Met hakken drijven ipv kuit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lx3

Met hakken drijven ipv kuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 14:09

Hallo,

Na aanleiding van een L2-proefje terugkijken via de camera stuitte ik zelf op een puntje.
Ik wil altijd zo netjes mogelijk zitten en dat is dan ook echt een uitgangspunt van mij, omdat zolang je dat niet doet het ook niet de optimale uitwerking kan hebben op je oefeningen.
Nu betrapte ik mezelf er op, en het is me ook weleens vertelt, dat ik vrij veel met mijn hak drijf in plaats van met mijn kuit.
Nu heb ik weinig kracht in mijn benen, maar dit hoeft niet de reden te zijn.
Ik erger me er verschrikkelijk aan maar ik heb vanalles geprobeert, zowel naast als op het paard.
Ik denk dat het er stiekem ingeslopen is.

Ook apart is dat ik het bij bepaalde paarden doe, bij paarden die heel vlug zijn voor het been doe ik het wel rustig met mijn kuit.

Heeft iemand tips?

Love1992

Re: Met hakken drijven ipv kuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:47

Heb je misschien een foto of stukje film voor meer duidelijkheid? misschien valt het ook wel mee ;)
staat het ook wel eens op je coupon?
Wat wel helpt om je kracht in de benen te krijgen is helingen of zware ondergrond te gaan lopen, in de duinen, bos of de loopband omhoog zetten, hardlopen werkt ook erg goed, maar doe voorzichtig met opbouwen..
Het is ook een stukje gewenning geworden met rijden.. probeer dit niet in één keer te willen veranderen maar vraag goede begeleiding en vraag eens tijdens het uitstappen of als je priveles hebt te vragen of ze je daar eens een lesje mee willen helpen. Zodra je weet hoe het moet 'voelen' dan kun je er zelf thuis langzaam aan gaan werken :D
succes!!

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:16

Wat je heel erg zou kunnen helpen is een kort spoortje omdoen (als dat bij je paard kan), je word je dan veel bewuster van je been. Ook kan je proberen bierviltjes tussen je knie (liefst net eronder) en je zadel te doen, hierdoor moet je je benen stiller houden en als je dan been geeft met je hakken zal je been teveel bewegen waardoor het viltje valt. Het kan je helemaal gek maken maar het is wel een goede manier om het af te leren. ;)

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:36

Wanneer je met de hak drijft, dan til je waarschijnlijk je voet, hak, omhoog. Met de kuit drijven is meer drukken, je beide kuiten naar elkaar duwen. Wanneer je paard goed is opgeleidt en jij ook, dan moet er direct een reactie komen wanneer je iets druk zet op de kuit.
Idd., met een spoortje rijden worden veel mensen zich bewuster van hun bewegingen.

Misschien een leuke oefening om een stabiele zit te krijgen en je spieren te kunnen beheersen: neem een cementbak, omkeren en hierop een skippybal/yogabal legggen. Ga hier opzitten en probeer je evenwicht te krijgen. Dir zal niet meevalen maar naar flink oefenen moet het lukken.

Succes.

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:31

heb je al eens geprobeerd je hakken extreem uit te drukken, zodat het eigenlijk heel lastig wordt om met je hakken aan te drijven?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 09:35

Ik heb hetzelfde probleem en bij mij komt het doordat mijn kuitspieren niet lang genoeg zijn. Kun je je hak wel makkelijk uitdrukken? Anders zou je eens kunnen proberen je spieren op te rekken door bijvoorbeeld op je hakken te gaan lopen.