Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Femke_Tweety schreef:Moet in de basissport gewoon kunnen.
Uiteraard alleen als het om een korte rug gaat. Zijn er echt rugproblemen, dan wordt het een ander verhaal.

Femke_Tweety schreef:Hee, grappig, ik zie dat je bij mij in de buurt woont.
Mijn paardje staat in Maurik.
Als je gewoon leuk met je paardje wilt rijden, dan moet de basissport gewoon te doen zijn.
Het lastigste is dan het vinden van een goed passend zadel, dat wil bij een echte korte rug nogal eens lastig zijn. Maar korte rug is ook weer relatief natuurlijk.
Wil je echt naar de nationale top of zelfs internationale top, dan wordt de beweging van een paard belangrijker. (Of dit terecht is of niet is een andere discussie) Vaak scoren paarden met heel veel beweging en expressie hoger op dat soort wedstrijden.
Een korte rug geeft -niet altijd overigens- meestal wat minder ruimte en elastiek in de bewegingen.
Maar dat is afhankelijk van veel meer, onder andere hoekingen van de gewrichten, ligging van de schouder, rechte rug of welving etcetera.
) laurenuptown schreef:hallotjes,
ik heb een vraag.. ik heb een paard op het oog alleen hij is redelijk kort in de rug, maar ik wil er wel graag wat dresuur mee doen. Niet voor de sport, waarschijnlijk wel een paard wedstrijdjes maar niet tot de Z ofso. is het dan een probleem?