In draf aandrijven met je zit, hoe doe je dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

In draf aandrijven met je zit, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 12:52

Zie titel :+
Ik zou in principe in draf, zonder mijn benen in te zetten, schijnbaar puur op zit moeten kunnen drijven.
(het ging niet om het openen van je zit of het kantelen van je bekken, echt om aandrijven)
Hoe doe ik dat?

Vudress

Re: In draf aandrijven met je zit, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:35

Niet.

Gewoon stilzitten en een keer met je been aantikken als je naar voren wilt. Duwen met je zit remt juist af.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:20

Het kan wel maar je gebruikt hierbij wel echt je benen! Het makkelijkste is om hierbij door te zitten en je zit aan te knijpen. Daarmee bedoel ik de spieren van je buik tot aan je tenen aanspannen en met vooral je benen druk uitoefenen naar je paard toe. Hierbij hou je ten alle tijden je benen aan je paard en ook zo goed als stil.

Ik hoop dat je hiermee verder komt! Wees wel gewaarschuwd je hebt een grote kans op spierpijn!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:23

Wanneer je draaft volg je met je bekken de beweging van het paard. Net zoals het paard het linker- en rechterachterbeen om beurten naar voren beweegt doe jij dat ook met je bekken. Als je met je ogen dicht draaft, of aandraaft, kun je het goed voelen.

Ik kan me voorstellen, maar ik heb het nog nooit geprobeerd, dat als je die beweging wat sneller maakt je paard ook zal versnellen. En dat hij zal verruimen als je jouw beweging groter maakt.

Stilzitten, zoals hierboven wordt aangeraden, moet je sowieso niet doen. Altijd met je paard meebewegen zodat het eruitziet alsof je stilzit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 15:57

muis_lover schreef:
Het kan wel maar je gebruikt hierbij wel echt je benen! Het makkelijkste is om hierbij door te zitten en je zit aan te knijpen. Daarmee bedoel ik de spieren van je buik tot aan je tenen aanspannen en met vooral je benen druk uitoefenen naar je paard toe. Hierbij hou je ten alle tijden je benen aan je paard en ook zo goed als stil.

Kun je dat wat meer uitleggen, want het klinkt nu als iets wat ik gebruik om de galop te verzamelen.
Hoe pas je dit dan in de beweging van het paard toe, vast/los/vast/los ofzo? Stoort dat niet juist de beweging?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 15:58

Koper schreef:
Wanneer je draaft volg je met je bekken de beweging van het paard. Net zoals het paard het linker- en rechterachterbeen om beurten naar voren beweegt doe jij dat ook met je bekken. Als je met je ogen dicht draaft, of aandraaft, kun je het goed voelen.

Ik kan me voorstellen, maar ik heb het nog nooit geprobeerd, dat als je die beweging wat sneller maakt je paard ook zal versnellen. En dat hij zal verruimen als je jouw beweging groter maakt.

Stilzitten, zoals hierboven wordt aangeraden, moet je sowieso niet doen. Altijd met je paard meebewegen zodat het eruitziet alsof je stilzit.

Dus de 8-beweging van je bekken versnellen tov de beweging?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:13

Ja, versnellen of groter maken, net wat je wil bereiken (versnelling of verruiming van de passen) Geen idee of het werkt hoor, nogmaals ik heb het nooit geprobeerd. Maar ik denk dat 't wel zou werken zo lang je blijft voelen. Als je ineens met je bekken links!-rechts!-links!-rechts! gaat roeien verbreek je juist de verbinding, het moet natuurlijk wel een vloeiend geheel zijn.

Edit: ga ik er daarbij vanuit dat je bedoelt aandrijven met je zit terwijl je doorzit en dat er verbinding is tussen voor en achter zodat het voorbeen "automatisch" volgt als het achterbeen versnelt of verruimt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 19:44

Het ging idd over doorzitten :j
We zijn dat paard wat meer aan het doorsluiten maar het blijkt soms wat lastig om steeds met dezelfde energie door te blijven gaan. Soms is er veel lossigheid maar komt het paard iets terug in activiteit, bij het beengeven wordt het paard dan soms weer iets duwerig en ik vond het zelf storend om veel met het been in te moeten komen, en toen kwam dit ter sprake.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:08

Hoe stop je er normaal gesproken energie in, met je been?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 20:36

