Rechter galop... Drama

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lifeofmarit

Rechter galop... Drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 17:27

Hallo! :D

Sinds een tijdje heb ik les met mijn 5,5 jarige draver merrie.
We zijn rustig bezig met stelling, losser worden in het lijf en de achterhand trainen.

Rechts is haar slechte kant, maar ook daar krijg ik steeds meer stelling en word ze lekker los.
Alleen de rechtergalop is echt een drama... Als ik aanspring in galop scheurt ze onder me weg,
hoofd naar buiten en na een paar passen valt ze terug in draf...
Ik krijg haar gewoon niet recht ervoor..
Als ze ervan door gaat zet ik haar altijd op de volte, maar hierbij valt ze erg naar binnen toe.

Overmorgen heb ik weer les, ik zal dan ook even vragen aan m'n instructrice, maar als jullie tips hebben hoor ik dat graag! :)

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:59

Rustig verder trainen en voorlopig de R. galop even niet doen. Dit gedrag komt omdat ze nog niet in evenwicht is met de R. galop. Het belangrijkste is nu haar evenwicht onder de ruiter. Ze is een draver, heeft ze op de baan gedraafd? Zoja, dan is dit linksom gebeurd. Dus haar R. kant is minder ontwikkeld.
Nu eerst de balans laten ontwikkelen, en daarna bij het aanspringen in galop eerst het aanspringen trainen.

Succes.

Narita

Re: Rechter galop... Drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:02

Niet overhaasten.. Ze geeft duidelijk aan nog niet genoeg rechtgericht te zijn en nog niet klaar te zijn voor de galop. Dat verhelp je niet door de volte kleiner te maken. Daar is geen trucje voor. Lekker galopperen op de linkerhand en draven op de rechterhand. Lekker losmaken in het lijf, probeer eens wat meer stelling te gaan vragen tijdens het longeren, etc. Eerst balans.
Voor meer informatie kan je ook eens een kijkje nemen op de site van Marijke de Jong, erg leerzaam. http://www.paardenbegrijpen.nl/rechtrichten-waarom/rechtrichten-waarom

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:39

Je bent een stap te vroeg, ze heeft blijkbaar nog niet genoeg balans.

Hoe is de galop aan de longeerlijn, zonder ruiter? Eerst moet ze dat beheersen, want met het gewicht van de ruiter erop word het nog lastiger.

Verder zou ik hard draven als je iets wat voor haar lastig is, niet bestempelen als ' er vandoor gaan' , ze doet dan het enjge wat ze goed kan en voor gefokt is, probeer daar begrip voor te houden. Het voelt snel als ervandoor gaan, maar in feite doet ze alleen maar wat vroeger altijd goed was :) .

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 16:49

Bedankt voor de tips!

@Marjolijn; ze heeft niet gekoerst, en geen baan van dichtbij gezien. Als dik 3,5 jarige is ze beleerd!
@Narita; Ik zal vanavond even op de site kijken! :D Dankje!
@Ruitje; Aan de longe galoppeert ze goed, alleen heb ik helaas door het natte weer niet kunnen longeren de laatste tijd -O- Zodra het opdroogt wil ik dat wel weer oppakken! :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:30

Hoe heb je het aangeleerd aan de longe? En als je instructeur de longe vasthoud terwijl jij erop zit, hoe gaat het dan :) ?

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 20:26

Ik sta in het midden en sta in lijn met haar achterhand, zweep erbij en stemcommando! :)
Aan de longe terwijl ik er op zit hebben we nog niet gedaan, ik zal morgen wel even proberen als we er tijd voor hebben! :)

juliaspeex
Woonplaats: Op aarde, naast mijn buren, een dak boven mijn hoofd uhhm in zuid holland ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:55

probeer het eerst met longeren?!

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 21:02

Zoals ik al zei, met longeren doet ze het goed! :) Enkel als ik erop zit niet.