Fjord Winston: We gaan vooruit!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Fjord Winston: We gaan vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 15:01

Hallo Bokkers!

Afgelopen vrijdag is Lauke naar Winston gekomen. Het plan was om filmpjes en fotos in het bos te gaan maken, maar helaas liet het weer dit niet toe. Toen maar besloten om Winston even lekker aan het werk te zetten, Lauke heeft toen een filmpje en een paar foto's gemaakt.

Winston en ik zijn sinds Juli een combinatie. Ik ben een echte dressuurmuts, en merkte al gelijk dat hij best kan lopen! Hij vind nog veel dingen wel lastig, maar als ik vergelijk met hoe wij begonnen ben ik zo trots op hem!
In het begin was hij namelijk niet heel actief van achteren. Echt een slome fjord was het. Nu is dat al een stuk beter, hij is actiever en reageert sneller op mijn been. Ook de momenten van nageeflijkheid zijn er steeds meer en steeds langer. Natuurlijk blijven er een hoop verbeterpunten.
Zoals bijvoorbeeld de galop. Hij komt heel erg tegen de hand (dit zie je in het filmpje goed terug) en hij mag meer sprong hebben. Hij komt al wel steeds beter onder en dat is echt heel fijn.
Halthouden vindt hij ook nog steeds moeilijk. Zeker vanuit draf is dit nog een aandachtspunt. Ik probeer het veel mee te pakken, want juist de overgangen halt-draf-halt-draf zijn goede trucjes om hem lekker actief aan het been te krijgen.
Wat betreft mijn houding, ik moet mijn benen veel stiller houden en consequenter/duidelijker zijn. Op het filmpje lijkt het alsof ik bijna bij elke pas aanspoor, terwijl ik dat idee dus juist niet heb. Ook moet ik tijdens doorzitten veel meer ontspannen en terugzitten. Mijn handen en teugels zijn al verbeterd, maar ik zag dat ik mijn teugels toch nog te lang had in het filmpje!

Aan het einde heb ik nog even gereden met het touwhalster, om te laten zien dat ik echt vertrouwen heb in dit paardje. Mijn evenwicht en balans zonder zadel verdient nog veel aandacht, ik wil hier ook echt aan gaan werken!

Om even een beeld te schetsen, zo begonnen wij:
Afbeelding
Het duurde veel langer voordat hij lekker actief was en van voren vond hij het erg lastig om na te geven.

En de 2 fotos:
Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop in 2013 meer te gaan lessen en misschien dat we dan in 2014 een startkaart kunnen aanvragen!
Ik ben in ieder geval trots op hoe Winston vooruit gaat in zo'n korte tijd, dit had ik nooit durven dromen!

Ellis_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 15:23

Iets meer naar achter zitten en rechtop kijken :D
verder zijn jullie een superleuke combi, leuk paardje!

Detroit

Re: Fjord Winston: We gaan vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:18

Ziet er over het algmeen fijn en zeer vriendelijk uit Marjo!
Jullie zijn volgens mij ook wel een stuk vooruitgegaan, zowel
beide individueel als combinatie.

Zoals je al zegt mogen je benen inderdaad stiller, je geeft aan
dat hij beter op je been gaat reageren, maar je moet oppassen
dat hij niet dood wordt voor je been op deze manier. Het lijkt overigens
ook alsof hij impuls verliest in het doorzit stukje.

Maar jullie zijn op de goede weg! +:)+

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:32

Behalve je klapperende beentjes (hihi)
vond ik je echt onwijs vriendelijk rijden. Echt gericht en geconcentreerd bezig, en geduldig.
Vooral in vergelijking met de rest van de bakgebruikers vond ik dat erg leuk om te zien :))

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 11:35

Je bent goed bezig met hem leuk fjordje
Bij het galopperen rechtergalop gaan je handen iets te ver omhoog en mag hij ook iets meer voorwaarts galopperen
Verder vind ik het een leuke fjord maar hij is wel iets aan de dikke kant (kan ook door de wintervacht komen)

