overspringen bij galop..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

galopje2000

overspringen bij galop..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 10:07

hallo allemaal!
ik heb geen idee of dit hier goed staat..
als ik ga galloperen met mijn pony, springt ze heel snel over naar de andere galop.
dus of van de linkergalop naar de rechtergalop, of ze gallopeert gekruist.
komt dit omdat ze haar evenwicht niet goed kan houden ofzo?
ik wil graag tipzzz :j
ze is trouwens niet net onder het zadel.

alvast bedankt :wave:

Rider1

Re: overspringen bij galop..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 11:50

Geef je de juiste hulpen wel?

bentejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 11:58

Inderdaad geef je de juiste hulpen wel? Dus buitenbeen net achter de singel, beetje stelling naar binnen en aandrijven met je binnenbeen. Zo ja, probeer dan eens meer stelling te vragen of aan te springen op een volte. Dit kan ook nog wel eens helpen.

Maar over het overspringen: zit jij wel goed in evenwicht? Galoppeert je pony heel hard of is het gewoon een rustige arbeidsgalop? Ik zou haar sowieso terugnemen naar draf als ze gekruist zit of omspringt en dan gewoon weer rustig aangalopperen.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:05

is idd een teken van het nog niet goed aankunnen, tempo niet te laag houden, goed in stellinghouden ( zo zal ze bv ook sneller omspringen als ze in een verkeerde stelling zit) en veel doen, totdat ze sterker wordt..

veel succes

Ymkeerica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:12

Ik had dat ook met mijn pony,, mijn instructeur zij dat ik dat verkeerde stelling had waardoor je paard uit evenwicht raakt en daardoor automatisch overspringt..
Probeer je paard heel recht te maken in de galop en heel veel op de binnen hoefslag te galopperen.
gr ymke

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 18:05

oke dankje jullie wel voor de tips!
ik zit wel een beetje scheef volgens mijn instructeur maar
het zadel ligt ook snel scheef en volgens mijn instructeur doet de pony dat zelf?
maar als ik dan doorgallopeer dan springt ze ook zo weer over.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:18

zelfde probleem, op rechts gaat alles goed, maar op links gaat hij of gekruisd of verkeerd, en dan valt hij binnen 3 passen ook weer terug in de draf..

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:21

Voor eentje die nog niet zo lang ohz is is dat niet vreemd hoor. Gewoon doortrainen, zodra ze wat sterker worden gaat het vanzelf beter. Let er zelf op dat je goed blijft zitten. Jonge paarden zonder balans kunnen bij de lichtste verstoring al omspringen. Niet te druk om maken, wel corrigeren en sterker maken.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:25

same problem. Zit hij goed, springt hij over in de andere gallop. Alleen rechtsom heeft hij dit. Ik probeer nu mijn gewicht op de goede plek te houden, zachtjes te blijven drijven, en lichte binnenstelling.

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 13:30

@eline128 precies dat :P
@shirleyp hij is juist NIET net onder het zadel. en hij is ook niet heel jong vandaar dat ik het vreemd vind ;)
@xtesslove dat probeer ik ook ja. de laatste paar keren ging het wel beter met galop *D

hiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:33

Volgens mij zei ze in de openingspost dat hij niet net onder het zadel is..mijn paard van 14 jaar deed het vanmorgen ook tijdens buitenrit..denk dat ik scheef zat in combinatie met haar scheefheid..ze sprong ook weer vanzelf in de goeie..word weer tijd voor het voorjaar..kunnen we weer normaal oefenen..

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:34

Tja, mijne is 5 dagen geleden in paardenterlling 4 geworden haha.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:40

Niet... Oeps... Over het hoofd gezien :)

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 13:42

@hiekje ja inderdaad word de winter ook wel zat! ;)
@xtesslove ohw maar bij jonge paarden vind ik het ook wel normaal..
maar de mijne is 10 haha ;)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:06

mijn paardje is 4, dus dat zal daar wel aan liggen.. weten jullie misschien nog oefeningen voor rechtrichten enzo?

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:27

idd

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:32

Door een oude blessure kan mijn paard niet goed omspringen. Wanneer ik tijdens een buitenrit per ongeluk iets teveel beweeg of wanneer ze een bocht neemt in de verkeerde galop springt ze overkruist. Daarna op het rechte stuk springt ze weer terug. (omdat ze dus niet kan omspringen) Ik heb het aan mijn da cq gedragstrainer gevraagd en zij zegt dat het - in geval van mijn paard - geen balansprobleem is, maar echt te maken heeft met de artrose die zich rond die oude blessure heeft gevormd. Ik moet dus altijd opletten dat ik stil zit en we gaan in contragalop de bochten door :) In de bak gebeurt het nooit; daar zit ik stil in de galop en zit ze altijd in de goede galop. Maar als ik buiten onder een takje doorduik wil dat wel eens een reactie teweeg brengen.