Ja, normaal is het voor ons been geven en dan moet hij aantreden. Nou vindt ie het al vrij lastig om die energie te steken in activiteit ipv snelheid, van het achterbeen afrennen is natuurlijk makkelijker :Y) en ik laat me vaak heerlijk foppen :D :D :D
Maar nu het nog een stukje meer gesloten moet, begint het voor ons beide toch ook echt lastiger te worden, ik moet zelf afleren teveel te gaan helpen en wat lichter en vanzelfsprekender te gaan rijden en ik bied nog teveel openingen voor impulsverlies, teveel druk in de hand, scheef lopen en verkantelen dus er ligt genoeg werk sowieso :+
Enfin, ik wil eigenlijk niet elke paar passen aan moeten drijven, ben ook een beetje bang dat hij dan juist weer gaat afstompen op het been. Dus toen ik dat ter sprake bracht, hebben we gesproken over het been gewoon lang laten afhangen en aandrijven met de zit. Achteraf bedacht ik dat ik eigenlijk niet precies wist wat ik ermee aan moest en vandaar de vraag :)

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:39

Tja hoe doe ik dat?
Als ik lichtrij en dan bij staan, zit, staan, zit (tik).
Als ik zit tik ik haar aan als het nodig is.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:41

Ik ben nu lessen aan het volgen vanuit de methode van Emiel Voest, maar is nogal lastig uit te leggen (zeker omdat ik daar ook nog maar net mee begonnen ben). Als tip kan ik je geven iemand die daar les in geeft te vragen om je te helpen :)
Niet alleen het draven op je zit, maar ook het gehele plaatje nagefelijk enzo kan op je zit gereden worden.

Merk zelf dat ik er heel anders door ga rijden, veel bewuster en veel minder gebruik van teugels en benen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:44

Ik snap wat je bedoelt Urielle. Vraag me alleen af: als je paard scheef gaat, kantelt en voor je been wegrent, moet je 'm dan nu al wel doorsluiten? Ik weet natuurlijk niet hoe jij rijdt he, ieder heeft daar zo z'n aanpak in. Ik redeneer nu ook alleen vanuit m'n eigen paard, daar is veel aan verkl**t doordat hij dingen moest doen die hij nog niet kon.

EliseXJoelle: gebruik van teugels en been is natuurlijk niet per definitie verkeerd. Je kunt vooral met je been duidelijke hulpen geven (zowel met onder- als bovenbeen) Moet er wel even bij zeggen dat ik m'n onderbeen alleen gebruik voor overgangen en ter ondersteuning in wendingen, bij wendingen niet eens zozeer dat ik m'n been aanleg maar wel dat ik m'n benen wat verder naar voren of naar achteren leg. Dus een verlengde van de zithulp. Bovenbeen + knie in wendingen en bovenbeen (+ wanneer nodig onderbeen) in tölt. Je benen zijn natuurlijk in eerste plaats een soort gewichten die aan je bekken hangen en die er mede voor zorgen dat je recht boven je paard blijft.
Laatst bijgewerkt door Koper op 31-12-12 20:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:47

Het ligt er aan hoe je paard is opgeleidt. Die van mij remt af bij het rechtop zitten, zwaar maken en benen netjes onder de heup houden. Kantel ik mijn bekken naar achteren betekend dat voor hem een drijvende hulp, aangezien daarmee ook automatisch de kuiten meer aansluiten. De mate dat ik van voren opvang veranderen deze energie in een versnelling of juist een verruiming. Dit hebben we hem bewust aangeleerd tijdens de omscholing. Net als dat zwaartepunts- en gewichtverplaatsingen icm. de buitenteugel wendingen of zijgangen betekenen.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:51

Koper: Dat snap ik en ben er ook zeker niet op tegen(mits dit normaal gaat), maar door een groot deel te vervangen (activiteit houden en wendingen rijden op zit) verminder je het in de mond zitten wel ;) eveneens als het been gebruik. Doordat ik nu zo ga rijden en hem train op een 'natuurlijkere' manier voelt het een stuk fijner en gaat het paardje waar ik nu mee werk er een stuk lekkerder van lopen en ontspannen :)
Het paardje dat ik rijd is niet altijd even voorwaarts te houden en ben blij dat ik hem zo ook lekker voorwaarts kan houden zonder dit met mijn benen hoef op te lossen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:57

Wat mij betreft is rijden rijden, ongeacht het labeltje wat je erop plakt. Rijden is in eerste instantie voelen en reageren op de reacties van je paard. Als mijn ruin zijn hals verstrakt wanneer ik de teugels opneem (sommige dagen doet hij dat) dan rijd ik dan zonder teugels. Simpel zat. De hulpen ondersteunen elkaar en afhankelijk van de situatie kies je die combinatie van hulpen die het beste werkt.

