Paard hangt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roosjuh17

Paard hangt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 21:34

Hallo allemaal.

Ik heb een vraagje.

Ik sinds kort met een Reining geschoolde quarter merrie.
Die zo slecht geleerd is dat de cowboy er zelf niet meer mee kon rijden.

Het probleem is dus dat ze altijd op een Shanks heeft gelopen, met haar kin op haar knieën en VOLLE gaas door die piste moest vliegen.
Nu, ik kan echt niet met een Shanks rijden, en ik rij haar nu op een gewoon Snaffel bitje ( enkel gebroken)
Ik hou gewoon contact, en rijd er dressuur mee. Ze is ' redelijk ' ontspannen, goed aan de been en goed op zit.

Maar ze gaat ZO verschrikkelijk hard hangen op dat bit.
In stap niet, in draf een beetje, en in galop vreselijk.
Als ik haar dus volledig los laat gaat ze steeds harder, en harder , en harder.
Ik krijg haar wel makkelijk stil.

Hoe kan ik dit het beste oplossen volgens jullie?

Ps: Commentaar als, kind zoek je een fatsoenlijke lesgever HOEF IK NIET!
Die komt er aan, ik wil JULLIE mening hoe ik dit zou moeten oplossen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:10

Ben je dit dier aan het omscholen?
Dan moet je haar dus duidelijk maken dat de hulpen zoals ze die gewend was, onder andere vermoedelijk 'bij goed gedrag teugel los', nu anders zijn. Dat is verschrikkelijk moeilijk! helemaal als je niet zelfwestern geschoold bent, dan spreek je als het ware een andere taal. Ik zou niet 1lesgever zoeken maar 2, een western en een dressuur en die je vragen jou te begeleiden met als eerste het leren spreken van haar taal, ik ga er vanuit dat jij niet western geschoold bent. En dan als stap 2 haar taal te gebruiken om haar te leren te reageren op de dressuur stijl hulpen.

Binnen de wn wereld los je overigens een te hoog tempo op door op zit en licht op teugel druk te geven en als het paard dan terug komt weer teugel los. Kwestie van lange adem want een paard dat gewend is aan moeten gassen zal het pas na een flinke tijd doorhebben. Overigens kan een paard alleen maar hangen als jij terughangt. Losgooien die teugel dus, als ze dan weer sneller gaat opnieuw rustig opakken en als ze terugkomt weer losgooien. Al moet het 100 keer..

roosjuh17

Re: Paard hangt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 23:18

Nou , ze is inderdaad reining gereden, en afgestraft als ze naar boven kwam. Ze kan totaal niet op haar eigen benen lopen en gebruikt haar rug niet.
Ze raakt HELEMAAL in paniek als ik haar los laat en dan gaat ze als een gek de 'kl*te ' op.
Omdat ze zichzelf niet kan dragen. Al geef ik ' lange ' teugel dan zoekt ze zo door tot ze kan hangen, of kan lopen.
Ik trek dus niet, da tis het probleem, ik neem gewoon licht contact.
Ik wil haar niet perse omscholen, ze moet niet meer op die ' foute ' reining lopen , maar eerder als een Cutter.
ze moet op haar kont leren zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:23

Ik ben niet western geschoold maar ik denk dat het een kwestie van geduld en van vertrouwen is, en ga focussen op hele kleine stukjes. Geef dus een klein beetje hand, blijf zwaar zitten en gebruik je stem. Beloon uitbundig als ze 2 passen goed doet en focus daar op. Geef haar het vertrouwen weer terug. Dat gaat lang duren, maar als het kwartje eenmaal valt gaat het meestal wel snel :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:25

Een goed reining paard loopt ook zoals jij omschrijft. Snelheid onder controle van de ruiter en verzameld. Het klinkt alsof er in elk geval niet zo 'n nette ruiter op reed. Zo te lezen ga je er in elk geval erg veel werk aan krijgen. Je wilt er mee gaan cutten? Van wie ga je les krijgen? Ik zou trouwens je topic naar wn zetten daar zitten de wn experts.

