Paard steeds minder energie tijdens en buiten het trainen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

whispjen

Paard steeds minder energie tijdens en buiten het trainen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 18:53

Hoi allemaal,
en bedankt voor het lezen alvast!
Ik rijd nu een tijdje een kwpn-er ruin van 9 jaar. Hij heet whisper. We gaan vooruit en hebben het super samen maar nu stuit ik toch wel een beetje op een probleem. Tijdens en buiten het rijden krijg ik steeds meer het idee alsof hij bijna geen energie heeft. Alsof hij nergens zin in heeft en maar een beetje door de bak sjokt. Ik heb z'n hoeveelheid voeding groter gemaakt om te kijken of het daar aan ligt, maar dit heeft niet tot nauwelijks effect gehad. Tijdens het rijden is ie soms niet vooruit te branden wat ik ook probeer en als hij naast me loopt wil hij soms niet eens meer verder hahah. Hij staat overdag de hele dag in de wei en komt dan 's avonds op stal. hij word ongeveer 4 keer per week getrained. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? en hoe ik mijn paard weer wat energieker en gemotiveerder kan krijgen? hoe hij weer wat meer zin kan krijgen in de training? Want ik gun het hem zo om een leuke tijd te hebben en lekker met van alles en nog wat bezig te gaan,, maar heb soms gewoon het idee alsof hij niet helemaal lekker in z'n vel zit. Binnenkort komt de fysio erbij omdat hij vaak in z'n rug nogal vast zit, zou dit ook een verband kunnen hebben?

Ik hoop dat iemand wat weet!

Groetjes

Vivat

Re: Paard steeds minder energie tijdens en buiten het trainen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:55

Dit kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben, mijn paard heeft soortgelijk iets gehad en bleek toen na uitgebreid bloedonderzoek heftige lintworm infectie te hebben (periodiek mestinderzoek had steeds uitgewezen dat mijn paar 'wormvrij' zou zijn...) misschien kun je advies vragen aan je DA?

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:05

Mijn idee gaat inderdaad ook direct naar het idee van wormen! Misschien een idee om het eens goed na te kijken?

Succes ermee!

Clown_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:22

misschien wormen.maar kan het niet zijn dat hij het werk te eentonig vind?

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:05

Ik heb precies het zelfde. Mijn paard was altijd erg fanatiek en druk. Als ik hem in de paddock zette, rende hij een kwartier lang door. Maar als ik m nu in de bak zet, blijft ie gewoon rustig staan. Daarnaast rijd ie nu ook minder als eerst. En naar mijn idee is het niet eentonig voor hem. De ene keer het bos in en anders in de bak dressuur of springen. Ook als ik met hem op het erf loopt, gaat hij ineens stil staan en wilt hij niet meer mee. Het enige waarbij hij fanatiek is is springen.
Ook las ik reacties over wormen, maar hij is laatst nog getest en er was niks aan de hand.

Wat zou het naast wormen en eentonigheid kunnen zijn?

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:37

Die van mij was iedere 2!! Maanden mestondezoek gedaan en ieder keer was hij 'schoon' echter uit de bloedonderzoek kwam toch een flinke lintwormbesmetting helaas zijn niet alle wormbesmettingen aan te tonen/uit te sluiten dmv mestonderzoek

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:41

Na een zwaar seizoen kreeg die van mij ook steeds minder energie en zin om te werken. Wormen was bij haar uitgesloten. Ik heb haar daarom 14 dagen volledig op rust gezet en heb nu weer een energiek paard dat zin heeft om te werken!
Dus als je wormen hebt uitgesloten, kun je altijd eens kijken hoe je paard reageerd op een korte vakantie...

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:43

Nou het rare is hij heeft voordat ik weer met hem ben begonnen 2 maanden op het land gestaan haha.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:51

Wat is precies je trainingsschema, je zegt dat je hij 4x per week getraind wordt, welk werk dan exact, en hoe lang?
En wat doet hij de overige 3 dagen? Is er voldoende afwisseling?
En is er voldoende contact met andere paarden, en hoe?

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:01

Ik heb nog niet een heel strak schema omdat ik het de ene week heel druk heb met school en de andere week weer niet. Hij wordt minimaal 4 keer per week gereden(half uur tot uur). Soms ook nog 1 dag springen. Daarnaast staat hij elke dag minimaal een uur buiten. Naast het rijden :losgooien, longeren of het bos in (aan de hand of erop). Hij staat vaak met andere paarden buiten.
Ik probeer het zoveel mogelijk af te wisselen, alleen lukt dat niet altijd ivm school.

