Vraag over tempo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_nvds

Vraag over tempo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 18:11

Hallo ,

Ik heb een vraagje , mijn pony reageert wat moeilijk op mijn been..
Eerst deed ze dat wel goed (toen we nog niet echt bezig waren met dressuur , dus ik bedoel gewoon los teugeltje , rondje om de bak)
Nu ze echt aan het werk wordt gezet wordt ze erg lastig op het been.

Ik heb nu 2 x per week les en mijn instructrice ziet dit zelf ook en zij denkt dat ik met sporen moet gaan rijden , wel de sporen dan heel laag..

Maar ik wil graag weten of er iemand is met het zelfde probleem en wat die er aan heeft gedaan?

(de zweep vindt ze niet leuk en gaat ze stilstaan en bokken)

Gr. _nvds

stalxpaard

Re: Vraag over tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:58

Sporen zijn niet om je pony beter aan je been te krijgen maar om je hulpen te verfijnen!

Je moet consecuent zijn. Je kan er beter toch een zweepje erbij pakken. Been is been en dan moet ze vooruit. Zo niet tikje. Of je sporen nu hoog of laag zitten maakt niet uit. Sporen gaan je probleem niet oplossen.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:00

ik deel de mening van de persoon boven me,
sporen zijn niet om je paard sneller te doen gaan.

Vraag me dan eigelijk af of je niet beter bent met een andere instructeur als die direct naar sporen grijpt

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 20:43

Bedankt voor jullie reactie's .. Ik had ze net al gelezen en heb net gereden en ben toch wat consequenter geweest! Ze deed het heel goed op me been..

Ik wil trouwens niet me zweep gebruiken aangezien ik dan echt aan de andere kant van de bak lig :')

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 20:45

Killed schreef:
Vraag me dan eigelijk af of je niet beter bent met een andere instructeur als die direct naar sporen grijpt

Misschien bedoelde ze het anders dan dat ik het zo opvatte haha. Ik denk dat ik hele goeie aan haar heb !

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:53

Bij paardrijden is het steeds zaak om een eventueel probleem dat zich zou voordoen , das dan dat wat je zou moeten aanpakken en specifiek op gaan trainen.
Je zegt wanneer ik een zweepje neem om mee te rijden dan schiet ze alle richtingen uit en lig ik waarschijnlijk op de grond.
Dit is een duidelijk probleem toch, dus daar zou je eigenlijk moeten aan gaan werken.
Dus idd met zweep rijden dus. maar eerst voorbereidende oefeningen doen natuurlijk.

_nvds schreef:
Bedankt voor jullie reactie's .. Ik had ze net al gelezen en heb net gereden en ben toch wat consequenter geweest! Ze deed het heel goed op me been..

Ik wil trouwens niet me zweep gebruiken aangezien ik dan echt aan de andere kant van de bak lig :')

dominiquew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:33

sporen zijn indd om je hulpen te verfijnen, ik rijd ook met sporen, maar als ze niet goed aan het been is, geef ik een prik met me spoor, en dan meestal daarna reageert ze een stuk beter, ik rijd ook niet met zweep

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 21:34

dominiquew schreef:
sporen zijn indd om je hulpen te verfijnen, ik rijd ook met sporen, maar als ze niet goed aan het been is, geef ik een prik met me spoor, en dan meestal daarna reageert ze een stuk beter, ik rijd ook niet met zweep

Okee! Ze heeft soms der momenten dat ze goed loopt en dan weer niet..! Komt goed :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 08:47

In elk geval een andere instructrice nemen , want een die zegt dat je sporen moet gebruiken snapt niet waar ze mee bezig is en daar ga jij niks van leren,
Je zegt eerst reed je met losse teugel en nu met het echte werk word het tempo minder, bedenk hoe meer druk in ej handen hoe minder tempo je krijgt want het paard kan bij druk in de hand nooit het achterbeen bereiken en daar zit de motor, maar dat zou jou instructrice dus ook moeten weten.
Ga zelf je eigen eens verdiepen in rechtrichtoefeningen , leer de theorie van de dressuur dan word je paard niet de dupe van te grove hulpen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 08:55

Paard liep goed op tempo met een losse teugel en nu je met het echte werk bezig gaat (ik neem aan dat je bedoelt dat je teugels op contact neemt en bezig bent met nageeflijkheid en stelling etc?) wordt het minder. Dit doet mij vermoeden dat je paard het nog niet helemaal snapt dat een "normaal"/stabiel teugelcontact geen rem is, of dat je te veel druk op je teugels hebt waardoor je ze daadwerkelijk als rem gebruikt en je paard dus precies doet wat jij hem (onbewust) vraagt.

Ga eens bij jezelf na welke van bovenstaande situaties het geval is, of misschien wel beide, zodat je daar op in kunt spelen :) succes!!