paard met korte rug voor dresuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

canela

paard met korte rug voor dresuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 16:37

hallotjes,
ik heb een vraag.. ik heb een paard op het oog alleen hij is redelijk kort in de rug, maar ik wil er wel graag wat dresuur mee doen. Niet voor de sport, waarschijnlijk wel een paard wedstrijdjes maar niet tot de Z ofso. is het dan een probleem?

galopje2000

Re: paard met korte rug voor dresuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:39

ik denk dat het wel kan.
zeker omdat je aangeeft dat je niet tot het Z wil maar gewoon een paar wedstrijdjes
:j

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:39

Ligt eraan, als het paard alles gewoon netjes kan is het geen probleem.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:40

Moet in de basissport gewoon kunnen.

Uiteraard alleen als het om een korte rug gaat. Zijn er echt rugproblemen, dan wordt het een ander verhaal.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 16:42

Femke_Tweety schreef:
Moet in de basissport gewoon kunnen.

Uiteraard alleen als het om een korte rug gaat. Zijn er echt rugproblemen, dan wordt het een ander verhaal.

oo nee het paard heeft geen een probleem alleen een korte rug. hij heeft eigenlijk zijn hele leven voor de koets gestaan en daar deed die iedere week wedstrijden dus ik neem zelf ook aan dat het geen probleem zou zijn, alleen even zeker weten

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:48

Hee, grappig, ik zie dat je bij mij in de buurt woont. :D

Mijn paardje staat in Maurik.

Als je gewoon leuk met je paardje wilt rijden, dan moet de basissport gewoon te doen zijn.
Het lastigste is dan het vinden van een goed passend zadel, dat wil bij een echte korte rug nogal eens lastig zijn. Maar korte rug is ook weer relatief natuurlijk.
Wil je echt naar de nationale top of zelfs internationale top, dan wordt de beweging van een paard belangrijker. (Of dit terecht is of niet is een andere discussie) Vaak scoren paarden met heel veel beweging en expressie hoger op dat soort wedstrijden.
Een korte rug geeft -niet altijd overigens- meestal wat minder ruimte en elastiek in de bewegingen.
Maar dat is afhankelijk van veel meer, onder andere hoekingen van de gewrichten, ligging van de schouder, rechte rug of welving etcetera.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 16:56

Femke_Tweety schreef:
Hee, grappig, ik zie dat je bij mij in de buurt woont. :D

Mijn paardje staat in Maurik.

Als je gewoon leuk met je paardje wilt rijden, dan moet de basissport gewoon te doen zijn.
Het lastigste is dan het vinden van een goed passend zadel, dat wil bij een echte korte rug nogal eens lastig zijn. Maar korte rug is ook weer relatief natuurlijk.
Wil je echt naar de nationale top of zelfs internationale top, dan wordt de beweging van een paard belangrijker. (Of dit terecht is of niet is een andere discussie) Vaak scoren paarden met heel veel beweging en expressie hoger op dat soort wedstrijden.
Een korte rug geeft -niet altijd overigens- meestal wat minder ruimte en elastiek in de bewegingen.
Maar dat is afhankelijk van veel meer, onder andere hoekingen van de gewrichten, ligging van de schouder, rechte rug of welving etcetera.

hahah leuk! bij wie staat je paardje?

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:20

Paard waarmee ik wedstrijden rijd heeft ook relatief een korte rug. Dus ook vaak zadel problemen, zorgen dat er vaak genoeg een zadelmaker komt om te checken. Verder moet het gewoon kunnen, ook heeft hij goede bewegingen, zolang je hem goed van voor naar achter rijd. Anders loopt hij vrij kort.
Maar het kan dus prima hoor, ik heb er verder geen hinder van, op het zadel na. :)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:27

is ietwat of-topic, maar toch maar even reactie: Hij staat bij Maaike van Lunsen (Hoefsmid) aan de rijnbanddijk. Nr 57. Zeg maar tussen het eiland van Maurik en de pont in.

Staat meestal buiten, met oa twee haflingers, een fjord en een shet. De mijne is de valk Lusitano. (Hoewel hij in de wei in zijn bemodderde deken en wintervacht meestal niet herkend wordt als Lusi... :) )

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 17:37

oo ik fiets er wel eens langs! zal volgende x beter opletten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 08:55

laurenuptown schreef:
hallotjes,
ik heb een vraag.. ik heb een paard op het oog alleen hij is redelijk kort in de rug, maar ik wil er wel graag wat dresuur mee doen. Niet voor de sport, waarschijnlijk wel een paard wedstrijdjes maar niet tot de Z ofso. is het dan een probleem?

Het enigste probleem voor zo,n paard is dat een zadel vinden erg lastig is, maar voor de rest zou ik me geen zorgen maken, ik heb er ook een erg kort in de rug en die zit op z niveau, een lange rug lijkt me meer een probleem, daar zul je met trainen nog extra alert op moeten zijn dat het echt van voor naar achter aan sluit zodat de achterhand er goed onder komt, met korter in de rug is het kantelen van achterhand ook veel makkelijker voor het paard denk aan verzameling enz.
Maar haal er wel een goeie zadel passer bij, zelf rij ik zonder zadel omdat ik op de mijne nog steeds geen fijn passend zadel heb gevonden,