Maar hiervoor werd hij elke dag een uur gereden en elke week gesprongen. En toen was hij een stuk fanatieker

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:14

Lijkt mij inderdaad niet dat hij het dan te eentonig vindt. Ik lees even mee naar de verdere reacties :).

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 08:54

Nee, een vakantie zal jou in dit geval niet helpen...
Zet je je paard wel voldoende aan het werk? Ik bedoel, is het voor hem wel voldoende uitdagend?
Heb het zelf met de ruin, die wil graag werken en sjokt maar een beetje als ik op B-niveau huppel. Als ik moeilijkere dingen van hem vraag, leeft hij helemaal op en gaat ie echt zijn best doen. Helaas voor hem.ben ik rijtechnisch.nog niet zo ver... Maar ik probeer dus af en toe in een les wel echt moeilijkere oefeningen mee te pakken voor hem.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 08:58

Mijn pony had dit ook en daar heb ik een bloedonderzoek bij laten doen en toen bleek dat zijn lever niet goed functioneerde en een te kort had aan bepaalde vitaminen. Hij is na medicatie weer helemaal de oude geworden..

nynke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:48

ik heb dat ook gehad met mijn paard. bij hem is het zo dat als ik hem te veel eenzijdig train(dat heeft hij snel met dressuur) dan word hij vervelend en lui. misschien is afwisselling een oplossing?

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:18

TS als ik het goed begrijp constateer je het probleem niet alleen met de training toch? Dan zou ik toch eerst kijken naar mogelijke lichamelijke problemen waardoor hij misschien niet lekker in zijn vel zit

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:28

Zou zo'n uitgebreide test van de Gezondheidsdienst voor Dieren doen, bestaat uit een zeer uitgebreid bloedonderzoek en mestonderzoek. Ze checken dan alle bloedwaardes, samen met je DA bespreek je dan de uitslag.

Voordeel is dat je ziet waar je paard een te kort aan heeft (bijvoorbeeld Zink) of juist een teveel. Je kunt dan altijd nog anders gaan voeren als het nodig is. Eventuele (parasitaire) infecties of spierproblemen komen ook naar boven bij deze test. Heb m zelf ook gedaan en vond het erg fijn om een complete check te doen op mijn paard, kosten waren volgens mij 125 euro als je rechtstreeks via hun site bestelde.

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:32

Bedankt voor de tips!
Toevallig was hij gister en vandaag wel fanatiek! Maar als het inderdaad aanblijft houden dan ga ik dat zeker even doen!!

whispjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 23:24

Bedankt voor de reacties allemaal! Hier heb ik zeker wat aan!

Het vreemde is een beetje dat het in fases is hahah. Dan een weekje of 2 is hij heel erg futloos en dan weer een paar dagen loopt ie super. Dit geeft dus ook niet echt duidelijkheid maar hierdoor krijg ik wel een beetje het idee dat het mentaal is. omdat hij zich niet constant zo voelt. Of kan het alsnog wormen zijn?

Ik train hem 4 dagen per week idd. 1 a 2 keer dressuur, 1 keer springen of buitenrit en 2 keer longeren met pessoa. de andere 2/3 dagen staat hij gewoon op het land. We doen vaak met dressuur wel afwisselende dingen maar komt vaak wel op hetzelfde neer. Misschien idd meer uitdaging zoeken? Hij staat in principe alleen in zijn wei maar in de aangrensende wei staan nog 2 pony's, ook op stal staat hij naast een pony. Misschien een idee om ze bij elkaar te voegen?

Zou ik nog iets kunnen doen qua voeding? Hij krijgt nu kuil biks en wortels, iemand nog een aanrader voor extra vitaminen ofzo?

Zou het ook aan zijn rug kunnen liggen? Dat hij wat stijfjes en een beetje vast zit en gewoon niet helemaal lekker door zn lijf kan lopen? Volgende week komt de fysio kijken wat hij erover zegt.

Dus in principe zou ik moeten checken op wormen. Maar juist meer trainen en meer afwisselingen in de trainingen en qua soort trainingen of juist een tijdje wat minder doen?