Tips voor het trainen van de buikspieren paard +buiging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liek_Volan

Tips voor het trainen van de buikspieren paard +buiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 20:41

Beste bokkers,

aangezien ik te lang met een verkeerd zadel heb gereden (zonder dat ik het wist), zijn de rugspieren van mijn paard behoorlijk afgezwakt.
Ondertussen heb ik een leenzadel totdat mijn nieuwe zadel binnen is en heb ik een osteopaat laten komen. Deze heeft mij verteld dat ik de buikspieren moest gaan trainen om de rugspieren te versterken. Daarbij heb ik nog een ander probleem. Ik heb het idee dat mijn paard niet buigt. Ik krijg dan het probleem dat ik op een teugel te veel druk heb en op de andere niets. Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet. Daarbij valt ze dan naar buiten of juist naar binnen. Hoe voel je nou dat je paard correct buigt?

Mijn vraag: hebben jullie tips voor het versterken van deze rugspieren en oefenen met buiging?
Laatst bijgewerkt door Liek_Volan op 30-12-12 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Re: Tips voor het trainen van de buikspieren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:43

Voorwaarts neerwaarts rijden.

brighteyes85

Re: Tips voor het trainen van de buikspieren paard +buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:49

Longeren met bijzet en drafbalkjes.

Goede instructie die je kan helpen, je geeft aan dat je het idee hebt dat je paard niet buigt, een instructeur kan het zien en je ermee begeleiden. Naar een correct gereden paard.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:50

Ik heb als tip gekregen om meerdere malen drafbalkjes neer te leggen. Dit heeft me toen idd geholpen!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:51

Dan is je paard dus scheef. Rechtrichten rechtrichten rechtrichten en daar lessen in nemen :j

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 22:16

Ik heb les! Alleen deze tijd iets minder i.v.m. natte bak door al die regen. Drafbalkjes zal ik zeker proberen, heb het wel eens eerder gehoord inderdaad.

@WhySoWhite: en wat bedoel je precies met rechtrichten?
Onderstaande punten zijn de basis voor rechtrichten.
Lengtebuiging in het lichaam
Voorwaarts neerwaartse tendens
Ondertreden van het binnenachterbeen

Maar die buiging lukt juist niets..

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:25

Liek_Volan schreef:
Ik heb les! Alleen deze tijd iets minder i.v.m. natte bak door al die regen. Drafbalkjes zal ik zeker proberen, heb het wel eens eerder gehoord inderdaad.

@WhySoWhite: en wat bedoel je precies met rechtrichten?
Onderstaande punten zijn de basis voor rechtrichten.
Lengtebuiging in het lichaam
Voorwaarts neerwaartse tendens
Ondertreden van het binnenachterbeen

Maar die buiging lukt juist niets..

ómdat je paard dus scheef is. Het is echt niet het geval dat als je je paard in elke houding kan rijden het voorwaarts neerwaarts loopt en het binnen achterbeen ondertreed dat je paard dan recht is. Het buiten achterbeen is net zo belangrijk. Ik rijd Tiny t oude olympische western paard van Rieky Young paard is inmiddels 11 jaar oud zo soepel als een veertje maar nog steeds niet recht. Ik rijd hem ook pas 2 maanden er zit verbetering in maar het rechtrichten moet je gewoon bij houden. Op de site van Marijke de Jong staat alles heel duidelijk uitgelegd!

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 22:31

Dank je wel voor de tip!

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 02:29

de basis van het dressuur is rechtrichten, het voorwaarts neerwaarts rijden train je de buikspieren mee waardoor de rugspieren ook sterker worden.
in bijna elke dressuur oefening komt rechtrichten van een paard voor.

je kan met voorwaarts, neerwaarts rijden wel de middelste buikspieren trainen van een paard maar de schuine buikspieren worden daardoor weinig getraind, dat kun je weer doen door wat pasjes te wijken of wat traver in te zetten.
schouderbinnenwaarts is ook een onderdeel van het rechtrichten maar ook van de normale dressuur en daarmee train je de korte schuine spieren achter de singel.

