Galop aanspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arc_En_Ciel

Galop aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 13:41

Hallo iedereen,
Ik zit met een probleem. Als ik mijn pony in galop moet laten aanspringen gaat dat meestal heel onrustig en lukt het nooit zo goed.
Ik zit dan wel door, en leg mijn buitenbeen ietsje naar achteren, maar de pony reageert daar niet gelijk op.
Dan wordt het heel onrustig en stuiterig doorzitten en alsmaar drijven.
Ik heb het idee dat de pony dan achteraf maar in galop gaat, maar dat niet doet door mijn hulpen, maar omdat ie maar wat gokt, omdat hij mij niet begrijpt.
Heeft iemand misschien een goede tip om een goede overgang te maken?
Ik rij in een les met zo'n 13 mensen erin, dus vrij druk. Misschien komt het ook wel doordat de pony geen ruimte heeft om aan te springen.

Alvast bedankt.

XxDeemsx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:42

Arc_En_Ciel schreef:
Hallo iedereen,
Ik zit met een probleem. Als ik mijn pony in galop moet laten aanspringen gaat dat meestal heel onrustig en lukt het nooit zo goed.
Ik zit dan wel door, en leg mijn buitenbeen ietsje naar achteren, maar de pony reageert daar niet gelijk op.
Ik heb het idee dat de pony dan achteraf maar in galop gaat, maar dat niet doet door mijn hulpen, maar omdat ie maar wat gokt, omdat hij mij niet begrijpt.
Ik rij in een les met zo'n 13 mensen erin, dus vrij druk. Misschien komt het ook wel doordat de pony geen ruimte heeft om aan te springen.

Alvast bedankt.

mijn paard heeft dat ook gedaan.
maar ineen keer begrepen we elkaar en ging het wel. :D
veel oefenen en doornemen en anders iemand om hulp vragen want dat heb ik ook gedaan.
soms heb ik er nog moeite mee en dan vraag ik aan mijn trainster of ze er even bij wil komen om me aanwijzingen te geven :j

veel succes!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 13:44

XxDeemsx schreef:
Arc_En_Ciel schreef:
Hallo iedereen,

Alvast bedankt.

mijn paard heeft dat ook gedaan.
maar ineen keer begrepen we elkaar en ging het wel. :D
veel oefenen en doornemen en anders iemand om hulp vragen want dat heb ik ook gedaan.
soms heb ik er nog moeite mee en dan vraag ik aan mijn trainster of ze er even bij wil komen om me aanwijzingen te geven :j

veel succes!

Okee, dankjewel !

kusvoorjou

Re: Galop aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:19

wat doetje pony dan precies? hoofd in de lucht gooien? hard draven? misschien moet je eens proberen om op een volte aan te springen en je pony naar binnen te laten kijken.. wanneer hij niet aanspringt, weer naar een rustig drafje en weer opnieuw proberen te springen..

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 14:22

kusvoorjou schreef:
wat doetje pony dan precies? hoofd in de lucht gooien? hard draven? misschien moet je eens proberen om op een volte aan te springen en je pony naar binnen te laten kijken.. wanneer hij niet aanspringt, weer naar een rustig drafje en weer opnieuw proberen te springen..

Ik denk dat ie zijn rug spant, want meestal kan ik gewoon netjes doorzitten, maar op het moment dat dit weer misgaat lukt dat niet zo goed meer.
Dus het zou kunnen dat ik teveel druk op de teugels hou..
Bedankt in ieder geval, ik ga het proberen.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:24

misschien heeft ie wel pijn in zijn rug, dat zijn rug vast zit en onder het galoperen vandaan wil komen.. probeer in iedergeval steeds vanuit rust aan te galloperen, in een hoek,naar binnen laten kijken en been bij en doorzitten. gaat ie hard of lukt het niet?opnieuw proberen

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 14:27

kusvoorjou schreef:
misschien heeft ie wel pijn in zijn rug, dat zijn rug vast zit en onder het galoperen vandaan wil komen.. probeer in iedergeval steeds vanuit rust aan te galloperen, in een hoek,naar binnen laten kijken en been bij en doorzitten. gaat ie hard of lukt het niet?opnieuw proberen

