tips voor een stabielere hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElinaSK

tips voor een stabielere hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 13:57

hoi bokkers,

ik hoop dat jullie nuttige tips voor mij hebben !
ik zal de situatie even uitleggen..
ik mag op een heel leuk paard rijden van een ander, dat paard wil
graag werken en doet dan ook erg zn best.. we zijn nu bezig met hem
wat meer op te pakken. En telkens als hij lekker ontspannen loopt
heeft hij als het ware last van mijn binnenhand doordat ik daar steeds
een lost-vast verbinding heb.. het maakt niet uit op welke hand ik rij...
het gene wat ik nu beschrijf gebeurd voornamelijk aan de longe of op een volte..
maar ook tijdens het rechtuit rijden heb ik er last van... ik ben er zo langzamerhand
wel klaar mee dat ik hem telkens in de mond zit, is niet fijn voor het paard namelijk..

Ook heb ik nogal de neiging om m'n binnenhand vast te zetten.. hier denk ik steeds
om en dat begint nu langzamerhand wat beter te worden, maar ik krijg het
maar niet voor elkaar om een constante verbinding te hebben met mijn teugels..
de eigenares geeft me een soort van les, in de toekomst denk ik er zeker aan
om ook les te nemen. Maar we zijn nu vooral bezig met hem weer op te pakken
hij heeft heel lang stil gestaan namelijk.

ik hoop dat jullie tips hebben om mijn hand(houding) wat stabieler te krijgen, zodat
het paard zich niet steeds aan mijn hand stoot als hij ontspant..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:04

Deze onrust komt vanuit je lijf weg, meestal vanuit je schouder. Je lichaam moet als een schokdemper fungeren, doet dat het niet dan werk je het paard tegen. Ga dus buiten het rijden om eens kijken hoe stijf je bent in je lichaam, misschien is het een oplossing om een langs een manueel therapeut te gaan.

Ben je verder gespannen met rijden? Heb je toevallig een filmpje? Is het ook met lichtrijden?

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 14:10

Dankjewel voor je reactie ! :) Het is voornamelijk met draf en lichtrijden inderdaad..
ik loop momenteel bij een fysiotherapeut omdat mijn rug helemaal vast zat , binnenkort weer controle of het nog goed is. Maar wat een puntje was wat de eigenares zei als ik op de volte zat dat ik met mijn
lichaam tegenwerk ( naar rechts zitten op een volte linksom ), ik kan heel ver naar rechts met mijn lichaam maar linksom, wil minder goed , misschien ga ik dat binnenkort even aankaarten bij de fysio..

Helaas geen filmpje...

edit : het enige filmpje wat ik misschien nog heb is van
2 jaar terug op een manegepony , maar daar heb je vrij weinig aan denk ik :)

ireika

Re: tips voor een stabielere hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:40

Bij het lichtrijden gaat jouw bovenlichaam op en neer, daarom gaan jouw handen automatisch mee op en neer. Om ze stil te kunnen houden ten opzichte van de mond van je paard, moet je dus als het ware jouw handen naar beneden duwen als je omhoog gaat, en je handen terug een stukje opheffen bij het gaan zitten. Deze beweging komt vanuit jouw elleboog, van daaruit kun je scharnieren (dus probeer het rijden met gestrekte armen te vermijden).

Een oefening om dit te oefenen: neem een zweepje vast tussen de duimen van je beide handen of tussen je pinken, te zien wat je het makkelijkste vindt, en probeer dan bij het lichtrijden het zweepje tegen de schoft van je paard te houden (of een stukje erboven, maar dan voel je geen begrenzing). (Dit is natuurlijk wel het beste te oefenen als iemand anders ondertussen je paard aan de longe heeft zodat je niet moet sturen).

romyyxv

Re: tips voor een stabielere hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:43

Ik kijk graag mee !
Hier heb ik namelijk ook last van..

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 11:41

ireika schreef:
Bij het lichtrijden gaat jouw bovenlichaam op en neer, daarom gaan jouw handen automatisch mee op en neer. Om ze stil te kunnen houden ten opzichte van de mond van je paard, moet je dus als het ware jouw handen naar beneden duwen als je omhoog gaat, en je handen terug een stukje opheffen bij het gaan zitten. Deze beweging komt vanuit jouw elleboog, van daaruit kun je scharnieren (dus probeer het rijden met gestrekte armen te vermijden).

Een oefening om dit te oefenen: neem een zweepje vast tussen de duimen van je beide handen of tussen je pinken, te zien wat je het makkelijkste vindt, en probeer dan bij het lichtrijden het zweepje tegen de schoft van je paard te houden (of een stukje erboven, maar dan voel je geen begrenzing). (Dit is natuurlijk wel het beste te oefenen als iemand anders ondertussen je paard aan de longe heeft zodat je niet moet sturen).

Dankje, zal eens kijken of dit gaat helpen :)
voorlopig rij ik ook bijna alleen maar aan de longe ( omdat het paard weer helemaal opgepakt moet worden)
dus dan is dit een goeie mogelijkheid :j