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:13

Ten eerste: wat goed dat jullie in zo'n korte tijd zoveel vooruit zijn gegaan!
Ik vind dat je er netjes op zit, maar ik denk dat er nog wel wat puntjes van verbetering zijn.
Hij mag, zoals je zelf al zei, een stuk actiever. Ik zou dit niet doen door alleen maar op een volte te blijven rijden, maar her werk spannend te maken voor hem! Niet gaan doorzitten omdat hij dan aan de teugel gaat lopen, want daar verliest hij al zijn activiteit weer. Ga lekker veel figuren rijden, onwijs veel (schijn)overgangen en neem geen genoegen met een kleine reactie. Probeer ook het halthouden niet op je hand te doen, maar op je zit. Dat aan de teugel komt vanzelf wel, maar hij moet eerst actiever!

Succes, komt vast goed :)

Edit: te vroeg op verzenden geklikt haha

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:24

NeverGiveUp schreef:
vond ik je echt onwijs vriendelijk rijden. Echt gericht en geconcentreerd bezig, en geduldig.
Vooral in vergelijking met de rest van de bakgebruikers vond ik dat erg leuk om te zien :))

Nou zeker in vergelijking met de anderen...

Probeer wat meer aan de activiteit te werken zodat je niet de hele tijd moet blijven drijven.
Veel tempowisselingen en overgangen.
Leuke fjord!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:04

Oké dit is echt raar om te zeggen over een paardje wat ik ook rij.
Ik zie als je aangallopeert dat je gelijk je handen breed en naar achter zet. Probeer ze boven en bij elkaar te houden. Daarom komt hij misschien ook tegen de hand bij het aangalloperen. Ook rijd je erg veel op de volte en zie ik voorderrst alleen van hand veranderen en gebroken lijn een keer voorbij komen. Probeer iets meer afwisseling te vinden en een keer rechtuit is helemaal geen zonde :)
Ziet er al veel beter uit dan in het begin!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:57

Het ziet er zeker niet verkeerd uit. :)
Let wel beter op je benen, elke keer als jij been geeft hoor je daar een reactie op te krijgen, dat gebeurd niet dus het is nu meer een gewoonte geworden om steeds te drijven. Echter als hij dan wel een keer echt op je been moet reageren moet je waarschijnlijk veel harder inwerken dat in principe nodig is.
Ik heb verder het idee dat hij de neiging heeft om een beetje in de teugels te hangen. Je mag dan best eens een halve ophouding geven van, bij elkaar blijven. Maar ook weer, met reactie natuurlijk. :)

Dat op de volte is helemaal niks mis mee, juist dat eindeloos rechtuit rijden schiet je helemaal niks mee op. Let er ook op dat hij rechter blijft lopen in de bocht, het is natuurlijk veel makkelijker om gewoon naar binnen te vallen en schuin weg te lopen. Je mag dan best eens je binnenteugel tegen de hals aan leggen.

Terug naar het halthouden ziet er erg netjes uit :j Hij gaat zelfs vierkant stilstaan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 15:30

Oh over de volte, ik reed voornamelijk veel op de volte omdat ik anders al te dichtbij Lauke reed voor de film :P
Bedankt voor de tips en reacties!

saskiakefie: Ja dat gaat steeds beter. Hij vind het wel lastig en in het begin zette hij steeds nog een stapje extra bij, maar dat is al veel verbeterd!

Ik kan hier zeker wat mee, dank je wel!

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:47

Jullie zijn in ieder geval goed verbetert zeg! De verbeterpunten zijn hierboven al aangegeven of heb je zelf al vermeld dus deze hoef ik niet nog eens te herhalen. Ik vind het erg goed van je dat je in 2014 pas een startkaart zou nemen, dat geeft mij een goede indruk van jou insteek en de manier hoe jullie samen te werk gaan!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:49

AnnemiekvM schreef:
NeverGiveUp schreef:

Nou zeker in vergelijking met de anderen...

Probeer wat meer aan de activiteit te werken zodat je niet de hele tijd moet blijven drijven.
Veel tempowisselingen en overgangen.
Leuke fjord!

