NF Vince, op naar de startkaart!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

NF Vince, op naar de startkaart!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 22:31

Ik plaats normaal eerst een link naar het vorige topic (begin september), maar daar heb ik per ongeluk de foto's van verwijderd.. Hier dus een linkje naar de foto's, en hieronder even snel een foto'tje :)
Afbeelding

New Forest
9 jaar
147 cm
Recreatief niveau B

Helaas door het slechte weer weinig kunnen trainen.. Wel steeds een poging tot, maar vaak alleen maar kunnen stappen. Toch werk je dan weer aan verschillende dingen die je anders misschien overslaat!
Was zelfs een tijd dat Vince amper door de hoeken kwam, ging echt als een plank er doorheen. Dan maar alles na laten kijken dacht ik.. Hij is toen naar de acupunctuur geweest, onderin z'n hals zat het vast en z'n rug is 'gekraakt'. Volgens de acupuncturist kwam het niet door het zadel en was er ook niks ernstigs aan de hand. Merkte daarna dat hij makkelijker los kwam, met name in z'n hals.
Inmiddels gaan de bochten weer een stuk makkelijker. Zijn hoofd-halshouding is stukken constanter en de stukken dat ik hem over z'n rug kan rijden worden langer. Ik probeer zelf mn handen meer te dragen en bij elkaar te houden, zal blij zijn als ik eindelijk die zweep aan de kant kan gooien! :+ Als Vince wat losser is kan ik hem wat alerter aan het been zetten, op momenten dat hij nog niet los is ben ik nog veel aan het drijven. Moet er dan echt op gaan letten dat ik mijn benen lang hou, ik trek ze nog te vaak op tot over m'n zadelwrong.

Nu het beter blijft gaan, gaat die startkaart toch wel erg kriebelen..

1. Kan hem nu fijner instellen waar ik wil. Dan langzaamaan actiever laten lopen en z'n rug meenemen.
Afbeelding

2. Aandraven gaat stukken beter, geen huppel meer en constante aanleuning. Nu alerter maken.
Afbeelding

3. Fijn ruggebruik, hakken uitdrukken.
Afbeelding

4. Voorzichtig kort galopje, is nog glad.
Afbeelding

5. Neus mag er meer uit, maar ben blij dat hij fijner mijn hand opzoekt!
Afbeelding

6. Ennnnnn los :') Kunst is dan om hem actief te houden
Afbeelding

7. Nette handjes jeej!
Afbeelding

8. Lekker actief en fijne nek
Afbeelding

9. Hier weer proberen eruit te rijden..
Afbeelding

10. Benen lang!! Verder fijn :)
Afbeelding

11. Wat meer stelling
Afbeelding

Anoniem

Re: NF Vince, op naar de startkaart!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:39

Wat een leuk dier en wat een verschil met eerdere foto's. Wat me meteen opvalt is dat het zadel niet fijn ligt, ligt redelijk op de schoft en als je zit ligt ie op de rug maar als je staat is hij los van de rug.
Let verder op dat je je bekken goed blijft kantelen, soms (op foto 2,3,4,7,9) kantel je je bekken naar voren en dan trek je vaak automatisch je hakken op. Verder, probeer niet teveel terug te werken met je binnenhand. Als je stelling wilt, breng dan je hand naar binnen en niet naar je toe, dan kan je pony namelijk ook nageven en luchtig blijven in de stelling, anders krijg je automatisch ongelijke druk.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 22:52

Dankje! Het zadel moet idd wat naar achteren. Heb ook een nieuwe singel, zou misschien kunnen dat die te los zit?
Ik had vaak mn handen heel breed en vroeg ook nagevelijkheid op mn binnenhand, soms neig ik daar nog heel erg naar. Hij loopt ook nog veel door mn binnenbeen heen, goeie combi :') Bedoel je met bekken naar voren, dat jr een holle rug krijgt zegmaar?

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:47

Ik vind jullie echt een leuke combi, het ziet er geconcentreerd, maar niet gespannen uit. Paard mag misschien iets actiever lopen, op sommige foto's lijk jij veel gewicht in je handen te hebben, daar zou hij wat meer op zijn eigen benen mogen lopen.
Ik denk niet dat je zadel met de bouw van jouw paard door te los aansingelen naar voren schuift. Om te testen zou ik het de volgende keer kritisch op de goede plek neer leggen en weeral niet te strak aansingelen.
Ik denk dat Joolien inderdaad bedoeld wat meer op je billen zitten, bekken dus naar voren kantelen. Geen superholle rug maken, maar wel wat rechter dan nu.
Succes ermee! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:21

Juist je rug als het ware wat bollen, door je buigspieren aan te spannen. Probeer dat maar eens als je gewoon rechtop een stoel zit. Desnoods voor de spiegel :P

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 17:23

Even theoretisch hoor, maar als ik mijn buikspieren aanspan en m'n rug iets bol, kantel ik mn bekken naar voren en mn heupbotjes naar achteren. Principe bekken kantelen is duidelijk, alleen nooit wat nou voor en wat achter is :+
Heb wat last met rug/heup, wordt wel beter maar dat zie ik soms nog wel terug in het rijden.

