Zicaro @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

minkxx

Zicaro @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 20:15

Hoi Bokkers!

Vandaag weer gereden met mijn bijrijdpaardje Zicaro, heb best fijn gereden!
De eerste 2 foto's zijn van vandaag, de rest van andere keren.

Hier een paspoortje:
- Zicaro van Weltevreden
- ruin, 1.56 hoog
- 8 jaar
- Concorde x Nimmerdor
- Is nog een groentje qua dressuur, is in het verleden niet veel mee gedaan.

Ik plaats deze foto's omdat ik graag meer wil leren en verder wil komen met Zicaro.
Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven, dus niet afkraken maar gewoon fijn commentaar waar ik wat mee kan!
Het zou fijn zijn als jullie ook positieve dingen kunnen noemen ;)

1. Sta-momentje, ai ai mijn binnenhand..... (vind mijn houding sowieso niet echt netjes.. hier word hard aan gewerkt!)
Afbeelding

2. Handen rechtop en hakken uitdrukken.
Afbeelding

3. Lang maken, valt naar mijn idee iets op de voorhand.
Afbeelding

4. Handen netjes en kijken naar waar ik naar toe ga.
Afbeelding

5. Dit was in oktober. Valt op de voorhand en ik moet mijn handen netjes houden.
Afbeelding

6. Hier vind ik het wel een fijn beeld geven, hij mag alleen iets meer galloperen.
Afbeelding

Dit was het! Hou het alsjeblieft netjes, bedankt :D

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door minkxx op 01-01-13 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Zicaro @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:24

Op het eerste oog ziet het er prima uit, maar ik zie een valse knik in de hals. Hij mag namelijk veel ronder vanaf de schoft. Nu is hij daar recht en pas halverwege de hals buigt hij in.
Zodra hij nageeft, ga dan lengte aanbieden met je binnenhand en drijf hem daar naartoe, hij moet goed actief zijn, niet te verwarren met hard lopen. Begrens hem met je buitenhand en bied lengte aan met je binnenhand zodat hij de hele hals rond maakt.
Hij is ook behoorlijk op de voorhand, dat zie je aan het feit dat zijn voorbeen lang op de grond blijft staan terwijl het achterbeen al afzet. Ook dit heeft met activiteit te maken. Rijd overgangen, terug en weg. Rijdt terug doormiddel van langzamer lichtrijden en je zwaar maken, rijdt weg door je hand iets te openen en een snelle reactie te krijgen op been.

Verder vind ik je houding redelijk netjes maar je lijkt een niet onafhankelijke zit te hebben, je drukt je op vanaf je tenen en lijkt zelfs wat steun te zoeken aan de teugels. Probeer goed te gaan zitten op je zitbeen knobbels, wellicht je beugels iets korter als je te weinig steun hebt.

Succes en hopelijk kun je er wat mee. :)

minkxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 20:42

Joolien schreef:
Op het eerste oog ziet het er prima uit, maar ik zie een valse knik in de hals. Hij mag namelijk veel ronder vanaf de schoft. Nu is hij daar recht en pas halverwege de hals buigt hij in.
Zodra hij nageeft, ga dan lengte aanbieden met je binnenhand en drijf hem daar naartoe, hij moet goed actief zijn, niet te verwarren met hard lopen. Begrens hem met je buitenhand en bied lengte aan met je binnenhand zodat hij de hele hals rond maakt.
Hij is ook behoorlijk op de voorhand, dat zie je aan het feit dat zijn voorbeen lang op de grond blijft staan terwijl het achterbeen al afzet. Ook dit heeft met activiteit te maken. Rijd overgangen, terug en weg. Rijdt terug doormiddel van langzamer lichtrijden en je zwaar maken, rijdt weg door je hand iets te openen en een snelle reactie te krijgen op been.

Verder vind ik je houding redelijk netjes maar je lijkt een niet onafhankelijke zit te hebben, je drukt je op vanaf je tenen en lijkt zelfs wat steun te zoeken aan de teugels. Probeer goed te gaan zitten op je zitbeen knobbels, wellicht je beugels iets korter als je te weinig steun hebt.