Ik weet niet of het pijn in de rug is. Ik rij op verschillende paarden en bij ieder paard is het hetzelfde verhaal, dus ik denk dat het aan mij ligt :(
Maar het zijn wel goede tips. Dankjewel.

helloanoukx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:29

Buiten been naar achter leggen binnen been misschien iets harder aandrukken, iets wat druk op binnenteugel en gaan! Heel veel succes, heb het probleem zelf ook gehad!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 14:31

helloanoukx schreef:
Buiten been naar achter leggen binnen been misschien iets harder aandrukken, iets wat druk op binnenteugel en gaan! Heel veel succes, heb het probleem zelf ook gehad!

Okee, dankjewel ! :)

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:39

geen reactie op je been = meteen tikje achter je been met de zweep :)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 15:42

daisssx schreef:

Jawel, maar, misschien denk ik verkeerd hoor ik vind het een beetje moeilijk te zeggen of ik dat kan doen, want misschien reageert ie wel niet doordat hij me gewoon niet begrijpt. Dan begrijpt ie het waarschijnlijk nog steeds niet als ik dan een tikje geef.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:49

Je kan ook best aangalopperen terwijl je lichtrijdt. Dan stuiter je in ieder geval niet, en stoor je hem minder in de rug. Je paard moet wel stelling naar binnen hebben, maar op het moment van aanspringen moet je niet aan de binnenteugel zitten! Geen druk daarop, anders stoor je hem daar terwijl hij juist zijn binnenachterbeen onder de massa moet gaan zetten. In principe heb je aan de binnenkant altijd een ontspannen contact, geen druk.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:02

Arc_En_Ciel schreef:
daisssx schreef:

Jawel, maar, misschien denk ik verkeerd hoor ik vind het een beetje moeilijk te zeggen of ik dat kan doen, want misschien reageert ie wel niet doordat hij me gewoon niet begrijpt. Dan begrijpt ie het waarschijnlijk nog steeds niet als ik dan een tikje geef.

Je hulpen iets 'vergroten' mischien? Been iets meer naar achter leggen en hardere druk met je binnen kuit.
Misschien geef je je hulp te 'klein'. En inderdaad zoals hierboven gezegt wel stelling naar binnen maar niet teveel druk op je teugel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:06

Niet meer druk op je binnenhand nemen hoor, dan blokkeer je het binnenachterbeen. Eerder het tegenovergestelde doen.

Verder, buitenbeen naar achter doen maar aanspringen op je binnenbeen. Enkel je buitenbeen wat naar buiten doen is onduidelijker.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:34

ik heb zo'n vermoeden dat je je pony uit elkaar laat vallen zodat hij uiteindelijk maar in de galop valt.
ik rijd op het moment een leuk paard van een ander, die vind het erg moeilijk om op de juiste manier aan te galoperen en wil dan ook wel eens uit elkaar vallen en dan stuiter ik ook behoorlijk (halve tuiger)
je moet zorgen dat je de galop goed voorbereid, je pony goed bij je houd en dan in de hoek aan galoperen.

helloanoukx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:38

Met iets meer druk op buitenteugel heb ik verkeerdbuithedrujt ik beeoel dat je em goed naar binnen moet laten kijken, kijkt je pony naar buiten san kan die ook nog verkeerd aanspringen

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 11:59

vergeet niet je binnenteugel wat na te geven, zodat de binnenschouder vrij komt om naar voor te kunnen gaan. ( het zal hier waarschijnlijk wel niet aan liggen, maar ik heb niet gelezen dat je dit doet)

Sterrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:29

Ik heb daar ook wel last van gehad, ik heb toen geoefend door heel veel aan te springen tijdens het rijden, dus een volte galopperen, een rondje draven en weer aanspringen. Een half rondje bak, weer draven en aanspringen. Hielp wel bij mij, hij wordt dan veel alerter aan mijn been. Wat ook wel eens wil helpen is eerst wat meer tempo wisselingen rijden in draf. Dan wordt hij misschien wat alerter en gaat het beter. Succes!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:41

barbar schreef:
ik heb zo'n vermoeden dat je je pony uit elkaar laat vallen zodat hij uiteindelijk maar in de galop valt.
ik rijd op het moment een leuk paard van een ander, die vind het erg moeilijk om op de juiste manier aan te galoperen en wil dan ook wel eens uit elkaar vallen en dan stuiter ik ook behoorlijk (halve tuiger)
je moet zorgen dat je de galop goed voorbereid, je pony goed bij je houd en dan in de hoek aan galoperen.