Thanks voor jullie reacties, 't loopt niet echt hard hier :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:24

Haha het is maar net hoe je het bekijkt _O- Maar iig je buikspieren aanspannen en je doos naar voren zeg maar :')

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 17:27

Duidelijk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:25

Wat een prachtdier, zadel ligt vaak wat ver naar voren lijkt het. Puntje om op te letten denk ik, maar lees dat je dat al opgepakt hebt :j

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 08:35

wat is het een leuk paardje om te zien zeg!
juist opletten, je hebt soms de neiging om naar voor te vallen, benen lang maken en hielen niet optrekken en dat is in orde ;)
maar jullie zijn wel op de goede weg, doe zo verder :)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 12:01

Dankje! Het is nog wel een D-pony, maar ik ben niet zo groot :=

Ik zit vaak nog naar voren om hem te ontlasten, vooral in de bochten heeft hij nog wat moeite om onder te treden. Moet daar wel op letten inderdaad want voor mijn rug is het wat pijnlijk ;)

Net een stukje alleen naar buiten geweest, ging de vorige keren niet zo goed (kon zelf daarna een week niet lopen), maar hij was nu op een paar dingen na heel braaf. Ben blij! :D

Jules_JP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:08

Heel leuke en mooie pony! Jij maakt idd een veelgemaakte fout die ik ook nog veel maak, de neiging om je benen korter te maken en je hielen naar boven te doen tijdens het aandrijven. Daar moet je echt goed op letten; je gewoon helemaal langer stellen en je groot voelen en dan gaat dat al een stuk beter ;) het lijkt idd dat hij soms wat zwaar in de hand ligt, dus hem echt goed achterhand ook laten meewerken dat hij lichter in de hand wordt :) maar dat ziet er eigl al heel goed uit é!

dominiquew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:03

wat hier boven staat, probeer inderdaad je benen langer te maken en je hakken meer uitdrukken, en op sommige foto's zit je iets te veel naar voren.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:05

Hoi, leuke pony! Wie zijn zn paps en mams? :)

LisavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:30

Wat een leuk beest! Probeer erop te letten dat je je hakken blijft uitdrukken en niet te snel voorover valt, verder vind ik het heel netjes eruit zien :)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 19:32

Ja hij is niet fijn aan het been, als hij losser is wordt dat wel beter maar nog lang niet zoals het hoort. Pak er af en toe een spoortje bij, maar het moet ook zonder kunnen vind ik :)

Dankje voor de reacties! :)
Z'n vader is Nieuwmoeds Patrick en z'n moeder is Lisette (haar vader is Anydale Ron, van Kantje's Ronaldo) :)

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:45

Assepoetster schreef:
Even theoretisch hoor, maar als ik mijn buikspieren aanspan en m'n rug iets bol, kantel ik mn bekken naar voren en mn heupbotjes naar achteren. Principe bekken kantelen is duidelijk, alleen nooit wat nou voor en wat achter is :+
Heb wat last met rug/heup, wordt wel beter maar dat zie ik soms nog wel terug in het rijden.

Thanks voor jullie reacties, 't loopt niet echt hard hier :=

Even wat dik gemaakt, want ik vind het zo grappig dat je bekken kantelen voor/achter voor jezelf door elkaar haalt, maar het even daarvoor wel op de juiste manier zegt :+ . Ziet er goed uit verder, je weet duidelijk waar je nog aan werkt.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 20:01

Ja eigenlijk kan je niet zeggen voor of achter, ligt er maar net aan of je de bovenkant of de onderkant van je bekken benoemt :') Maar ik weet wel wat het principe bekken kantelen inhoudt, maar als je het opschrijft als naar voren of naar achteren wordt het ineens zo onduidelijk := _O-

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:34

Ik heb het idee dat hij alle fotos de rug wegdrukt.
Hij moet meer zijn rug gebruiken en buikspieren gebruiken.
Wanneer hij wat omhoog komt met zijn rug zal jij beter kunnen zitten en het zadel zal beter blijven liggen.
Veel succes
trouwens wel een mooie combinatie en vriendelijk

Kimdavincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:46

Leuk paardje en loopt ook leuk! Probeer met stellen vragen of een volte om je binnen hand wat meer naar voor te zetten dan zakt je paard wat meer.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 16:56

@ Uforio4e Ik heb juist het idee dat hij veel meer zijn rug gebruikt, niet constant maar wel veel beter t.o.v. eerder! Zie bijv. dit topic!

Dankje! :)

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:00

Jullie zijn een knappe combinatie, jullie passen bij elkaar. Het ziet er vriendelijk uit. Je zegt dat je pony nog niet zo goed aan het been is. Dat kan komen omdat jij veel gewicht op zijn voorkant legt en hem te weinig ruimte van voren geeft. Je leunt als het ware te veel op zijn voorbenen. Dat komt dus doordat (wat anderen al zeiden) je bekken onvoldoende kantelt. Mijn paard maakt direct grotere stappen (en is vrijer in haar lichaam) als ik voor mijn gevoel helemaal op mijn kont ga zitten en mijn rug goed bol maak. Alsof ik naar achteren ga liggen, maar dan verplaats ik mijn bovenlichaam weer verticaal. Je kunt ook filmpjes bekijken van dressuurruiters die hun paard laten verruimen. Die beweging moet jij ook gaan maken, dan zal je pony ook sneller kunnen reageren op je been.