Dankjewel voor je reactie! (had al gehoopt dat jij zou reageren, vind dat je fijn commentaar geeft ;) )

Valse knik klopt, ben hier al een poos mee aan het werk. Heb elke week les, maar het is zo lastig bij hem! (heeft er misschien wel mee te maken dat hij bij de vorige eigenaar meer gereden werd als "geen gelul in de krul" voor zover ik weet..) :(
Hij was vandaag ook echt niet vooruit te branden haha, heb deze week ook 5 keer best wel intensief gereden.
Kan het komen dat ik een niet onafhankelijke zit heb omdat Zicaro totaaaal niét lekker zit? Doorzitten is echt vreselijk bij hem :')

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:47

ene foto van de galop.. lijkt me meer een draf tegen onzuivere tact aan op de voorhand. Eerst werken aan vw-nw, hoewel de bouw het geheel wel wat moeilijker maakt. Die valse knik 'los laten'. Ga je zelf ook beter zitten, hoewel ik het niet zo slecht vind zoals jij denkt te zitten.

er is werk aan de winkel, maar met wat motivatie en wat ondersteuning zie ik echt een leuke start hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:48

Het kan best doordat hij zijn lijf niet goed gebruikt en zijn rug vasthoud dat hij zit als een harde plank. Dan zou ik bijv doorzitten gewoon nog even vermijden. Je rijdt ook op een veelzijdigheidszadel, en omdat de kniewrong wat hoog zit zou het kunnen dat je daardoor te weinig steun hebt doordat je knie er nu niet tegenaan ligt.
Als hij zijn lijf correct gaat gebruiken komt het vanzelf wel. Verder ook longeren met bijv passoa en lekker activeren. En ook onder het zadel aan je been maken. Dan maakt het nog even niet uit waar dat hoofd zit, want als je hem dan weer nageeflijk wilt hebben werk je alleen maar terug en werkt je hulp niet goed genoeg. Blijf consequent :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:48

Joolien schreef:

Mooi uitgelegd het geheel. Dik gedrukte: denk dat ze haar kapstokjes voor de foto wat wilde verbergen en zodoende een andere houding heeft. Arm ben ik het mee eens.

edit: na nog een keer te hebben gekeken.. kom ik erop terug.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 01-01-13 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

minkxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 20:49

Knert schreef:
ene foto van de galop.. lijkt me meer een draf tegen onzuivere tact aan op de voorhand. Eerst werken aan vw-nw, hoewel de bouw het geheel wel wat moeilijker maakt. Die valse knik 'los laten'. Ga je zelf ook beter zitten, hoewel ik het niet zo slecht vind zoals jij denkt te zitten.

er is werk aan de winkel, maar met wat motivatie en wat ondersteuning zie ik echt een leuke start hoor!

oh oeps!! verkeerde foto geupload! ga ik meteen even veranderen.
hij heeft een aparte bouw hé, alles van een paard.. maar toch een pony!
bedankt! :D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:51

minkxx schreef:
Knert schreef:

oh oeps!! verkeerde foto geupload! ga ik meteen even veranderen.
hij heeft een aparte bouw hé, alles van een paard.. maar toch een pony!
bedankt! :D

hij is wat nw gebouwd, dat maakt vw,nw wat moeilijker. Maar niet onmogelijk. Is het een spinggefokt dier?
Gewoon plezier houden in rijden en lekker aan de slag in 2013

minkxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 20:55

Joolien schreef:
Het kan best doordat hij zijn lijf niet goed gebruikt en zijn rug vasthoud dat hij zit als een harde plank. Dan zou ik bijv doorzitten gewoon nog even vermijden. Je rijdt ook op een veelzijdigheidszadel, en omdat de kniewrong wat hoog zit zou het kunnen dat je daardoor te weinig steun hebt doordat je knie er nu niet tegenaan ligt.
Als hij zijn lijf correct gaat gebruiken komt het vanzelf wel. Verder ook longeren met bijv passoa en lekker activeren. En ook onder het zadel aan je been maken. Dan maakt het nog even niet uit waar dat hoofd zit, want als je hem dan weer nageeflijk wilt hebben werk je alleen maar terug en werkt je hulp niet goed genoeg. Blijf consequent :)

ja dat klopt, ontspanning is soms ver te zoeken.. (voornamelijk door bak-spoken..)
heb vorige week paar keer op een ander paard van stal gereden, mét dressuurzadel en dat is inderdaad veel beter.
eigenaresse zei ook dat ze aan het sparen was voor een dressuurzadel.
bedankt voor de tips! hier kan ik zeker wat mee :D

minkxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 20:58

Knert schreef:
hij is wat nw gebouwd, dat maakt vw,nw wat moeilijker. Maar niet onmogelijk. Is het een spinggefokt dier?
Gewoon plezier houden in rijden en lekker aan de slag in 2013

ja klopt, hier loop ik tegenaan..
hij is inderdaad springgefokt, Concorde x Nimmerdor.
plezier hebben we zeker! geniet elke keer weer van hem <3
dankjewel!!

