Bitloos; symtoom bestrijding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Bitloos; symtoom bestrijding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 15:32

Bij de aanschaf van mijn paard (1,5 jaar geleden) was duidelijk dat hij een gevoelige mond heeft. Wat hij doet is zijn mond opensperren (alleen linksom), echter doet hij dit ook wanneer hij tijdens het longeren aan het stofzuigen is, wat ik vrij tegenstrijdig vind. Tijdens het longeren gebruik ik namelijk een kaptoom met bit, echter zit de longeerlijn aan de kaptoomring en s er geen druk op het bit. Onder het zadel doet hij dit ook en in het laatste half jaar wil hij ook zijn tong over het bit gooien.

Wat heb ik geprobeerd:
- tandarts, deze is nu 2x geweest om bij te werken.
- verschillende bitten, het prettigst vind hij een myler bit
- gewoon hoofdstel zonder sperriem, dit gaat ook beter
- Rambo Micklem multi bridle (sperriempje voor vind hij verschrikkelijk), ook alle bitloze manier geprobeerd
- fysio
- 3 zadelmakers en nu is Ninon Schutte een heel zadel aan het maken voor zijn iets-wat lastigere bouw (ik merkte overigens onder het zadel dat hij gelijk beter ging lopen)

Bovenstaande punten zijn i.m.o. symptoombestrijding. Het is mij duidelijk dat mijn paard rechtsgebogen is en ik werk vanaf de grond en ohz aan het rechtrichten. Op dit moment zoek ik nog nieuwe instructie welke mij verder helpt met het rechtrichten, want hierin heb ik in mijn omgeving nog geen geschikt persoon gevonden.

Mijn vraag: is het probleem van mijn paard lichamelijk en kan ik beter bitloos blijven rijden? Mijn ervaring met bitloos is goed en de ontspanning is er zeker, maar ik vind het erg lastig om mijn paard bij elkaar te rijden (actief genoeg te houden van achter). Wanneer ik wel met bit rijd, zal mijn ophouding anders inwerken waardoor hij wel beter bij elkaar loopt? Ik vind het erg lastig en ben dus even benieuwd naar wat jullie hiervan vinden. Communiceert mijn paard duidelijk of is het aangeleerd gedrag (omdat hij met kaptoomring longeren, zonder druk op bit, óók zijn mond openspert, zonder bit doet hij dit niet..)

saskiakefie

Re: Bitloos; symtoom bestrijding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:40

Kun je niet met een kaptoom en een kandare rijden zoals in de academische rijkunst? Dan kan je de kandare gewoon loslaten en rijd je op de kaptoom en pak je de kandare erbij om hem meer aan elkaar te rijden dus bij het verplaatsen van het zwaartepunt.
Dat bit ligt ook wel stabiel in de mond en beweegt niet zo erg zoals een trens.
kijk eens op www.klassiekedressuur.nl

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:41

Een scheef paard kun je niet bij elkaar rijden. Vaak gaan ze hangen en harder lopen om in balans te komen. Dus ik denk niet dat het aan je optoming ligt.
het beste is je toch verder gaan richten op je lessen.

In welke omgeving woon je. Weicht zou je op bokt een oproepje kunnen plaatsen of eens een mail sturen naar de bedrijven die veel met rechtrichten bezig zijn of die misschien een instructeur weten.
Mijn eigen ervaring is dat wanneer je ergens een weekje naar zou gaan je ook al een heel eind komt.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 11:43

Ik denk zelf dat dit een combinatie is van het rijtechnische gedeelte, maar ik ben er nog niet 100% uit of mijn paard pijn heeft in de mond van het bit. Wanneer ik hem longeer (altijd met kaptoom) met bijzetteugels op bit krijg ik een opengesperde mond, als ik hem longeer met longeerhulp (door de voorbenen) krijg ik een ontspannen paard wat bijv. ook een schuimende mond heeft en als ik longeer met bijzetteugels op kaptoom zónder bit, krijg ik binnen 5 min een paard met schuimend mondje op beide handen (echter hangt hij wel erg op links).

@saskia: kandare is iets waar ik nog niet naar heb gekeken en zelf ook onbekend mee ben. Ik heb me er verder op georiënteerd en lees over meerdere gevallen zoals mij. Het enige waar ik wat benauwd voor ben, werkt het niet scherp in omdat het schaart?

@cowgirl: na 30 min losrijden en wat oppakken hangt mijn paard niet, hij wil dan wel wat flegmatiek worden en juist langzamer gaan lopen. De activiteit achter is dan weg. Ik heb een jaar geleden een oproep op bokt geplaatst, maar daar is helaas geen reactie op geweest. Ik heb op dit moment met 2 personen contact, waarvan 1 meer gericht is op dressuur (als in wedstrijden), maar ik nog niet weet tot in hoeverre zij zich met het rechtgerichte paard bezig houdt. De andere persoon doet dit wel, werkt ook duidelijk aan zit/houding en grondwerk. Gezien mijn zadel in de maak is, laat les ohz nog wel even op zich wachten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:54

Wel als je hard druk geeft, maar het werkt wel langzamer in als bijvoorbeeld een trensje, je kan veel precieser de hoeveelheid druk die je geeft bepalen.