Hoe krijg je een paard met z'n neus naar beneden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellehcir

Hoe krijg je een paard met z'n neus naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 17:42

Hoi hoi,

Ik had een vraagje. Mijn paars loopt altijd met z'n neus naar voren zegmaar..
En ik wil dat hij wat meer zijn rug gast gebruiken en met z'n neus naar onder
gaat lopen, dus hoeft niet in de krul, maar gewoon z'n rug gaan gebruiken..
Hij is laatst helemaal behandeld en heeft nergens last meer van.
Ik laat hem altijd voorwaarts lopen en kleine kneepjes aan de teugels, maar
lees net ergens dat dit dus niet goed is.. Wat dan wel? :)

Ooh, ik wil ook nog wat door zit tips! Ik kan goed doorzitten in de jog, maar zodra
ik hem voorwaarts ga rijden, dat kost veel moeite, gaat het doorzitten niet meer,
iemand tips?

Thanks!

antje_vip

Re: Hoe krijg je een paard met z'n neus naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:44

Zoals jij het doet, doe ik het ook. Werkt prima.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:55

Als de neus naar beneden gaat wil dit zeggen dat je paard ontspant in kaak- en nekgewricht. Dus als je gewoon lekker voorwaarts rijdt en de teugels wat langer maakt maar wel contact houdt ontspannen de meeste paardjes vanzelf :) Probeer dit eens als je wil, dan kan je zelf kijken of dit werkt voor jullie :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:01

Door de motor vanachter aan te zetten, dus idd, voorwaarts rijden naar je hand toe. Geen kneepjes, dan zakt hij misschien wel wat maar dat is niet de juiste manier, gewoon lekker voorwaarts en daarbij lichtrijden.

dominiquew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:08

ik doe het ook zoals jij het doet, en het doorzitten ben ik nu ook mee bezig en me instructrice zei; je moet veel oefenen dan komt het vanzelf, dus veel doorgaan zitten en naar voren blijven rijden.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:19

Met z'n neus naar beneden is ontspannen. Je kunt een paard wel vragen te ontspannen (recht maken, van achter naar voor rijden) maar niet dwingen om te ontspannen.

Recht richten en zoals al genoemd werd van achter naar voor rijden en natuurlijk de ruimte geven om te zakken, dan moet t lukken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:21

dominiquew schreef:
ik doe het ook zoals jij het doet, en het doorzitten ben ik nu ook mee bezig en me instructrice zei; je moet veel oefenen dan komt het vanzelf, dus veel doorgaan zitten en naar voren blijven rijden.

Je kunt pas goed doorzitten als een paard zijn rug ontspant, iedereen ziet wel eens van die stuiterende ruiters. Als jij door gaat zitten terwijl de rug niet geheel ontspannen is zal het paard juist de rug aanspannen om de schokken op te vangen. Met gevolg dat het doorzitten nog moeilijker word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:35

Tja vind het lastig advies geven zo via internet zonder duidelijk beeld hihi.
Ik zou zeggen, vooral doorgaan met lessen nemen en de aanwijzingen van je instructrice gebruiken en oefenen tot je weer een les hebt, dan komt het vast helemaal goed :).

LisavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:33

Veel tempowisselingen maken zodat je paard lekker alert en op je been is en de teugels een beetje weggeven maar wel contact blijven houden zodat het paard een beetje kan zakken.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 07:44

Ik denk dat je beter terecht kan in dit topic: [RT-P] [centraal] Aan de teugel

Staat ENORM veel informatie in, o.a. over aanleuning, aan de teugel, wat wordt daar nou daadwerkelijk mee bedoeld, en hoe kan je het bereiken op een juiste manier.

Bij de kneepjes methode geef je eigenlijk steeds kleine rukjes in de mond, paard wilt dit ontwijken en gaat daardoor met zijn hoofd naar beneden lopen, maar eigenlijk heeft dit natuurlijk niks temaken met echt nagevelijk zijn....

Zazoutjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:41

Ik heb er niet veel verstand van maar op onze manege gebruiken ze dan gewoon elastiekjes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:51

ArGieVai schreef:
Ik denk dat je beter terecht kan in dit topic: [RT-P] [centraal] Aan de teugel

Staat ENORM veel informatie in, o.a. over aanleuning, aan de teugel, wat wordt daar nou daadwerkelijk mee bedoeld, en hoe kan je het bereiken op een juiste manier.

Bij de kneepjes methode geef je eigenlijk steeds kleine rukjes in de mond, paard wilt dit ontwijken en gaat daardoor met zijn hoofd naar beneden lopen, maar eigenlijk heeft dit natuurlijk niks temaken met echt nagevelijk zijn....

Idd. Steeds een halve ophouding, terwijl je niet wil dat het tempo minder wordt.
Net als met been geven, moet een hulp direct eerken. Als hij niet werkt,dan doe je het niet goed.
je wilt dat het paard je hand gaat volgen (naGEVEN) . Wanneer je steeds aan het spelen bent met de teugels geef je het paard nou niet een fijn gevoel en vertrouwen om je hand te volgen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:53

bigone schreef:
dominiquew schreef:

Je kunt pas goed doorzitten als een paard zijn rug ontspant, iedereen ziet wel eens van die stuiterende ruiters. Als jij door gaat zitten terwijl de rug niet geheel ontspannen is zal het paard juist de rug aanspannen om de schokken op te vangen. Met gevolg dat het doorzitten nog moeilijker word.

Ja en het paard al helemaal niet aan de teugel wil.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:22

-> RT-P

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 07:24

mijn verzorgpony loopt ook niet vanaf het begin dat ik ermee rijd aan de teugel, meestal na een drafje ontspant ze zich volledig, dus gewoon goed voorwaarts gaan is denk in het best.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:25

Zazoutjee schreef:
Ik heb er niet veel verstand van maar op onze manege gebruiken ze dan gewoon elastiekjes

:n

TS, inderdaad het Aan de Teugel topic eens goed doorlezen!