p.s. springen kan hij!!
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:09

Graag gedaan, een dressuurzadel zou wel fijn zijn ja, geeft jou veel meer stabiliteit wat ook weer zijn uitwerking heeft op het paard :)
Hij kan idd lekker springen al zie je dat hij zijn rug en hals ook hier vasthoud :)
Had vorige keer al gezegd dat het een superafstamming is, en dat het zonde is dat ie zo klein is, al zou dat geen belemmering moeten zijn :P

minkxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 21:18

Joolien schreef:
Graag gedaan, een dressuurzadel zou wel fijn zijn ja, geeft jou veel meer stabiliteit wat ook weer zijn uitwerking heeft op het paard :)
Hij kan idd lekker springen al zie je dat hij zijn rug en hals ook hier vasthoud :)
Had vorige keer al gezegd dat het een superafstamming is, en dat het zonde is dat ie zo klein is, al zou dat geen belemmering moeten zijn :P

jaa hoop dat er snel eentje komt! klopt, het was de eerste keer dat hij zo hoog sprong.. ook heeft hij met springen uberhaupt veel spanning. los en ohz ;)

Sabine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:13

Leuk beestje!

Let inderdaad op je handen, verdere dingen zijn ook al gezegd :)

minkxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 22:16

Sabine_95 schreef:
Leuk beestje!

Let inderdaad op je handen, verdere dingen zijn ook al gezegd :)

dankje! :)

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 00:45

Wat een ontzettend lief koppie heeft hij zeg. Jullie passen erg mooi bij elkaar vind ik!

Het op de voorhand vallen en valse knik / achter het bit duiken valt mij ook op. Naast de goeie tips die je al hebt gehad denk ik nog een aanvulling te hebben:

Ik denk dat je dat al redelijk makkelijk kunt verbeteren door eens totaal niet meer te letten op die voorhand. Je focus ligt op deze foto's naar beneden in plaats van naar voren waardoor je uit balans raakt. Je bovenlichaam valt wat naar voren en je dat compenseer je logischerwijs met je handen iets naar je buik toe te halen. Breng je bovenlichaam iets naar achteren zodat je netjes in die verticale lijn zit en je door de juiste balans je gewicht ook evenwichtiger verdeelt naar de achterhand. Draai het voor jezelf eens om en focus je volledig op waar je naartoe rijdt. Negeer het nageven even en houdt voor je gevoel je handen 'overdreven' naar voren zodat je je paard de ruimte geeft om je hand op te zoeken en ontspanning en aanleuning te vinden.

Veel succes en plezier en ik ben benieuwd hoe het over een poosje gaat :)

minkxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 07:00

Verto schreef:
Wat een ontzettend lief koppie heeft hij zeg. Jullie passen erg mooi bij elkaar vind ik!

Het op de voorhand vallen en valse knik / achter het bit duiken valt mij ook op. Naast de goeie tips die je al hebt gehad denk ik nog een aanvulling te hebben:

Ik denk dat je dat al redelijk makkelijk kunt verbeteren door eens totaal niet meer te letten op die voorhand. Je focus ligt op deze foto's naar beneden in plaats van naar voren waardoor je uit balans raakt. Je bovenlichaam valt wat naar voren en je dat compenseer je logischerwijs met je handen iets naar je buik toe te halen. Breng je bovenlichaam iets naar achteren zodat je netjes in die verticale lijn zit en je door de juiste balans je gewicht ook evenwichtiger verdeelt naar de achterhand. Draai het voor jezelf eens om en focus je volledig op waar je naartoe rijdt. Negeer het nageven even en houdt voor je gevoel je handen 'overdreven' naar voren zodat je je paard de ruimte geeft om je hand op te zoeken en ontspanning en aanleuning te vinden.

Veel succes en plezier en ik ben benieuwd hoe het over een poosje gaat :)

bedankt! lief koppie heeft hij zeker hihi <3
hier kan ik zeker wat mee, dankje! ik ga er mee aan de slag :)

LisavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:58

Je hebt een mooie houding, netjes rechtop! Probeer alleen nog wat meer voor je uit te kijken ;)

Kimdavincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:31

Wat een leuk paardje! Je zit netjes alleen je handn wat meer voor je houden. 