Rechte lijnen = probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Rechte lijnen = probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 22:54

Ik heb een raar probleem met mijn nieuwe paard. Ik heb les, maar nu met de winter/kerstperiode wat minder, en mijn eerste les is pas volgend weekend, dus ik wou het hier al eens vragen.

B is doodbraaf onder het zadel, en lekker flexibel, soms te flexibel denk ik zelf. Ze loopt zonder problemen schouderbinnen, wijken, enkelvoudige en vliegende wissels. Maar ze kan geen rechte lijn lopen. (Ik weet het, klinkt heel tegenstrijdig, maar zo is het wel)

Zet ik ze op de hoefslag gaat het perfect, zet ik ze op de 2e hoefslag, gaat ze schouder binnen lopenmet haar kont naar hoefslag, corrigeer ik ze dan, dan gaat ze schouderbuiten op de hoefslag lopen, met haar achterbenen op de 2e hoefslag.

Een middenlijn is een zigzag, dan mag ik haar nog zo veel met hand en been begeleiden, ik moet ze continu corrigeren, en dan doe ik 'net iets te veel' en gaat ze weer de andere kant op. Diagonaal krijg ik niet recht, als ik in galop de diagonaal op rij, om in contra verder te gaan, gaat dat allemaal perfect, maar het is geen rechte lijn, het is een 'wiebellijn'. Ze is heel gevoelig op het been, dus elke correctie ik probeer te doen, krijg ik een overdreven reactie, ga ik alleen verzitten zonder benen erbij, dan negeert ze de hulp.

Ik ga dus een poging moeten doen ze gevoeliger te maken op zithulp, en mijn eigen beenhulpen nog te verkleinen, waar we in de les al mee bezig waren, maar nu met dat verschrikkelijke weer, en alleen een buitenpiste lukt dat lessen niet vaak genoeg.

Dit probleem heb ik in alle gangen, op beide kanten. Links buigt ze vlotter, maar ze buigt aan beide kanten meer als vlot genoeg. (Ik denk echt dat ze te flexibel is..)

Ik was eerst aan het denken: hup het bos in en lange wandelpaden stappen, draven en galloperen, maar het bos is zo modderig dat ik niet verder ben geraakt dan stappen. Van zodra het droger word is dat het eerste plan, lange lijnen maken.

Welke tips hebben jullie nog?

Alvast bedankt voor een reactie.

Marita

Re: Rechte lijnen = probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:13

Goed naar voren rijden en de voorhand steeds voor de achterhand plaatsen. Dus niet met je benen links of rechts corrigeren, maar door voorwaarts naar je hand te rijden, je paard weer in 1 lijn krijgen. En vervolgens de voorhand steeds voor de achterhand zetten, zodat ie rechter wordt. En zelf ook goed naar voren kijken en niet naar je paard. Denk vooruit en recht en rij je paard daar naartoe. Dus bijvoorbeeld afwenden bij A en dan voorwaarts rijden over de AC lijn. Ogen gericht op C en voelen dat je paard naar je hand toeloopt. Dan voorzichtig opvangen en de voorhand voor de achterhand blijven plaatsen.

Het ligt vaak aan dat je er te veel zelf aan denkt (ojee, nu gaat ie wiebelen) en het daardoor ook "uitlokt" door zelf te wiebelen of te veel te doen met je benen. Succes.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:22

Buigen in beide achterbenen tegelijk gaat ook goed. Kun je mooie pas terug rijden langs de hoefslag met behoud van activiteit in beide achterbenen? Misschien dat hij daar nog wat moeite mee heeft..
Misschien nog een tip is om bij a of c een volte klein stukje rechtuit te rijden richting b e volte zeg maar. Zodra je voelt dat hij gaat draaien zeg maar, dan weer volte afmaken

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:24

Het is al soort van gezegd maar probeer de lijnen in middendraf te rijden. Het is een oud trucje maar werkt goed :) (natuurlijk wel alsnog afwisselen met normaal tempo zodat het geen gewoonte word).

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 17:24

66996236 schreef:
Buigen in beide achterbenen tegelijk gaat ook goed. Kun je mooie pas terug rijden langs de hoefslag met behoud van activiteit in beide achterbenen? Misschien dat hij daar nog wat moeite mee heeft..
Misschien nog een tip is om bij a of c een volte klein stukje rechtuit te rijden richting b e volte zeg maar. Zodra je voelt dat hij gaat draaien zeg maar, dan weer volte afmaken

Buigen in beide achterbenen gaat goed, maar activiteit behouden tijdens het terugrijden momenteel nog niet. Ook 1 van de werkpunten door dat mijn hulpen nog te groot zijn, neem ik ze terug alleen op zit, dan negeert ze die hulpen (meestal), en neem ik mijn handen erbij, dan valt ze helemaal terug.

