Stijfheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiesWen

Stijfheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 23:09

Hallo allemaal,
Mijn paard is tijdens het rijden altijd erg stijf op de rechterhand. Linksom is er niks aan de hand. Maar als ik dan rechtsom ga, valt hij telkens naar binnen en wilt hij z'n hals niet meebuigen.
Hebben jullie nog tips om hem wat losser te krijgen? Of ben ik het probleem??
Groetjess

Angela

Re: Stijfheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:33

Het beste kun je je inlezen over het onderwerp "rechtrichten". Daar zijn vele topics hier op bokt over te vinden, en ook via de google ga je al veel wijzer worden :j

Je zou ook zelf het probleem kunnen zijn, maar dat zal je instructie je meteen kunnen zeggen. Gezien je omschrijving denk ik dat het echter bij je paard zit, al zou het natuurlijk wel kunnen zijn dat je je paard zelf "krom" gereden hebt, waardoor je dus eigenlijk zelf wel ook het probleem bent.

1 ding is zeker: je bent in ieder geval zelf de oplossing, of het nu door je paard komt, of door jou, het is altijd aan de ruiter om het op te lossen :)

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 23:41

Ooh dan ga ik even zoeken hier op bokt en internet.
Ik heb hem pas een jaartje. De vorige eigenaar heeft ook niet veel met hem gedaan. Ze lieten hem altijd lopen zoals hij zelf wilden. Ben nu sinds twee maanden weer echt met hem bezig ivm een blessure
Maar bedankt voor je tip!

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:33

Misschien is het een idee om eens een osteopaat naar hem te laten kijken. Als hij heel duidelijk scheef is, zou het wel eens kunnen dat hij een blokkade in zijn lijf heeft waardoor het voor hem erg moeilijk is rechtsom te buigen.

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat jij zelf recht bent, want natuurlijk heeft jouw houding een groot aandeel in de training van je paard.

Wanneer je weet dat je paard geen (grote) blokkades heeft, zou ik verdergaan met het trainen. En zoals Angela al adviseerd, is rechtrichten een zeer aan te bevelen onderwerp om je in te verdiepen.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 08:46

Rechtrichten vanuit de theorie is moeilijk, neem les bij een instructeur die zich richt op het rechtrichten

fanessaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:25

Dit probleem heb ik ook bij mijn paard, linkerhand is hij los maar rechts zit hij geheel vast. Osteopaat heeft Zijn rug gekraakt maar dat heeft in de eerste instantie niet echt geholpen. ik ben me daarna gaan focussen op de manier van rijden. omdat wij op stal altijd buitenrijden vanwege geen bak letten we er nooit op hoe een paard loopt. Heel belangrijk is het paard zijn hoofd laag te houden niet omhoog, laat hem lekker ontspannen lopen en zorg ervoor dat hij zijn hoofd en hals recht houd dus veel been geven. wat oook meer belangrijk is zijn vele buigingen maken en wendingen. sinds ik dat doe gaat het al een stuk beter met hem en zit hij niet zo vast meer enigste wat hij nu nog doet is zijn staart scheef hangen. daarnaast masseer ik hem regelmatig met zo'n massage apparaat. gisteren is de osteophaat weer langs geweest en het is bijna weg zijn stijfheid.

Controleer goed of je zadel past want ook dat heb ik nu mijn paard past zijn wintec zadel niet meer vanwege de spieren wat hij nu krijgt door de goede trainingen.

Hopelijk kan ik je hiermee meer helpen en dat het goedkomt met je paard ook :)

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:27

mijn paard heeft een chronische stijve knie, het rechtrichten heb ik samen met mn instructrice gedaan. Hij is nu veel losser maar zijn stijfheid zal natuurlijk nooit weggaan.

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 15:48

Dankje voor alle tips! Vandaag ging het tijdens het rijden al een stuk beter

sigridquinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:52

sowieso zijn paarden van nature niet recht, maar het los maken of te wel het rechtrichten is het beste te doen door op de binnenhoefslag te rijden en het paard tussen twee teugels en tussen twee benen te houden dat betekend dat hij op een rechte lijn moet lopen, verder kan je het beste contra stelling rijden en niet alleen aan die kant blijven friemelen. het geen wat er eigenlijk aan de hand is, is dat hij juist wil dat je aan die kant ''hangt'' laat maar zeggen

ik hoop dat je er wat aan hebt !

nouca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 12:23

wat ik doe als mijn paard stijf is dat ik hem eerst lang instap met haar en lang en rond rijd. zodraa ik merk dat ie losser word draaf ik aan en ga vooral veel vieguren rijden.
uitijndelijk word ze losser en heb ik haar lekker aan de loop.

miss dat dat zou helpen bij jou paard?

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 21:55

Bedankt voor de tips! Ik ga het zeker proberen