Edit, helemaal eens met joolien.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 23:26

Bedankt voor de tip Joolien. Dat was ik zelf ook aan het denken.

Trol :
Ik hou mijn lesgevers liever privé. En ik zet het expres niet op het wn forum ,omdat het om de dressuur gaat.
Ik wil dat ze als een dressuur paard leert lopen ( voor zover he, niet TE letterlijk nemen ) Ze moet mooi compact op die achterkant leren lopen.
We hebben nu al 1 merrie die dit al super doet, en nog een 3 jarige waar ik mee bezig ben.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:29

Ok, dus je wilt haar wel de dressuur kant op hebben, dat begreep ik, iet goed omdat je zei dat je wilt dat ze als een cutter gaat lopen. Maar goed, privacy is belangrijk natuurlijk. Veel succes met het omscholen.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 23:34

Nou kijk, ik wil haar graag cutting rijden hoor. Maar het probleem is dat veel cowboys meer bezig zijn met prijzen dan met gezondheid van hun paard. Ik wil dat ze netjes, compact te rijden is, en niet met haar kin op de grond.
Ik wil dat ze op haar kont gaat zitten en haar achterhand gebruikt.
En niet gaat scheuren op die voorkant.

Een Cutter is veel makkelijker te rijden als ie dressuur matig ook goed loopt :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 00:37

het lijkt me meer dat je het western een beetje wil afkraken.
of het nu Engels of Western wordt, bijde stijlen vragen controle, en zeker niet gewoon volle gaassss zoals jij het hier noemt.
Ik denk dat jij hier het probleem bent en niet zo zeer het paard.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 09:45

Ik wil western helemaal niet afkraken :s?
Ik rij zelf ook western... En als alleen ik het probleem ben, dan zijn vele vorige ruiters en cowboys allemaal het probleem ;)
Ze doet dit niet alleen bij mij hoor...
Ik probeer op zijn minst het op te lossen. Vind je reactie enorm beledigend.
Ik weet ook wel dat beide controle vragen, ik ben het bij zowel engels als western niet met alles eens.
Ben alleen niet blij met de manier hoe de persoon die deze merrie zadelmak maakte , gereden heeft.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 09:53

Miusschien moet je eerst een beginnen met alleen in stap de rust er in te brengen???
Het klinkt of dit dier te lang opgejaagd geweest is :(:)
Zij zal het vertrouwen terug moeten krijgen en dus niet direct bij iedere fout gestraft moeten worden.
Ik zou beginnen met stappen en pas als dat een maand goed gaat over gaan naar de draf.
Alsof je haar opnieuw gaat beleren zeg maar.

Of haar gewoon lekker uit laten razen (ze word vanzelf een keertje moe) en dan mega belonen als ze rustiger loopt.
Het is ook maar net wat het beste aansluit bij haar karakter denk ik.
Vertrouwen is wel het meest belangrijke denk ik

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 10:02

Dankjewel quartel.
Nu moet ik zeggen dat stap al relatief goed gaat daar kan ik haar gewoon fijn met losse teugel rond hobbelen door de bak, zonder problemen.
Maar idd vertrouwen is een gouden zaak bij deze dame

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:06

Ik zou lekker veel gaan buitenrijden. Weg uit de bekende omgeving die gelijk staat aan de foute training. Lekker lange buitenritten zijn super geschikt om korte stukjes te werken en dan weer te ontspannen. De eerste keer zal het mischien alleen de laatste 5 min zijn dat ze, naar jou idee, goed gaat maar je zal zien dat dat snel beter wordt.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 10:11

Jjane: daar heb ik zelf ook al aangedacht.
En dat zou ik ook meteen doen alleen, moet ik dan nog wel enkele maanden wachten. Omdat ze dan opgeladen moet worden ( kan hier alleen op de weg lopen en dat is ook nog eens verdomd druk, en ze is van zo goed als alles ' bang' ofja kijkerig) om naar het bos te gaan. De trailer kan pas weer gebruikt worden over een tijdje.
Maar inderdaad, buiten rijden doe ik eigenlijk altijd wel met al mijn paarden ( en vooral jonge )