Ik ben Roxy en ben 26 jaar. Ik ben in mijn jonge kinderjaren begonnen met ponyrijden tijdens mini-lessen. Daarna op de normale les overgestapt en heb dit ot mijn 16de gedaan.
Ondertussen ook meerdere verzorgpony's gehad en nog zo'n 2 jaar op manegepaarden gelest.
Ik had daarna echt genoeg van rondhhobbelen achter elkaar. En ben dus opzoek gegaan naar een verzorgpaard. Deze was gevonden en ging goed, helaas werd het paard verkocht. Maar als snel een nieuwe gevonden. Na een aantal keer rijden wilde ik weer opstappen en stond met 1 been in de beugel en paard schrok en daar gingen we. Rennen, bokken en steigeren met als gevolg. Ik op de grond met me nier gescheurd en veel kneuzingen.
Daar was mijn schrik geboren, denk ik nu achteraf.
Nu een aantal jaren begon het heel erg te kriebelen, ik wilde weer paardrijden. Heel toevallig een hele leuke haf gevonden. Maar ook daar viel ik de 2de keer vanaf. Oeps, mij angst kwam weer op. Maar ik wilde doorzetten en besloot priveles gaan te nemen.
Zo gezegd zo gedaan. Op naar me eerste les. Ik mocht op een 1000% bomproof paard, waar zelfs kinderen van 7 oprijden. *Voel me echt stom*
Maar door de harde wind waren er nogal wat vreemde geluiden in de bak, en ik zat me eigen dus alleen maar te bedenken wat er fout kon gaan. En ja hoor, door mijn spanningen schrok de lieve Breezer. Ik corrigeerde het goed volgens mijn instructrice. Paar minuten later paard schrok weer. Ik bleef nog steeds goed zitten. Instructrice kwam langs mij lopen en zolang wij aan het praten waren was er niks aan de hand. Maar toen was het even stil, en ja hoor ik ging weer vanalles bedenken en paard schrok weer.
Met als gevolg, ik barste in tranen uit.. Niet dat ik schrok van dat Breezer schrok, maar dat ik het zo erg vond dat ik ineens zoveel schrik heb.
Ik heb nog een paar rondjes gestapt en ben afgestapt en met paard door de bak gelopen. Breezer stilgezet op de plaatsen waar hij schrok.
Volgende week ga ik weer lessen, en hoop dat het dan beter gaat.
Ik voel me zo rot, een aantal jaar geleden stapte ik bij wijze van nog op een 3jarige waar nog niemand opgezeten had, en nu ben ik al bang op een geweldig bomproof paard.
Oeps me post is iets langer geworden als ik dacht.. Maar iemand ervaring met dit probleem of tips?
Ook heb ik hierdoor besloten om mijn bijrijdpaardje op te zeggen, ik vind het tegenover haar niet eerlijk, omdat ik haar op dit moment niet kan bieden wat ze nodig heeft.
. Jezelf niet verplichten persé te moeten rijden. Ga lekker andere dingen verzinnen en als jij denkt nu druf ik het aan dan ga je even zitten. Desnoots stap je na één rondje weer af. Dan heb je voor jezelf wel een voldaan gevoel dat je dat toch wel weer even gedaan hebt! Dat kan je best
Ik heb geen tips voor je...
Alleen nu misschien niet helemaal van toepassing op de situatie. Maar omdat het een paar keer achter elkaar fout is gegaan, zit de nare ervaring nog vooraan in je geheugen. Ik denk/hoop, dat als je weer een paar goede ervaringen hebt, die angst vanzelf naar de achtergrond verdwijnt. Zeker, als je er altijd vanuit gaat dat er iets kan gebeuren, immers zijn het paarden. Het belangrijkste dat als er iets gebeurt, jij boven blijft. En dat heb je de afgelopen keer heel goed gedaan zei je juf, dus dat lijkt me een mooi beginnetje om er weer vertrouwen in te krijgen.
Angst hebben kan heel frustrerend zijn, ik weet er helaas alles van.