het is bij het voorwaarts neerwaarts rijden wel belangrijk dat het paard een mooie ronde halshouding heeft, als het namelijk hoekig is in de hals en niet buigt in de hals, zet hij zijn rugspieren weer vast en train je dus geen buikspieren, maar werk je weer naar een pijnlijke rug toe.

ik denk dat je met behulp van je instructeur dit wel kunt trainen zodat hij/zij van de zijkant mee kan kijken.

succes

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 11:42

Love1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:06

De foto's zien er goed uit, probeer bij de eerste foto verbinding te houden hihi.
Het verhaal is mijn heel herkenbaar. En mijn paard was er volledig uit gekomen.
De vorige eigenaar van mijn paard heeft 8 jr lang met een verkeerd zadel gereden
en op het moment dat ik hem kreeg had hij en slechte tot geen bespiering, spieratrofie en
zeer pijnlijke rug dat ik bang was voor kissing spines. Door middel van aquatraining, osteopaat, fysiotherapeut en een zadelmaker heb ik zijn buikspieren weten te versterken en langzaam aan de hand gewerkt om wat meer buikspieren op te bouwen om mijn uiteindelijk te kunnen dragen. Daarnaast heb ik afgewisseld met longeren met balkjes, dubbele lijn en pessoa. De aquatrainer heeft ook het meeste gedaan. toen ik de goedkeuring kreeg van al mijn werk zijn we langzaam begonnen met rijden. En wauw wat voelde hij gezeten. Hij liep nog nooit zo lekker als voorheen. We hebben uiteraard langzaam opgebouwd en de aquatrainer ligt afgebouwd. Ik ben er echt heel dankbaar voor en het resultaat is zeker zichtbaar. Zijn rug is een stuk boller geworden en de spieratrofie al positief veranderd.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt gehad, als je meer informatie wil moet je maar ff pb'en
Ik wens je veel succes en het gaat vast en zeker goed komen !

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 12:35

Ik heb je een pb gestuurd!

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:29

hey,

over die buikspieren dat heb ik ook precies hetzelfde met die van mij. de zadelmaker was geweest en het viel hem op dat mijn paard een holle rug had gekregen. hij vertelde mij ook om de buikspieren te trainen.

dit doe je door :
- je paard elke dag 1 keer te kriebelen onder zijn buik, dan gaat zijn rug bollen omdat hij zijn buikspieren aanspant (klonk mij heel grappig in de oren maar heb het nu al een tijd gedaan en het werkt wel echt!) je moet wel even goed zoeken naar zijn buikspieren maar als je ze eenmaal hebt kun je het een paar keer herhalen en zullen zijn buikspieren sterker worden
- balkjes draven

dan vraag ik mij voor je andere probleem af of je bedoeld buigen in de zin van aan de teugel of bedoel je buigen met zijn lichaam (stelling, foltes)

in het geval van zijn lichaam kun je dit oefenen door cirkeltjes te rijden, ook als je paard vast zit in zijn rug kan dit een goede oefening zijn. voor een cirkel rechtsom: doe je kleine kneepjes in je rechter teugel, je verplaatst je gewicht ook iets naar rechts en met je rechterbeen duw je zijn lichaam iets naar buiten waardoor die om je been loopt. pas wel op dat je iets achterover gaat zitten want veel mensen hebben de neiging met deze oefening iets naar voren te gaan zitten.

voor aan de teugel kan ik je niet zo goed helpen want ik rijd geen dressuur maar ik weet wel dat aan de teugel een gevolg is in plaats van een oorzaak en dat veel mensen zich daar vaak in vergissen.
zo zie je paarden vaak te diep aan de teugel lopen of wel correct met het hoofd lopen maar dan staat zijn achterhand er helemaal niet onder, dus loopt het paard alsnog op zijn voorbenen.

in principe is als het gewicht dat een paard draagt op zijn rug tilt het paard op zijn voorbenen. wanneer jij de achterhand er iets onder krijgt gaat het paard jou gewicht verdelen over de hele lengte van zijn rug en zal het paard zich kunnen ontspannen en loopt het paard goed in evenwicht en balans en gaat het paard uit zichzelf aan de teugel lopen en hoef jij verder niks te doen behalve die achterhand erbij houden.
dit kan je oefenen door tempowisselingen.