Ritme behouden in de wending met zit ken ik niet, dat doe ik met m'n ademhaling. Kan me wel wat voorstellen bij hoe je dat met je zit zou moeten doen. En zo is er niet één manier om iets te bereiken. Je moet je hulpen aanpassen aan het paard. En daar gaat het topic over. Als de ene hulp niet werkt voor wat je wil bereiken ga je op zoek naar een andere.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 20:59

Het is volgens mijn instructeur echt onttrekken wat hij doet, zijn linkerachterbeen is wat zwakker en hij heeft een hele trucendoos opgebouwd (want we kennen elkaar goed en ik ben zelf dus gewoon niet snel en handig genoeg, slim peerd :D ). Ik moet zelf gewoon beter leren rijden dus dit is voor mij een gruwelijk fijn beest om van te leren, hoe frustrerend het soms ook is. Hij haalt om de beurt van allerlei mogelijkheden uit de kast en ik ben altijd te laat :') Maar als zijn pet goed staat lukt het allemaal op zijn slofjes, dan is het echt een droombeest om te rijden en rij je er echt alles zo uit wat je maar wilt vragen.

Lara_Silver, dat is bij dit paard ook maar dat is niet wat ik bedoel met mijn vraag :) Het gaat om het doelbewust kunnen beinvloeden van elke aparte beenzetting door invloed van je zit. Zoiets :+

EliseXJoelle, misschienwil je wat verder uitleggen wat jij tot dusver geleerd hebt? Ik ben altijd geinteresseerd in nieuwe dingen die ik misschien kan implementeren en in wezen is paardrijden heel logisch imo, dus ik ben erg benieuwd!

Irisje bedankt voor de input maar dit is niet waar ik heen wil. Het gaat er juist om dat het paard niet met been, zweep of spoor wordt beinvloed. Het idee is dat ik er voor het oog opzit en geen klap doe en dat het beest het als het ware 'vanzelf' doet. Het idee: paardrijden is geen sport, je zit alleen maar wat te zitten :P

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:13

Ik denk niet dat je alleen maar kan doorzitten zonder je been erbij te hebben om te drijven. Ik neem aan dat je niet elke pas wil aandrijven? Zie je beenhulp niet als een drijvende hulp maar als een ondersteunende hulp om hem in beweging te houden. Als hij op eigen benen loopt, is je beenhulp een ondersteunende hulp. Bijvoorbeeld in de wending om impulsverlies te voorkomen of bij de inzet van het schouderbinnenwaarts. Je kan je zithulp wel gebruiken als rem door jezelf wat zwaarder te maken daar waar hij wat van het achterbeen afkomt en teveel voorwaarts wordt. Als het jou lukt om je benen een meter van het paard af te houden en hem dus voorwaarts te duwen met je zit, dan mag je mij ook bellen!

hafamaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:40

Als ik je zo begrijp wil je puur van stap naar draf zonder dat je benen ook maar iets doen.
Wat je kunt doen zijn 2 dingen, eerst je teugels iets meegeven (zo weinig dat niemand dat ziet, maar net genoeg dat je paard het wel voelt), dan heb je je paard wel nagevenlijk aan het lopen, anders heb het geen zin. Daarna maak je met je bekken een soort beweging naar voren.
(alsof je op een schommel zit en je wilt "sneller") dan maak je precies dezelfde beweging.
Dit moet je echt aanleren, leren aan je paard om op de kleinste beweging te reageren.
Ook moet je paard heel erg actief lopen (niet snel maar actief),
dit heb je niet in een week aangeleerd hoor ;)
succes!