Momenteel belangrijkst is die zithulpen erin krijgen, voor mij heel moeilijk met mijn zwakke rug, ik doe alles al lichtrijdend, maar dan zijn zithulpen echt niet zo simpel. We zijn zoizo de stukken doorzitten aan het uitbouwen, maar we zijn er nog niet.

Dat met die volte ga ik eens proberen.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:32

Mijn merrie had dat ook. En nog als ik niet uitkijk, zij kent ook alle andere oefeningen. Het is een balans probleem en scheefheid. Dus rechtrichten! Heel veel binnenhoefslag rijden en goed rechthouden, dus de scheefheid corrigeren. Die van mij heeft de neiging teveel naar binnen te buigen om te compenseren. En goed voorwaarts rijden. Die van mij werd erg boos op de 2e hoefslag in het begin hoor. Ze vond het heel erg moeilijk. Kost wel even wat tijd om het weer helemaal goed te krijgen. Typisch geval van knoppen erop gezet maar basis vergeten aan te leren als je het mij vraagt!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 17:38

Zou best kunnen Heukeltje, ze kent zoveel, maar ook een hoop dingen die ze maar half kent.
Ze wordt niet slecht gezind op de 2e hoefslag, maar probeert alles om scheef te gaan lopen. Naar binnen buigen doet ze ook niet, maar ze wilt echt haar voorbenen naar binnen zetten, of haar achterbenen, dat maakt al niet uit, als ze maar niet in hetzelfde spoor moet lopen.
We zijn aan het werken aan die 2de hoefslag hoor, maar het is voor mij enorm vermoeiend, en voor haar duidelijk ook. Maar we gaan er rustig aan mee verder.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 11:40

Nu een paar weken verder en veel oefenen zie ik nog steeds geen verbetering.
Voorwaarts/middendraf is helemaal geen oplossing, dan slingert ze erger, 2de hoefslag blijft een combinatie van wijken, renvers, travers, schouderbinnen en schouderbuiten, maar geen rechte lijn, er is ook geen lijn in te trekken de ene keer wijkt ze op de linkerhand naar binnen toe, en dan de keer derna naar de hoefslag. Ze is dus niet aan 1 kant stijver dan aan de andere kant. Aan de lange lijnen ook exact hetzelfde probleem.
In het bos zijn de lijnen ook alles behalve recht, dan heb ik een schoon recht pad gevonden, begin ik aan de rechterkant, ben ik halverwege helemaal links aan het rijden, en tegen het einde terug rechts, zonder zelf ook maar iets van correctie te geven.

Ik kan ze gewoon zelf niet recht houden op de 2de hoefslag, als ik nog maar ga verzitten of 1 been aanleg, dan verandert ze haar houding naar de andere richting. En echt tussen hand en been rechthouden gaat niet, want dan versnelt ze continu en loopt alleen maar schever.

In de les hebben we ze continu in contrastelling gezet op de binnen hoefslag, dan loopt ze met haar lijf vreemd genoeg wel recht, maar staat haar hoofd nog niet recht, lesgever zegt dat ik haar dan op de duur wel recht moet krijgen omdat ik alleen haar hoofd-halshouding nog moet veranderen, maar haar lijf niet meer. Daan ga ik dus nu mee verderwerken.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:37

Heb je al eens een fysio laten komen? Ik heb echt heel goede ervaringen met de methode van happy-athlete. En verder gewoon vol blijven houden hoor, dit is er niet zomaar uit gereden. Succes!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 21:28

Nog geen fysio laten komen, omdat ik eigenlijk nog niet echt het idee had dat het nodig was, ze loopt lekker soepel, is goed vooruit. Ik heb ze nu 2 maand, en wou binnen een maand of 2 wel eens checkup door dierenarts laten doen, maar ze is bij verkoop de 2 dierenartsen gekeurd, en toen zat er medisch niks mis.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:57

Waarschijnlijk denkt ze steeds dat je een bepaalde zijgang gaat vragen. Mijne heeft dit ook een tijd gedaan. Je moet zelf heel hard letten op je zit en je stelling. Ook goed voorwaarts rijden en mooi, perfect recht stellen. Desnoods als je voelt dat ze weer begint schuin te gaan even halt houden en terug netjes vertrekken. Want wanneer je dit moet beginnen corrigeren met de benen ben je vaak nog erger vertrokken.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:11

66996236 schreef:

hoi allemaal ik kijk hier even mee :) ik heb hier namelijk ook wat probleempjes mee, maar ik volg je niet helemaal, wat bedoelen jullie met 'buigen in de achterbenen'? alvast bedankt! :D