaan drijven en verwacht ik dat je probleem van wiebel benen zijn opgelost. Dat is voor je paard ook prettiger want dan kun je veel beter met zijn beweging mee gaan. Dan ontstaat er ook één lijn schouder - heup - hak. Doordat je dan in staat bent om je paard te drijven met zacht masserende kuit kun je ook je paard van achteren naar voren rijden en kan gewicht van je paard meer op de achterhand waardoor hij minder op voor blijft lopen (ruiter in balans - paard in evenwicht). Succes ermee!

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:47

ziet er al goed uit Annisa,
laatste keer heb ik je nog bij de pony's zien rijden!

Ze mag inderdaad nog iets meer van achter, maar dat komt wel goed!

Succes nog *\o/*

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 14:59

Haha jaa dat klopt michelle. Rij haar 4 maanden en ben in oktober voor de eerste keer gestart bij de paarden. Maar we komen ons outdoor wel tegen. Indoor zie ik alleen die mensen wat ook L2 rijden haha

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:02

Ik heb het idee dat ze haar rug weg drukt, probeer zelf ontspannener te gaan zitten en jezelf minder "het zadel in te drukken".
Ook stoor ik me aan die wiebel benen :o

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:12

Ik heb dus enkel het 2 e filmpje gekeken :P

Probeer bij het wijken je been niet tever terug te leggen en leer dat 1 keer duwen normaal genoeg moet zijn. Ook in het achterwaarts gaan gaan je benen tever naar achter, alsook de overgang naar draf daarachter.
In stap denk ik dat je wel wilt duwen met je zit, maar je knieën te hard vast zet waardoor ze als een schakel gaan werken voor je onderbenen.

Ik zie wel veel potentieel in jullie als combinatie, erg leuk paard!

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:24

_FD schreef:
Haha jaa dat klopt michelle. Rij haar 4 maanden en ben in oktober voor de eerste keer gestart bij de paarden. Maar we komen ons outdoor wel tegen. Indoor zie ik alleen die mensen wat ook L2 rijden haha

klopt! komt allemaal wel goed (:
ik wil ook proberen zo snel mogelijk L2 te zijn.. kan ik teminste doorzitten :=

Sabine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:00

Ik vind het er in het algemeen netjes uit zien!

Je zit netjes, je benen bewegen wel wat. Maar ik stoor mij meer dat je tenen naar buiten steekt (of lijkt dit zo?)

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 20:52

Denken jullie trouwens dat ik M1 kan gaan rijden ? Want ik zou eigenlijk wel over willen in Maart

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:45

Voor 4 maanden rij je proef supernetjes op de letter. Wel vind ook ik je benen echt storend, alles beweegt en wiebelt, dat verstoort het beeld. Wat me opviel is dat je paard haar hoofd bij tijd en wijle iets naar links lijkt te kantelen, het neusje gaat regelmatig een soort naar links.
En wat ook opviel dat bij het halsstrekken volgens mij de neus nog een eindje naar beneden moet. Ik zat laatst te schrijven bij een jury en daar werd echt gezegd: "neus op kniehoogte". Voor mijn gevoel blijft ze wat hoog (wat weer een teken kan zijn dat ze niet helemaal in ontspannen aanleuning loopt en een beetje een zelfhouding heeft zoals eerder gezegd).

Balans kun je oefenen door sta-sta-zit oefeningen te doen in je training. Heel veel mensen kennen dit niet, maar probeer het maar eens, dan zul je merken of je balans in orde is.

Ik vind jullie wel echt een mooi stel samen en als die benen stil worden dan wordt het al veel aangenamer om naar te kijken. Voor het M denk ik wel dat je veel meer oprichting, achterhand en gedragenheid nodig hebt. Succes met je mooie paard !

xpikolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:56

Als ik jou was zou ik je knieen tegen het zweetblad houden dan kun je ze beter stil houden en niemand kan dat echt als best hoor dus je hoeft je niet te schamen ;)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:02

Het beeld ziet er netjes uit! Voor het oog.. Rijtechnisch vind ik dat ze net niet helemaal nageeflijk is, zo loopt daar in haar eigen houden, op het moment dat ze volledig zou nageven zou ze ook jou hand veel meer volgen tijdens het halsstrekken en daar niet in een eigen houding blijven.. Als dat gaat verbeteren wordt ook het ruggebruik automatisch beter, deze zet ze nu erg vast waardoor er weinig schwung in het geheel zit. Het oogt wat stijf en kort zoals ze loopt. Wel heb jij je handen keurig stil!

Ik denk dat als het ruggebruik beter is, ze losser in haar lijf is en met meer afdruk gaat lopen dat je de overstap naar het M wel kan gaan maken. Nu nog niet, ze is nog te strak in mijn ogen en teveel in een eigen houding, daar kom je in het M niet meer mee weg.