Hoe bedoel je dat? :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:16

Nu ik dat filmpje nog een keer bekijk. Je zegt dat hij bij het aanspringen van galop tegen de hand komt. Bekijk het filmpje eens, en zet m stil op 2:17. Jouw handen komen een heel eind naar achter, en heel breed. Daarom komt hij tegen de hand, probeer ze gewoon op dezelfde plek te houden.
Ik weet niet of je al gekeken hebt, maar ik zou het zeker doen!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 23:35

Mijn handen gaan breder meer niet naar achteren ;) Echt niet ;) En als je dan goed kijkt, zie je dat mijn teugels al te lang zijn ;)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:42

Je ziet dat ze ook naar achter gaan. Voorheen op je schoft, met aangaloperen zeker 5cm terug.

Misschien valt het eens te overwegen en te bekijken als je rijd, you never know!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 23:43

Naar mijn idee echt niet terug, mijn teugels worden ook een stuk langer ;) En ze gaan idd breder, maar naar achteren niet :P Maar ik zal er eens op letten.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:44

Inderdaad Jessie dat zie ik ook.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:46

Kan ook dat je ze wat losser laat gaan met het breder worden of iets. Maakt ook niet precies uit wát het is.

Maar wat het ook is, misschien helpt dat breder zetten hem wel heel erg of zo, maar je bent je er nu wel bewust van, dan kan je in ieder geval kijken en spelen wat voor verschil het maakt als je ze bewust breed, smal, kort of lang houd. :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 23:48

Ik heb zeker geen dichte hand zeg maar, je ziet ook gelijk dat de teugels langer worden (of ze dan breder/naar achter gaan) maar ook zonder hoofdstel gooit hij zo enorm met zijn hoofd, dus ik denk zeker niet dat dat de reden is ;)

don110

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:49

Ik heb het filmpje echt een paar keer moeten kijken, maar je ziet inderdaad dat je handen naar achter gaan en breder. Msar hier hebben julkie al wat tips over gehad! :)
jullie wel voorruit gegaan! :D

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:52

NeverGiveUp schreef:
Kan ook dat je ze wat losser laat gaan met het breder worden of iets. Maakt ook niet precies uit wát het is.

Maar wat het ook is, misschien helpt dat breder zetten hem wel heel erg of zo, maar je bent je er nu wel bewust van, dan kan je in ieder geval kijken en spelen wat voor verschil het maakt als je ze bewust breed, smal, kort of lang houd. :j

Dat helpt m niet, want ze zegt zelf dat hij tegen de hand komt bij het aangalloperen. Hij heeft er vast geen last van, maar als er een probleem is, kan je beter iets anders proberen. Ik heb zelf het idee dat als ik m wat meer loslaat tijdens het aangalloperen dat hij ook niet zo gooit met z'n hoofd.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 23:52

liekec schreef:
NeverGiveUp schreef:

Dat helpt m niet, want ze zegt zelf dat hij tegen de hand komt bij het aangalloperen. Hij heeft er vast geen last van, maar als er een probleem is, kan je beter iets anders proberen. Ik heb zelf het idee dat als ik m wat meer loslaat tijdens het aangalloperen dat hij ook niet zo gooit met z'n hoofd.

Nouja dat is ook niet zo, aangezien hij dat dus zonder hoofdstel en daarbij druk op het bit ook doet ;)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:58

Dat bedoel ik, dan kan je ermee spelen. Nu weet je in ieder geval dat je wel íets doet. Wat hem misschien wel dwars zit.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 23:59

NeverGiveUp schreef:
Dat bedoel ik, dan kan je ermee spelen. Nu weet je in ieder geval dat je wel íets doet. Wat hem misschien wel dwars zit.

Maar ik zou het dus raar vinden als dat aan de handen/teugels ligt aangezien hij dat dus met een losse teugel ook doet. Dan denk je eerder aan zadel/rug maar het zadel is pas nagekeken, en zonder zadel doet hij het dus ook.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 00:07

Vervelend, ik heb er nooit zo'n last van. Ligt het niet aan je zit?