vanuit galop springen, hoe verbeteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

vanuit galop springen, hoe verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 18:14

Ok ik ben een dressuurmiep en heb er de ballen verstand van. Maar ik wil voor de afwisseling eens een sprongetje maken. Op het moment babbelen we over zo'n 40 cm. Niet heel hoog dus. Maar ik zit een beetje met het volgende. In draf gaat alles prima. En als we er balkjes enzo voorleggen dan ook. Maar ik vroeg me af hoe je bij jezelf de afzet kan trainen. In de galop komen we niet altijd uit, dat gaat met 40 cm wel goed. Maar niet als we hoger zouden willen. Is dat iets wat bij het paard ook beetje moet gaan dagen of ben ik gewoon echt afstand blind? Ze vind het wel leuk. Is geen stoppers, en trekt ook naar de hindernis toe. Ze is dressuurmatig ook voor elkaar dus verder prima te rijden.
Wellicht weten jullie nog dingen die ons zou kunnen helpen.

Sim

Re: vanuit galop springen, hoe verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:42

Een galopbalk voor de hindernis leggen. Daarmee train je je oog voor afstand.

lauraxhartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:22

iemand laten kijken waarom je dan niet goed uitkomt kom je te dicht? of kom je juist te ver en maak je een te grote sprong en je kan ook met bijvoorbeeld je voeten of de zweep een tikje geven voor de afzet dat je paard het laat maar zeggen niet vergeet en vooral goed meegaan en goed aanvoelen hoe en wat & heel belangrijk : vertrouwen!
Hoop dat je wat aan deze tips hebt

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 20:26

Grondbalk doen we al. Dan gaat het ook al beter.. Alles voor veiligheid. Maar wellicht dat er nog meer manieren zijn in het te trainen.

We komen vaak te vroeg uit. Heb al wel aan mezelf ontdekt dat ik wat meer moet blijven zitten, vlak voor de sprong zeg maar. Probleem is ook wel een beetje dat we het allebei moeten uitzoeken nog

lauraxhartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:43

bij vaak te vroeg uit komen kan je ook of nog iets harder galoperen of rustiger, bij mij helpt meestal iets harder nog maar dan wel extra op je houding + een tikje op hals of aansporen zodat ie precies goed weet ik moet mn voeten optillen zegmaar haha. hoop dat je er wat aan hebt, ook nog 1 tip is om de andere hand te rijden of de hindernis te verplaatsen en voordat je gaat springen altijd heeel goed losrijden

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:53

Kleine tip:
Leg eens 2 balken op de grond met een afstand van 20/21 meter. Gallopeer daar overheen en ga kijken of je daar 5 galopsprongen tussen kan maken. Lukt dit? Kijk of je dit kan regelen door 4 galopspringen te maken of 6. Op deze manier train je jezelf in afstand schatten, tempo regelen en het inschatten van de grootte van de galopsprong. Let wel op dat je de landing niet meetelt. Hierdoor wordt het voor jezelf en paard makkelijker om alles in te schatten waardoor het springen beter gaat.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 23:06

Extra naar voren rijden wil ik met haar niet doen. Tis een hete merrie en ze vind het leuk, dan ben ik bang dat ik haar na de hindernis kwijt ben. Ik galoppeer er rustig opgaan en de laatst 2 a 3 sprongen merk je dat ze meer naar voren gaat trekken. Misschien moet ik haar dan iets meer remmen daarin?

Dat van die balkjes ga ik morgens eens proberen. Goede tip

lauraxhartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:12

66996236 schreef:
Extra naar voren rijden wil ik met haar niet doen. Tis een hete merrie en ze vind het leuk, dan ben ik bang dat ik haar na de hindernis kwijt ben. Ik galoppeer er rustig opgaan en de laatst 2 a 3 sprongen merk je dat ze meer naar voren gaat trekken. Misschien moet ik haar dan iets meer remmen daarin?

Dat van die balkjes ga ik morgens eens proberen. Goede tip

ja, als ze zo is zal ik haar ook meer innemen maar niet aan de teugels blijven hangen, dan komt het wel goed denk ik

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:22

Les nemen? Iemand van de vloer met ervaring kan je heel goed helpen en ter plekke uitleggen hoe je het kunt verbeteren.

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:43

Inderdaad les nemen is de makkelijkste 'oplossing' zodoende kan iemand even ondersteuning geven en kijken waar het nu precies niet goed gaat.

Daarnaast geef je aan er zelf 'er de ballen verstand niet van hebt', dus is het natuurlijk ook een kwestie van leren en allemaal opnieuw oppakken.
Wat in ieder geval heel belangrijk is om mee te beginnen is een basisritme. Een ritme dat het hele parcours eigenlijk gelijk moet blijven. Persoonlijk zou ik proberen zelf zoveel mogelijk te wachten op de sprong en het paard het eerst wat zelf uit te laten zoeken. Het kan zijn dat je teveel probeert te regelen en zodoende je paard uit balans brengt en deze daardoor te vroeg afzet.

Verder is oog voor afstand ontzettend moeilijk. Dat is iets wat naarmate de tijd en met veel oefenen komt. De tip die Djonah geeft is hier ontzettend goed voor. Daardoor ga je de galopsprongen van je paard leren en kan je aan gaan voelen wat de grootte hiervan is. Dit heel erg veel oefenen en hier kun je natuurlijk ook twee kleine kruisjes of stijltjes van maken.

Een paar lessen nemen kan al ontzettend veel verschil uitmaken. Veel ruiters gaan ook te vroeg of te laat staan waardoor ze het paard uit balans brengen. Hier kunnen wij via bokt niks over meegeven.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:50

Heb je zelf het inzicht van ''Nu moeten we afzetten?'' Als je dat niet hebt (zoals ik) dan is het mede een kwestie van oefenen en volg gerust een springles want je leert daar heel veel van.

Eerst moet je galop in tact zijn en dat je mee kan tellen.Lastig om dat via het beeldscherm uit te leggen :+

Zelf spring ik max 70 a 80 cm ook omdat wij niet altijd uitkomen en daar nog druk mee aan het leren zijn dus ik vind het heel verstandig dat je eerst de basis goed doet voordat je de hoogte ingaat.

Een grondbalk op de grond (gewoon op de binnenhoefslag) en een 18mtr verder weer een grondbalk kan je oefenen hoe je moet galoperen om correct over beide balken heen te gaan.