Piaffe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia505

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 20:08

Vooral na de OS heb ik mijn vraagtekens bij sommige piaffes gezet. De piaffe wordt omschreven als een verheven draf op de plaats waarbij het paard z'n gewicht op de achterhand dient te nemen, als het ware moet gaan 'zitten'. Daarbij moet hij actief z'n benen op blijven tillen, maar daarbij niet hectisch gaan en licht in de aanleuning blijven.

Ik heb op de OS enkele paarden voorbij zien komen die echt gingen zitten. Bijvoorbeeld Desperados van de Duitse Kristine Sprehe en Damon Hill van de eveneens Duitse Helen Langehanenberg. Deze twee paarden gingen zo enorm zitten dat ze er (nog) niet genoeg kracht voor hadden om het perfect uit te voeren. Maar ik heb ook paarden voorbij zien komen waarvan ik echt dacht, dat kan je toch geen piaffe noemen? Grootste voorbeeld is Undercover van Edward Gal. Hij krijgt achten, negens en zelfs tienen voor z'n piaffe. Maar ik zie geen paard dat het gewicht op z'n achterhand neemt, maar een paard dat z'n achterhand zelfs omhoog drukt en kort in de aanleuning wordt. Ik zet daar echt m'n vraagtekens bij. Ja, hij piaffeert enorm actief met heel veel actie in het achterbeen en lijkt het op z'n dooie gemak te kunnen doen, maar mijn inziens is hij juist tegen het hysterische aan en juist zo actief omdat hij niet gaat zitten. Ik stel dit als voorbeeld, want ik heb wel meerdere voorbij zien komen.

Nu vraag ik mij af, hoe kan dat zulke hoge cijfers opleveren? Ligt dat aan mij of zien meerdere dat? Op de foto hieronder heb ik ter vergelijking Undercover en Valegro naast elkaar gezet, waar je op kunt zien wat ik bedoel. Een correcte piaffe van Valegro naast een naar mijn inziens incorrecte piaffe.
Edit: Vergelijk overigens ook de buiging in het 'staande' achterbeen

https://lh6.googleusercontent.com/-AUzd ... piaffe.jpg

RoodZonnetje

Re: Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:30

Ik ben het met je eens, daarom kijk ik geen dressuurwedstrijden, alleen maar frustrerend :)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:44

Ik ben het met je eens, Saskia.
Undercover was ook heel hysterisch in de proef. Juist Gal is goed in het verbloemen van spanning, en ja dan is Undercover geen Totilas. Je ziet natuurlijk verder aan alles hoe de opleiding van Undercover "verloopt".
Daarom vind ik het ook zo jammer dat de zeer sensibele Ziësto nu naar Minderhoud gaat.
Je laat goed zien met deze beide foto's waar het gewicht is en waar het zou moeten zijn.
Tja, dat dat dan toch gewaardeerd wordt ....

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:07

http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... -prix.html

Wel even interessant, ook bij deze foto zie je het. Het is ook nog wel even leuk om het filmpje onderaan de pagina te bekijken. Bij 2:50 wordt de piaffe getoond, ik vind deze wel mooi stil en (misschien iets te) actief, maar zou inderdaad meer op de achterhand mogen.

Ook ik zou graag meer rust zien, bijvoorbeeld bij de verzamelde galop, deze is door de spanning net wat 'hupserig'. Dit uit zich dan ook weer in de middendraf (2:25) die in mijn ogen niet mooi wordt verruimd.

Verder ben ik wel fan van Edward hoor, alleen met bijvoorbeeld een Totilas had hij er zoveel meer uit kunnen halen.

Edit; Oei interessante discussie dit; :D

Afbeelding

Ik wou deze nog even toevoegen, misschien nog niet zo mooi op zijn kont als valegro, maar wel al een wat fijner beeld.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:27

Dat ben ik het eerlijk gezegd niet met je eens.
Zowel Undercover als Parzival hebben het gewicht op de voorhand. Je kunt nl. ook heel goed worden in verbloemen van spanning. Gaat altijd nog veel sneller dan een paard een correcte opleiding geven.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:33

Kijk bij die vergelijkingsfoto eens naar de neuzen. Zo vind ik Valegro een veel fijner beeld geven dan Undercover. Sorry voor Gal, maar ik heb het idee dat hij Undercover te strak in de hand houdt. Iets wat hij altijd gedaan heeft in mijn ogen. Neemt niet weg dat ik hem een geweldige ruiter vind, hoor.
Valegro kàn meer gaan zitten omdat hij de ruimte krijgt. Ik vind dat een veel fijner beeld.

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:47

Murphy: Ik ben het met je eens dat parzivals piaffe in het algemeen ook nog wat te wensen over laat, maar vind het wel al wat fijner dan die van undercover.