Zo komt het op mij ook over ja, denk dat paard nog teveel op de voorhand loopt waardoor hij alleen harder gaat draven als je drijft. Probeer eens tempo terug te nemen voordat je gaat aanspringen. En vraag eens of je instructeur meekijkt naar wat er precies fout gaat.

juliaspeex
Woonplaats: Op aarde, naast mijn buren, een dak boven mijn hoofd uhhm in zuid holland ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:23

wat bij mij altijd werkt veel overgangen maken
( ik weet natuurlijk niet of dat in jullie les mag )
maar ik zat ook een keer op zo'n pony en maar blijven drijven en terug naar de draf ( zeuren bij de lesgever :P) maar goed dit is wat bij mij werkte: elke keer als hij het goed deed gewoon lekker belonen tussen de oortjes ( daarna dan hè ) en lekker los stappen en eventjes rust en misschien daarna vragen of je in je eentje nog eventjes alleen mag aanspringen op de volte dan kan je lesgever(res) zich alleen maar focussen op jouw. en veel overgangen maken dus bijv. als het je gelukt is na een rondje voordat je voelt dat hij/ zij gaat stoppen terug naar de draf gaan eventjes draven en dan weer een overgang maken naar de galop zo blijft hij/ zij het herhalen en gaat het dan misschien wel wat makkelijker

suc6!

BeertjeLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:37

Dat heb ik ook gehad bij mij op de manege. Mijn pony ging dan eerst hard draven en na veel gestuntel, maakte ik een slordige overgang naar galop. Mijn tip zou zijn: Ga vroeg doorzitten en laat je pony voelen dat jij die overgang wilt gaan maken, maar hij mag niet gaan "rennen", het moet gecontroleerd blijven. En maak veel overgangen naar galop. Als hij/zij niet gelijk luisterd, hulpen geven met de zweep. Dit doe je steeds minder en dan gaat het vrij gemakkelijk. (of tenminste zo ging het bij mij)

nynke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:08

ik heb het probleem gehad dat mijn paard nooit goed ingereden is en toen ik er voor het eerst op ging kende hij de hulp voor de galop niet het heeft me 2 jaar geduurd voor hij in de gaten had dat als ik ging door zitten en mijn buitenbeen iets naar achter legde dat hij dan aan moest springen. ook hebben we door gemaakt wat jij nu hebt. mijn tip is om zelf erg rustig te blijven als hij verward raakt door je hulp. neem hem dan een beetje terug en probeer het opnieuw desnoods eerst door met je tong te klikken waar door hij waarschijnlijk zal gaan galoperen en dan tegelijk de corecte hulp geven en zo door oefenen en steeds minder met je tong klikken. maar wel opletten dat als je met je tong klik en hij sprinngt niet aan dan terug nemen en weer overnieuw uiteindelijk zal hij dan goed gaan reageren op je hulp. ik hoop dat je hier wat aan hebt. ik hoor het graag van je.;)

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:31

Ik herken het "probleem "wel van mezelf van heel wat jaren terug, wat mij toen heeft geholpen is om eerst een rondje te draven en daarbij door te zitten en niet licht rijden.

dirkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:12

ik vond het altyd makkelijker om op een volte in galop aan te springen, en met 13 man in 1 les pfff dat vind ik zbz wel erg veel, hahaha wij zijn straks met zn 7e en dat vind ik al veel hahah, misschien eens een priveles aanvragen, doet meestal wonderen! suc6 iig!!

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:17

ik heb dat probleem soms ook wel es ik blijf dan gwn doorzitten geef een harder schopje en als ie dan nieut luisterd een tikje. maar met 13 man in een les! ik zit in een les van maximaal 3 meestal met ze 2en of in je 1tje. maar veel scc6!