L2 naar M1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tenno7

L2 naar M1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 12:07

halloo!

gister mijn laatste WP in de L2 gehaald en het super afgesloten.
nou wil ik graag naar de M1 maar soms twijfel ik enorm of ik er klaar voor ben!
op wedstrijd haal ik altijd dik een WP in de L2 en krijg ik ook goeie cijfer
alleen op de middenstap niet zo. '
thuis ook al druk aan het oefenen voor de M1 en de SB vindt ik eigelijk makkelijker dan het wijken.
mijn vraag aan jullie of jullie nog verdere tips hebben voor de overgang! en punten waar ik aan moet denken!

en hierbij ook wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

richting contra
Afbeelding

Afbeelding

achterwaarts
Afbeelding

middendraf
Afbeelding

foto's zijn verdeeld van dat ik halverwege L2 wasen thuis begon met trainen ricting M1

Anoniem

Re: L2 naar M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:16

Op zich ziet het er al heel fijn uit, ik zou alleen maar gaan werken aan het sluiten. Je ziet bijv in de middendraf dat ie echt van het achterbeen afkomt, hij zou het achterbeen meer onder mogen brengen. Oefeningen zoals tempowisselingen voornamelijk in draf zou het sluiten kunnen bevorderen, hij moet die buikspieren aan gaan spannen en die bekken kantelen.
Voor middenstap, probeer duidelijk tempo's te gaan onderscheiden in stap. Vertraag en stap daarna weer weg.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:19

Toen ik door de foto's heen ging dacht ik: ooooh dat gaat prima in het M1, maar toen zag ik de laatste foto :o Zoals Joolien al zegt loopt hij daar gigantisch van het achterbeen af en dat is echt zonde want zo aan de andere foto's te zien heb je hem vrij leuk voor elkaar :)
Veel tempowisselingen, overgangen e.d. rijden. Maakt hem sterk aan die achterkant en zorg dat hij er ook bij blijft

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:20

Eens met Joolien.

Maar mijn ervaring is dat dat niet heel nodig is om gewoon winst te halen in de M1. Zou gewoon gaan starten hoor! En zou ook wel echt wat aan je middendraf doen :j
Probeer je middendraf zelf ook niet naar voren te rijden om dat voorbeen ruimer te krijgen.

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:25

Je hoeft ook niet gelijk winst te rijden. Als je eerst gewoon gaat starten krijg je vanzelf feedback van de jury en weet je waar je verbeter punten liggen. Dan weet je welke oefeningen goed gaan en welke minder. Dan kun je dit vanzelf (eventueel met behulp van instructrice) gaan uitwerken. :j

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 12:39

dankjullie wel voor de snelle reacties! idd van de middendraf klopt, hij begin altijd super maar kakt enorm in! ben er momenteel ook veel mee bezig daar kleine stukjes te veruimen en steeds weer op het achterbeen vragen, vindt Tenno ook heel erg moeilijk. Joolien bedankt voor de tips over de middenstap ga ik zeker proberen!

idd hoef ook niet direct een WP maar wil geen flater slaan in de M1 haha

QuintySnoepy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:43

Als nog niet weet als je klaar bent voor de M1 kun je meschien een oefenwedstrijdje uit di eklasse oefen en kijken wat de jury tezeggen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:47

Oh ja nog een kleine aanvulling over de middenstap, lengte in de hals geven zodat hij kan verruimen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:52

Ik zou niet lukraak gaan sleutelen aan de stap. Als er een gang makkelijk te bederven is, dan is het de stap wel. En krijg die dan maar weer eens goed. Verruimen is prima, paard mag dan overal meer lengte in nemen; zowel in de passen als het lijf. Uitschuiven aan de voorkant hoort daar bij :) maar trager gaan stappen zou ik niet zomaar adviseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:54

Pletje123 schreef:
Ik zou niet lukraak gaan sleutelen aan de stap. Als er een gang makkelijk te bederven is, dan is het de stap wel. En krijg die dan maar weer eens goed. Verruimen is prima, paard mag dan overal meer lengte in nemen; zowel in de passen als het lijf. Uitschuiven aan de voorkant hoort daar bij :) maar trager gaan stappen zou ik niet zomaar adviseren.