Wat vind je dan van Carl Hester met Uthopia? Ik vind het paard hier aan de voorkant al fijner ogen dan parzival. Al kan zijn piaffe waarschijnlijk wat actiever.
Afbeelding

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 13:52

Ik ben ook niet helemaal fan van de manier waarop Parzival piaffeert. Parzival is helemaal het ultieme voorbeeld wat dat betreft. Zijn piaffes zien er fantastisch uit en hij kan op een dubbeltje in piaffe draaien, maar wat Murphy zegt, hij heeft het gewicht grotendeels op de voorhand. Je kan heel mooi in bijvoorbeeld een filmpje zien dat hij in de piaffe met z'n kont omhoog 'hupst' en soms heel af en toe zelfs wat achterwaarts treedt in de piaffe.

Hieronder is een mooi voorbeeld van een paard (Langehanenberg met Damon Hill) dat z'n achterhand bijna geheel 'onder' zich schuift. Voor zo'n paard is een piaffe ook bijna een keer zo zwaar dan voor bijvoorbeeld Undercover of Parzival, omdat dit veel meer kracht kost.
Afbeelding

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:02

Tja, dit is ook niet helemaal mooi. Daar is het voorbeen te ver onder het lichaam geschoven. Maar ik ben het met jullie eens dat ik liever Valegro zie piafferen dan Undercover.

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:12

Saskia:

Ik vind Damon Hill echt tof, die kan zo onwijs sjouwen!
Hij is met de piaffe alleen een tikkeltje lui van achter, al vind ik wel dat zij hem inderdaad opwaarts rijd, sowieso vind ik helen echt een goede amazone.

http://www.youtube.com/watch?v=DVPAf7UZ ... ults_video
1:30, hij laat de achterhand dan zelfs even staan (os)
( het is trouwens de moeite waard om dat hele filmpje even te kijken :j )

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:55

Tessa_ugo schreef:
1:30, hij laat de achterhand dan zelfs even staan)

Dat heeft imo weinig met luiheid te maken, maar juist dat hij zozeer gaat zitten dat het voor hem te zwaar wordt en het als het ware niet meer trekt.

Verder met Saskia eens, maar dit zal je helaas blijven zien in de dressuur/jurysport.

manony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:11

Wat is een Piaffe eigenlijk?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:40

manony schreef:

Draf op de plaats en de ultime verzameling.

Zouden sommige paarden ook gewoon niet te groot zijn om een goede piaffe te rijden?
Zo'n valegro is ook veel compacter gebouwd dan ee parzival.

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:41

Bomba schreef:
Tessa_ugo schreef:
1:30, hij laat de achterhand dan zelfs even staan)

Dat heeft imo weinig met luiheid te maken, maar juist dat hij zozeer gaat zitten dat het voor hem te zwaar wordt en het als het ware niet meer trekt.

Verder met Saskia eens, maar dit zal je helaas blijven zien in de dressuur/jurysport.

Maar dan zou je toch denken dat er wel ergens wat fout zit, of er wordt wat te veel van hem gevraagd, of piaffe op deze manier is eigenlijk nog wat te zwaar voor hem. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er gewoon even vermoeidheid opspeelde.

Maarja, eigenlijk heb ik ook geen recht van spreken, want ik zou er voor tekenen als ik maar de helft zo goed zou kunnen rijden als zij. :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:46

ik zie vaak de mooiste piaffes bij de barokke paarden...die zijn ook wat korter van rug en dan gaat het allemaal wat makkelijker.

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:46

Cowgirl schreef:
manony schreef:

Draf op de plaats en de ultime verzameling.

Zouden sommige paarden ook gewoon niet te groot zijn om een goede piaffe te rijden?
Zo'n valegro is ook veel compacter gebouwd dan ee parzival.

Hmmm, misschien. Maar in mijn ogen is parzival lichtvoetiger dan valegro. Valegro heeft net wat meer massa en is een tikkeltje zwaarder gebouwd. Bij piaffe is het ook belangrijk dat hij ondanks de verzameling actief blijft. Dat de draf de tact blijft houden. Dit lijkt me dan voor een Parzival wat makkelijker.

Edit: Nog even ter vergelijking van undercover een foto van totilas er bij gepakt.
In mijn ogen is dit een hele goed piaffe. (dood zonde dat ie weg is.)

Afbeelding

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 19:03

Tessa_ugo schreef:
Hmmm, misschien. Maar in mijn ogen is parzival lichtvoetiger dan valegro. Valegro heeft net wat meer massa en is een tikkeltje zwaarder gebouwd. Bij piaffe is het ook belangrijk dat hij ondanks de verzameling actief blijft. Dat de draf de tact blijft houden. Dit lijkt me dan voor een Parzival wat makkelijker.

Dat is nou juist waarvoor ik dit topic ben begonnen. Zoals ik al zei, ben ik van mening dat Parzival niet geheel correct piaffeert. Hij gaat niet echt zitten, blijft hoog in z'n kruis en treedt soms zelfs enigszins achterwaarts. Dat is juist waarom het er makkelijker en lichter uitziet dan de piaffe van bv. Valegro, het IS ook makkelijker. Maar het heeft weinig met een echt goede piaffe te maken.. Ga je dan voor of het makkelijker uitziet, of voor de kwaliteit van de piaffe?