bokken op het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_Ibisco

bokken op het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 19:47

ik heb een probleem dat met de tijd steeds erger wordt. Ik rij met een 8 jarige merrie en sinds een week bokt ze op mijn been. ze deed dit vorig jaar ook even maar ze stopte er vanzelf mee als ik er nog eens mee reed. ze bokt dus bij het minste dat ik mijn been tegen haar aanleg. en het is niet even een bokje maar ze blijft bokken totdat ik mijn been er weer weg van laat. mensen op de manege die het zagen zeiden dat het meer bokken was om me er echt af te krijgen.
het probleem is dus dat ze dit eigenlijk niet bij andere mensen doet die met haar rijden, maar enkel bij mij. ik denk dat het komt doordat ik zelf te veel twijfel over zal ik nu aandraven of zal ik best wachten totdat dat paard weg is? zo'n dingen zitten de hele tijd in mijn hoofd. ze durft wel naar een ander paard slaan. maar het is denk ik meer omdat ik schrik heb dat ze terug begint te bokken.
ik weet niet goed wat ik er mee moet doen zodat ze er mee stopt. ze zeggen je benen er blijven in zetten tot ze stopt met bokken maar die kans heb ik gewoon niet want ze begint te bokken en na 7 of 8 boksprongen val ik er af. ik stap er wel direct terug op maar ze blijft het doen. longeren totdat ze niet meer kan vind ik niet echt een oplossing.
wat ze ook durft doen is met haar achterbeen op je voet stampen. klinkt misschien raar maar ze kan dat en dat kan best wel aankomen.
wie weet wat ik moet doen?

Somebitch

Re: bokken op het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:49

Je paard geeft aan dat hij iets niet fijn vind, heb je al naar zijn rug laten kijken?

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 19:52

is al eens gedaan en er is niets mis mee. ik denk dat het gewoon kuren zijn.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:53

Vervelend probleem. Je hebt waarschijnlijk vanaf het begin dat je het deed haar daar (onbewust) voor beloond. Zeker omdat je er ook al een paar keer vanaf bent gevallen is het nu heel moeilijk om het van haar te winnen.. Ik denk dat je haar er eens goed voor moet afstraffen dat ze er van schrikt omdat dat waarschijnlijk iets is wat je nog niet gedaan hebt. Maar als je het doet, moet je het ook meteen echt goed doen want anders maak je het probleem steeds groter en hardnekkiger. En inderdaad zekerder worden, veel van haar vragen, haar goed aan het werk zetten.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:57

Heb je het al wel eens laten filmen? Dat kan veel inzicht geven in voor en na.
Doet ze het enkel en alleen bij jou? Doe je ook weleens wat op de grond aan oefeningen?
Bijv. aandraven als je ernaast loopt, en oefenen met je eigen ruimte en die van het paard. Als ze op je voeten gaat staan is ze zich blijkbaar niet bewust van jouw eigen ruimte en de grenzen daaraan.
En moet je perse rijden waar anderen ook in de bak rijden? Kun je het niet een keer alleen oefenen of met 1 ander paardje erbij zodat je je daar niet druk over hoeft te maken en je alleen op je paard kunt richten.

En wat zegt je instructrice of instructeur ervan? Is die erbij geweest? Anders misschien een idee wat begeleiding te zoeken?
Want iedere keer eraf knikkeren lijkt me voor jou en voor je paard niet zo'n prettige situatie. (Al is het paard wellicht opgelucht ;) )
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 03-01-13 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:58

is ze hengstig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:12

geerke schreef:
is ze hengstig?

Dacht ik ook aan, merries die last hebben van hengstigheid doen dit vaak. Ook het stampen met het achterbeen kan duiden op problemen met de baarmoeder. Misschien eens de dierenarts vragen.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 14:23

Freya6 schreef:
Heb je het al wel eens laten filmen? Dat kan veel inzicht geven in voor en na.
Doet ze het enkel en alleen bij jou? Doe je ook weleens wat op de grond aan oefeningen?
Bijv. aandraven als je ernaast loopt, en oefenen met je eigen ruimte en die van het paard. Als ze op je voeten gaat staan is ze zich blijkbaar niet bewust van jouw eigen ruimte en de grenzen daaraan.
En moet je perse rijden waar anderen ook in de bak rijden? Kun je het niet een keer alleen oefenen of met 1 ander paardje erbij zodat je je daar niet druk over hoeft te maken en je alleen op je paard kunt richten.

En wat zegt je instructrice of instructeur ervan? Is die erbij geweest? Anders misschien een idee wat begeleiding te zoeken?
Want iedere keer eraf knikkeren lijkt me voor jou en voor je paard niet zo'n prettige situatie. (Al is het paard wellicht opgelucht ;) )

ze gaat niet op mijn tenen staan maar wat ze soms wel durft doen bij het opzadelen is met tegen de muur duwen. ik zal met haar wat grondoefeningen doen.
ik kan enkel nu in de binnenpiste rijden en hier rijden soms ook andere paarden. ik kan dit niet voorkomen dat er andere ook rijden.
mijn lesgever was er al eens een keer bij en ik zei aan hem dat ik schrik kreeg en hij is er dan even opgekropen en ze deed niets meer. daarna deed ze het bij mijn ook niet meer. maar ik kan moeilijk altijd aan iemand vragen om er eerst eens mee te rijden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:42

Paarden hebben toch vaak lichamelijk ergens last van als ze dit gedrag vertonen.

Kim1987kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:45

reed je normaal altijd alleen dan? dan is de kans groot dat het inderdaad nu met hengstigheid te maken heeft. ik zou het inderdaad een keertje filmen. goede tip was dat! (ga ik zelf ook eens gebruiken voor andere doeleinde)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:49

Als ze het bij anderen niet doet, is het dus een probleem van de ruiter.
Geef je wel onafhankelijke hulpen?
Geef je wel op de goede plaats been?
Rijd je met sporen , die je wellicht verkeerd gebruikt?

Als ze het bij anderen niet doet, verwacht ik geen medisch probleem, maar een ruiterfout.
Goede begeleiding nemen, dan maar wat vaker in de week lessen, maar niet zelf blijven aanklooien.

Dat "pletten"in de stal is overigens ook een dominantie probleem.
Probeer paard niet teveel te verwennen, en wees ook ernaast goed duidelijk in wat je wilt, en wat wel en niet kan en mag ;)