nicole tijdens de les (film)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ismy

nicole tijdens de les (film)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 21:18

Zaterdag had ik les en de eigenaar had eventjes gefilmd. Het is een kort filmpje die ik eventjes aan jullie wil zien. Nicole is een acht jarige merrie van de spring hengst now or never m en ik rijd haar nu zo'n twee jaar. We zijn net gestart in het m1 en hebben nu twee winstpunten.

Nicole is een merrie die graag voor je werkt en loopt maar erg veel moeite heeft om haar gangen en lichaam te sluiten. Zo vind ze verzamelen erg lastig maar scoort ze ontzettend hoge punten op ddendraf (en halsstrekken kon ze ook wel).
Nicole is hierom ook een voorwaarts maar kan ontzettend door alle hulpen heen lopen. Ze zet heel makkelijk onderdelen van haar lichaam vast en vind hetvlastig om dat te ontspannen.

Als ik zo dit filmpje bekijk schrik ik wel een beetje. Wat ben ik streng met mijn handen. Hier wil ik extra opletten..

Genoeg gekletst, hier het filmpje!

http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=NL
ik plaats dit topic om te leren, ik wil geen vervelende reacties maarvdit staat niks voor niks in het haw, ik leer graag nog meer bij!

Sorry voor de evt spelfouten, dit topic is met mobiel gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:28

Ik kan het filmpje niet zien...

Edit dit is de goede:
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-01-13 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

ismy

Re: nicole tijdens de les (film)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 21:32

Bedankt joolien dat is hem inderdaad! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:34

Oei oei ik zie wat je bedoeld. Doordat je paard niet ontspant in de rug kun je niet zitten en zit je hem ontzettend in de weg. En je probeert hem met je handen nageeflijk te houden. Dat werkt allemaal averechts. Hij maakt nu zijn pas ook niet lekker af waardoor hij krabbelig wordt.

Probeer ontspanning als uitgangspunt te houden. Als hij correct in de aanleuning is kan hij jou ook laten zitten, maar dan moet jij je handen wel ontspannen zodat het paard kan ontspannen. Allemaal vicieus cirkeltje ;)
Verder als je schouderbinnen inzet of hem weer rechtzet, probeer dan het hele lijf rustig mee te nemen en hem niet met je handen uit balans te halen, zo valt hij bijna de hoefslag weer op.

;) Even de M. weghalen voor de link :P

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 21:48

Wauw jolien. Begrijp helemaal wat je zegt. Precies die ontspanning in de aanleuning. Je hebt gelijk. Ik mag van voir meer loslaten
Ik begin altijd met rijden met een langteugeltje, stap en draf. Als ik dit niet doe heb ik het nog erger.
Nou rijdt ik daar ook met zweep, dan is ze soms net wat beter op mijn hulpen maar dr ontspanning komt daar niet van. Dan houdt ze zich zelf vaak ook alleen maar vaster. Maar even die zweep weer weg.

Bedankt, hier kan ik wat mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:55

Graag gedaan. Misschien komt er wat spanning van het zweepje af, dan zou ik idd de zweep weg laten en haar puur op been wat actiever maken.
Ik zou vooral focussen op kleine stukjes sluiten en dan met behoud op ontspanning. Zodra er spanning komt, weer uitschuiven en de ontspanning opzoeken, en dan weer rustig naar verzameling toe werken. En behoud vooral je eigen ontspanning. Praat tegen je paard, net zo idioot totdat anderen denken dat je echt niet spoort. :') Geef haar ook de rust.
Succes :)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 21:57

Bedankt, van het sluiten en van mij kan inderdaad spanning komen. Haha praten is een goeie! Ga ik zeker doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:26

Sluiten is best zwaar voor paarden en dat moet je ook opbouwen. Doordat ze het moeilijk vinden bouwt een paard spanning op. Als je deze spanning niet afvloeit zal het alleen maar erger worden. Probeer de spanning zoveel mogelijk te vermijden. Het kan een teken zijn van het paard dat het nog teveel is of niet duidelijk is. Aan jou om daar wat mee te doen :)

Ik praat ook veel tegen mijn paarden, sommige mensen denken echt dat ik niet spoor ofzo :')

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 07:03

Ja ddat is zwaar inderdaad. Ga ik wat aan doen.

Haha niks mis mee om te praten toch ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:26

Probeer in plaats van in draf de sbw in te worstelen eens om te beginnen met een achterwaarts los van de hand. Vanuit die achterwaarts een keertwending om de achterhand zonder an je binnenteugel te komen en vanuit daar een stapje sbw weg zonder ergens zoveel spanning op te zetten. Dan schakelen tussen zijwaarts langs de bakrand en sbw. Pas als die controle er is na een paar weken in draf de sbw erbij pakken. Die hulpen moet je meer isoleren zodat je paard de oefening ook echt begrijpt.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 19:06

Fellor, precies zo als jij het beschrijft zijn we begonnen met sbw. Bedankt, wij gaan weer helemaal back to basis!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:11

Ik ga helemaal met Joolien mee, maar wel met een toevoeging. Ga pas doorzitten als je paard in de bovenlijn ontspant. Je maakt het nu heel moeilijk voor haar. Dus blijf lekker lichtrijden, dan kan je ook alle oefeningen meepakken, maar heb je meer adem over de rugspieren en meer kans dat ze makkelijker ontspannen blijft.

Je hebt nu een wisselwerking, paard is gespannen, ruiter zit tegen en probeert het met de handen nageeflijk weer te bewerkstelligen, paard gaat daardoor juist de rug wat wegdrukken en ruiter kan niet meer zitten. De cirkel is dan rond en dan krijg je het niet meer voor elkaar.
Op dat moment kan je beter gaan lichtrijden en haar lang en laag instellen dat ze de bovenlijn weer ontspant en daarna pak je haar weer op. Dat mag je best wel een overdrijven de eerste keren, dus ik laat ze dan tegen het halsstrekken aan zitten. Als je dat volhoud gaat je paard straks ontspannen zodra je hand naar voren doet. De eerste keren zul je echt wat naar het halsstrekken moeten gaan, maar zodra ze dat door heeft kan je afbouwen. Dus iets minder laag en zo bouw je af totdat ze de rug ontspant als jij je hand naar voren zet of je hand alleen maar opent ( maar dan ben je wel een paar weken verder )

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:41

Er viel me eigenlijk wat grappigs op toen ik je filmpje keek. Ik heb heel veel les gegeven een van de meest gemaakte fouten is dat de ruiter zijn buitenteugel er niet bijhoud. Bij jou schouder binnenwaarts is dit precies het tegenovergestelde! Doordat je te veel druk houd op je buitenteugel kan hij niet meer naar binnen komen! Buiten je filmpje om zijn 8jes rijden en veel overgangen ook erg prettig bij zulke problemen! Ook heeft Adelinde Cornelissen een clinic gegeven waar je denk ik veel aan kunt hebben! Het minimaliseert het geven van hulpen en leert je verschillende delen van je paard los van elkaar te bewegen. Ik heb de link van deel een voor je het is zeker het kijken waard! http://www.youtube.com/watch?v=VlkmGq6In34

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 18:20

Bedankt voor alle tips! Klopt helemaal wat er wordt gezegd. Ik ga meteen kijken naar de clinic, ik kijk ze altijd allemaal van Adelinde maar deze heb ik nog niet gezien. Erg interessant! Heel erg bedankt!