Maar door iets tempo terug te nemen in stap, kun je wel duidelijker weer wegrijden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:57

Ja, met behoud van hetzelfde ritme :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:00

Pletje123 schreef:

Juistem :) Met activiteit en luchtig aan de voorkant.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:03

Dan denken we er hetzelfde over :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:04

Ik verwoord het soms nog wat onbegrijpelijk :D Maar idd.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:18

Ziet er niet onaardig uit, maar ben het eens met bovenstaande.
Verder is de SB een zijgang over 3 sporen en ik meen hier echt 4 sporen te zien. Travers gaat over 4 sporen.
Dus iets minder buiging in de hals, maar meer je binnenbeen eraan houden, zodat hij niet over 4 sporen gaat.

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:50

Joolien schreef:
Pletje123 schreef:

Juistem :) Met activiteit en luchtig aan de voorkant.

Wat bedoel je met luchtig aan de voorkant? Veel ruimte geven, niet op de voorhand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:59

Het terugrijden niet vanuit hand doen maar vanuit de zit. Hand moet wel begrenzen maar niet terugwerken want dan werk je een onregelmatige stap in de hand.

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:35

Joolien schreef:
Het terugrijden niet vanuit hand doen maar vanuit de zit. Hand moet wel begrenzen maar niet terugwerken want dan werk je een onregelmatige stap in de hand.

Op die fiets :j Je hebt gelijk hoor, thanks

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:26

Ziet er goed uit Renate! Ik zou zoals QuintySnoepy zegt gewoon eerst een oefenwedstrijdje M1 rijden. Weet je wat je kunt verwachten. Thuis gewoon lekker verder trainen! Jullie komen er wel!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:33

Gewoon gaan, dan zie je vanzelf wel waar je tegen aanloopt.

Ik was er eigenlijk ook niet klaar voor, maar ja..
Ik had 30 winstpunten en wilde toch wel graag zo nu en dan nog even op wedstrijd.
Ben gewoon gegaan en het viel reuze mee.

Het meeste waar ik tegen aan loop is het recht richten, zijn ze in de M veel strenger in.
Verder viel het mij reuze mee.

Succes!

romyyxv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:36

Ik ben ook net naar het M1 gegaan, eigenlijk niet zo heel slim van mij..
Want het was wel heel erg snel, ik had eerst echt hard moeten trainen eigenlijk.
Maarja, dat heb ik niet gedaan en ben vandaag M1 gestart.
Het ging eigenlijk echt goed !
Ik zou het gewoon doen, als je in het M1 dan je commentaar krijgt, kan je daarop trainen.
En ik zie dat je SB al aardig goed lukt, dus gewoon doen en niet twijfelen ! :)

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 19:27

bedankt voor de leuke reacties allemaal!

oefenwedstrijdjes zijn er jammer genoeg niet veel in de buurt! Alleen onderlinge maar dat vertrouw ik nooit,omdat ze daar vrijwel altijd hoog sjureren.

Over de SB klopt ik rij hem hier iets te ver,dit doe ik af en toe bewust om het scherp op de hulpen te houden,hij kan ook vaak te weinig doen! dus soms iets meer vragen dan op wedstrijd verwacht wordt,zodat het op wedstrijd juist wat makkelijk is!

denk dat ik 2 febr de eerste M1 ga starten ben benieuwd!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:22

je lijkt zelf soms iets in te zakken, als je begrijpt wat ik bedoel.....

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:33

Gewoon overgaan.. en lekker starten..
Heb ik ook gedaan en het M1 gaat me stukken beter af dan het L.
Die middendraf komt wel.. en daarnaast op welk moment is die genomen..
Ik heb ook zo'n foto, maar we rijden wel een middendraf voor een 7.. dus ja een foto zegt niet zoveel..
Het lijkt wel of dat die snel achter die teugel wil kruipen (te diep wil gaan).. Let er wel op dat hij goed bovenin met zijn neusje iets eruit moet blijven rijden..
En dat hij voor je been uit blijft lopen.. Dus gewoon doen!!

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 22:52

dankje, ja klopt hij wil gauw te diep! en middendraf haal ik opwedstrijden meestal een 7 of 8, zelf al een x een 9 gehad! weet niet of het juist aan het moment van de foto ligt!