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:53

een hele simpele tip ,

goed rechtop zitten, zonder spanning in je schouders, rug en bekken.
bij het terugrijden , je bekkenbodem aanspannen ( je plas ophouden ) om terug te rijden ,
je bekkenbodem los laten ( plas laten lopen ) als je weer naar voren wilt , en natuurlijk niet vergeten je been aan te houden voor een voorwaartse druk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 17:23

karijn schreef:
Ik denk niet dat je alleen maar kan doorzitten zonder je been erbij te hebben om te drijven. Ik neem aan dat je niet elke pas wil aandrijven? Zie je beenhulp niet als een drijvende hulp maar als een ondersteunende hulp om hem in beweging te houden. Als hij op eigen benen loopt, is je beenhulp een ondersteunende hulp. Bijvoorbeeld in de wending om impulsverlies te voorkomen of bij de inzet van het schouderbinnenwaarts. Je kan je zithulp wel gebruiken als rem door jezelf wat zwaarder te maken daar waar hij wat van het achterbeen afkomt en teveel voorwaarts wordt. Als het jou lukt om je benen een meter van het paard af te houden en hem dus voorwaarts te duwen met je zit, dan mag je mij ook bellen!

Het gaat idd om impulsverlies voorkomen of om hem achteraan nog met extra afdruk te laten lopen.
Hij is bij het ´gewoon´voorwaarts neerwaarts eerder een beetje TE veel aan het been, ook iets in de oprichting lukt het nog wel, maar nu zouden we graag in de richting gaan van zeer gesloten, in verbinding lopen en dan achter heel spectaculair blijven en da´s dus moeilijk voor ons allebei. Maar jij denkt niet dat het kan, puur op zit?

Citaat:
Als ik je zo begrijp wil je puur van stap naar draf zonder dat je benen ook maar iets doen.
Wat je kunt doen zijn 2 dingen, eerst je teugels iets meegeven (zo weinig dat niemand dat ziet, maar net genoeg dat je paard het wel voelt), dan heb je je paard wel nagevenlijk aan het lopen, anders heb het geen zin. Daarna maak je met je bekken een soort beweging naar voren.
(alsof je op een schommel zit en je wilt "sneller") dan maak je precies dezelfde beweging.
Dit moet je echt aanleren, leren aan je paard om op de kleinste beweging te reageren.
Ook moet je paard heel erg actief lopen (niet snel maar actief),
dit heb je niet in een week aangeleerd hoor
succes!

Nee, het gaat niet om overgangen maar om achteraan net wat extra afdruk, met meer schwung door de baan, maar zonder de geslotenheid te verliezen, zonder dat hij strakker wordt en zonder dat ik voor het oog (te) veel zit te doen.
Maar dit is een mooie startoefening denk ik want voorwaarts gaan in de overgangen doen we ook op been. Maar daar is ie gelukkig heel snel in zijn reactie :)

Citaat:
een hele simpele tip ,

goed rechtop zitten, zonder spanning in je schouders, rug en bekken.
bij het terugrijden , je bekkenbodem aanspannen ( je plas ophouden ) om terug te rijden ,
je bekkenbodem los laten ( plas laten lopen ) als je weer naar voren wilt , en natuurlijk niet vergeten je been aan te houden voor een voorwaartse druk.

Dit is wat ik een open zit noem, daar is hij gelukkig wel mee bekend. Maar nu wil ik eigenlijk dus niet naar voren, maar hem extra laten aantreden zonder dat hij versnelt.
Ik denk dat het het meeste die achtjes gaat zijn waarover hier gesproken werd en dat ga ik morgen proberen, ik heb vandaag gelongeerd dus niet uitgeprobeerd :)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:09

Nee, voorwaarts houden met enkel je zit, dat lukt niet. Je zal ten alle tijde een beenhulp moeten geven. Dat is mijn mening. Ik begrijp dat je meer verhevenheid wilt hebben in de draf? Meer verzameling? Dan zal je moeten werken aan overgangen, hem daar snel in maken. Terugrijden met je zit, voorwaarts op je been. Als hij dan een keer iets te voorwaarts is, vang je hem op met je zit, teugelhulp voor de aanleuning en been erbij om het achterbeen te blijven activeren.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:11

ik heb geleerd om ook je ademhaling aan te passen! als je meer voorwaarts wilt wat beendruk geven en je adem in houden..dan maak je jezelf wat lichter in het zadel! om een paard terug te rijden benen netjes lang en goed uitademen!

hafamaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:31

niet goed gelezen :=
maar staan wel goed tips in :D blijf het even volgen..