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 15:43

Bedankt voor de tips! Ik bedoelde trouwens buigen met haar lichaam haha.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:58

Liek_Volan schreef:
Bedankt voor de tips! Ik bedoelde trouwens buigen met haar lichaam haha.

ik vind het er wel netjes uit zien, maar zoals hierboven al gezegd wordt, is verbinding houden wel een belangrijk punt.
je teugels hangen in een boogje maar als ik dan kijk naar het neerwaarts rijden vind ik dit er wel prettig uit zien.
als je hem voor wat meer op zou vangen en achter iets meer bij kunt drijven, komt zijn achterhand nog meer eronder waardoor hij ook weer de buikspieren meer aantrekt.

ik denk als ik dit zo op de foto zie je best op de goede weg zit.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 13:13

@WhysoWhite, even off topic, maar Dunnys Reminic is van 1997 dus dat maakt hem 16 jaar oud.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 13:37

Herkenbaar probleem.

Na een traject van zadelmaker, DA, fysio, tandarts, weer DA, röntgenfoto's, weer zadelmaker, mesotherapie, weer fysio... mag ik nu weer héél langzaam gaan opbouwen.

Mijn paard heeft een lichte vorm van kissing spines, die nu aan het licht komt door verkeerd ruggebruik en arme bespiering - wat weer grotendeels veroorzaakt wordt doordat het zadel niet meer goed ligt. Het was nogal een zoektocht om dit uit te vogelen, maar nu weet ik dat ik m.n. de kleine spieren rond de ruggewervels en de buikspieren moet trainen.

Sluit me aan bij de tips van de anderen hiervoor (longe met bijzet, balkjes, voorwaarts-neerwaarts) en wil er eentje aan toevoegen die mij door de fysio aangeraden is: worteloefeningen! Dus met een stukje wortel hoofd van het paard rustig aan naar beneden vragen, tussen de voorbenen in. Keer of 6, 7 herhalen. En hoofd met het paard een stukje wortel laten volgen links van haar lichaam en dan weer rechts van het lichaam. Hand hoort ongeveer op koothoogte en zorg ervoor dat ze de hand volgt in een 'prettige buiging' van de hals (dus je hand niet te dicht bij het lichaam houden). Aan beide kanten 5x herhalen. En dat dan iedere dag doen.

Oh ja, en ik kreeg als tip nog een spieropbouwend supplement bij te voeren: Soul-Mate muscle forte, een kuur van ca. een maand. Zie http://www.soulmate-nutrition.nl/muscle ... p?prd=open. Geen idee of dat werkt, ik ben nog niet begonnen, heb het besteld.

En als laatste: heb geduld! Wat ik van mijn fysio begreep is dat het een lang proces is, waarbij je dus ook moet voorkomen dat de 'foute' spieren (de grote rugspier) zich weer te veel gaan aanspannen, dat het paard dus automatisch weer in het oude patroon valt. En dat vraagt tijd, om het oude beweegpatroon te vervangen door het nieuwe.

Succes!

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 18:19

Bedankt voor de tips! Ik denk niet dat het zo ernstig is bij mij gelukkig! In ieder geval heb ik niet zulke signalen gekregen van de paardenmasseur en osteopaat. Die oefeningen met haar hoofd van de een naar de andere kant te gaan doe ik nu al regelmatig! Ze heeft daar wel moeite mee merk ik, maar het gaat nu al beter. Die tussen haar benen ga ik vanaf morgen eens doen!
Ik heb op de site gekeken, en zag ook dat het goed werkt voor lastig hengstige merries. Laat haar nou net heel vaak hengstig zijn;) Zou je het misschien kunnen laten weten als jij hem af hebt gemaakt? Ben erg benieuwd naar de effecten ervan.
Heel veel succes met jouw paard en hopelijk komt het over een tijd weer helemaal goed!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:11