Ouder paard weer in training zetten, hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn12

Ouder paard weer in training zetten, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 14:58

Like the title says: }:0

Paard is 20, nog lekker fit, 3 jaar lang niet meer getraind en alleen gereden door minder ervaren ruiters. Heeft zich daarvoor bewezen in de dressuur, dus het zit er wel in... Echter is ze traag wanneer ze ontspant, ontspannen = lastig, en gewend aan trekkende beginners, dus haar mond is hard.

Conditie heeft ze dus ze genoeg. Longeren paar keer gedaan en dan ontspant ze op ten duur wat in stap.

Hoe pak ik dit verder op?

superwoman

Re: Ouder paard weer in training zetten, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:03

Te werken aan jezelf met begeleiding. Meest gemaakte fout is dat ruiters het paard willen trainen,terwijl de winst toch echt bij het verbeteren van jezelf ligt. Automatisch gaat het paard dan ook beter lopen.

aangezien ze traag is,is ze dus niet aan het been. Dat is de basis en zal je moeten leren aanvoelen om haar weer scherp te maken (en zonder haar onbewust tegen te werken)

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 19:02

Begeleiding is uiteraard aanwezig :)

Echter heb ik nu nog niet echt wat gedaan, behalve een beetje rondjes gestapt met lange teugel, linksom, rechtsom, voltes, overgang stap-draf en terug.

Ik ben vooral benieuwd hoe je het opbouwt. Bijvoorbeeld eerst 3x per week, dan vaker, of whatever.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:28

Je schreef dat ze genoeg conditie had....,maar vooral niet te lang achter elkaar rijden.

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:39

Heel rustig opbouwen.
Toen ik een voormalig z-dressuur paard die ook al in de twintig was ging rijden, had hij een conditie van 0.
Rustig aan wat loswerken in stap en draf en dat telkens wat opbouwen. :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:41

Beginnen met longeren?
Grote rondes en op tijd gaan stappen zodat hij niet meteen buiten adem is

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:46

20 jaar kom op zeg..... Laat paard genieten, ze heeft 3 jaar niks gedaan en jullie willen ineens echt rijden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:49

tita schreef:
20 jaar kom op zeg..... Laat paard genieten, ze heeft 3 jaar niks gedaan en jullie willen ineens echt rijden.

20 is nog niet oud hoor.. mijn pony van 20 loopt nog prima haar rondjes op de ponyclub en dochter doet regelmatig wedstrijden. zolang het paard fit genoeg is zie ik geen probleem. rustig en met beleid opvoeren en conditie opbouwen. wat meer werk maken van losrijden en soepelheid erin rijden. ik merk dat mijn pony wel wat stijver is geworden in de loop van de jaren.
let er ook op dat je goed blijft voeren naar behoeft.

veel succes en plezier met je paardje!

rust roest!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:57

Mijn pony is 30 en rij ook nog..... Maar ff op bouwen doe je niet zomaar, helemaal niet met een ouder paard. Dat vereist wel kunde en iets in me zegt dat TS nogal jong is..... Jonge mensen willen vaker iets wat oudere parden niet meer kunnen.

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:10

tita schreef:

Sommige paarden vinden het leuk om te werken. En wat recreatief rijden kan geen kwaad toch.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 21:11

Tita, snel geconcludeerd. Ik ben oud zat en heb ervaring genoeg, maar niet met dit. Niet mijn paard en rust roest. Ze wordt gereden maar willen graag dat ze ook dressuurmatiger wat beter gaat lopen omdat dat voor haar zelf ook beter is. Paar is vol levenslust, ziet er zeker niet uit als 20, en oud, come on...

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:19

Rustig aan opbouwen, 2x/3x per week beginnen met rijden, lekker stappen beetje overgangen, voltes, lekker los rijden. (max. half uurtje) daarnaast is lekker longeren of eens lekker losgooien in de bak.
Als je merkt dat dat goed gaat(paard is niet buiten adem, zweet niet veel noem maar op) kan je het uitbreiden naar een uurtje rijden. & ook tijdens het rijden af en toe 5/10 min op adem laten komen in de stap en dan weer veder. Als dit goed gaat kan je 4/5 x perweek rijden, weer een half uurtje per dag en dat weer uitbreiden naar 3 kwartier/uurtje.
Heb hier voor ook een paard van 19 gehad die ik op heb gepakt met rijden. Veel begeleiding van mn instructrice gehad. uit eindelijk kan ik buitenritten maken van anderhalf uur en was hij nog geen eens bezweet of iets :D

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 21:27

Ah nice, thanks voor de tips! Hier is conditie geen probleem eigenlijk, ze is niet gauw moe omdat ze wel gereden is. Maar dat rijden stelde weinig voor, ik citeer een stalgenootje: heeft zij een bezem ingeslikt? Ze is heel erg stijf en stug in d'r lijf. Niet qua stappen en draven en zo. Maar voltes rijden enzo met stelling is onmogelijk. Ik ben niet van plan om haar met hulpteugels of wat dan ook te rijden om d'r los te rijden, maar op dit moment ben ik een beetje radeloos. Aan de longeerlijn ontspant ze wel kleine stukjes, maar is het dan verstandig om dot continu te doen, en hoe moet ik dat met rijden doen? Of eerst heel veel longeren? Maar ik vis afwisseling belangrijk. Lastig.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:30

Ik houd mijn oude merrie ook weer opgepakt na 8,5 jaar rust. Belangrijk is om het heel rustig op te bouwen. Ik ben begonnen met longeren en daarna iedere week 5 minuten langer rijden ( ben begonnen met 5 minuten stap/sraf na even gelongeerd te hebben. Na 3 maanden met haar naar de fysio geweest voor een gewone check maar bleek toch verzuurd te zijn. Deze merrie leek ook veel conditie te hebben maar het zijn de spieren die weer aan het werk moeten. Het is heel moeilijk om in te schatten hoeveel je kan doen.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:32

Mandarijn12 schreef:
Ah nice, thanks voor de tips! Hier is conditie geen probleem eigenlijk, ze is niet gauw moe omdat ze wel gereden is. Maar dat rijden stelde weinig voor, ik citeer een stalgenootje: heeft zij een bezem ingeslikt? Ze is heel erg stijf en stug in d'r lijf. Niet qua stappen en draven en zo. Maar voltes rijden enzo met stelling is onmogelijk. Ik ben niet van plan om haar met hulpteugels of wat dan ook te rijden om d'r los te rijden, maar op dit moment ben ik een beetje radeloos. Aan de longeerlijn ontspant ze wel kleine stukjes, maar is het dan verstandig om dot continu te doen, en hoe moet ik dat met rijden doen? Of eerst heel veel longeren? Maar ik vis afwisseling belangrijk. Lastig.

Longeren naast het rijden is heel slim. Probeer die kleine stukjes ontspanning uit te breiden.
Onder het zadel:
Eerst lekker in stappen, losse teugel. Goed de tijd ervoor nemen.
Dan aandraven lange teugel en even goed voorwaarts. Ook de andere hand. Als ze goed aan het been is,
Dan teugels op pakken en weer paar rondjes voorwaarts draven, ook daarna weer de andere hand.
Dan beginnen met voltes, slangenvoltes. Goed recht richten, en noem maar op.
En vergeet niet dat als je klaar bent met trainen, ook nog even aan de lange teugel te draven, ook goed voorwaarts. Is goed voor hun rug en ontspannen ze zich.

:D