Wiebel de wiebel, hulp hard nodig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

Wiebel de wiebel, hulp hard nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 18:59

hoi allemaal,
mijn paard is de laatste tijd niet erg voorwaarts, en wiebelt een beetje met z`m hoofd (of bedenk ik dat zelf,ben er heel bang voor dat ie dat doet namelijk) bij elke pas gaat ze hoofd een klein beetje omhoog, als ie z`n been op teelt en als ie z`n been weer neer zet omlaag. of tenminste dat gevoel heb ik. heeft het er mee te maken dat ie niet voorwaarts is? ik ben vandaag met een spoortje gaan rijden en dacht dat het over was, maar ik heb het gefilmt en op het filmpje doet ie het nog wel een beetje!

wie heeft er een gouden tip voor me?

filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=c8CzjG8q ... e=youtu.be

ook heb ik een beetje het idee dat ie er niet helmaal lekker door heen loopt en dat ie met z`n neus er een beetje uitloopt, maar ik ben bang dat als ik hem meer bij elkaar rijd hij nog veel meer gaat wiebelen?
Laatst bijgewerkt door dressuur518 op 28-12-12 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wiebel de wiebel,

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:03

Hij loopt onregelmatig. Het filmpje is nogal onduidelijk maar ik zou eens kritisch kijken of hij dat los ook doet. Verder lijkt het of jij of je zadel heel scheef zit. Het kan ook komen door een onrustige ruiterhand, dat je paard daardoor teugelkreupel is.
Vooralsnog lijkt hij mij kreupel.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:04

Hoe loopt ie als je niet aan zijn mond zit? Er zit inderdaad weinig gang in, maar als hij werkelijk knikt met zijn hoofd (filmje is niet heel duidelijk jammer genoeg, kan weinig van zijn poten of hoofd zien) is dat een teken dat hij pijn heeft, en dan is het ook logisch dat hij niet door loopt. :)

Hoe hij met zijn hoofd beweegt vind ik er uit zien alsof je veel te veel aan het bit trekt, dat maakt het lopen er ook niet makkelijker op. :)

Maak eens een filmpje waar hij los, (zonder ruiter en zonder bit) loopt, kunnen we zien of hij dan ook iets vreemds laat zien. :)
Laatst bijgewerkt door julius_juut op 28-12-12 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:04

Filmpje is niet zo duidelijk vind ik maar zou het kunnen dat ie licht mank is?
Zeg niet dat het zo is hoor maar dan lopen ze ook wat met de kop op en neer.
Hopelijk heeft iemand meer ideetjes?
Oh zie net dat er nog zijn die zeggen dat hij mankt.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 19:12

owjee iedereen zeg dat ie mank loopt :( ik zal morgen ff een filmpje maken, morgen krijg ik ook les trouwens.
maar het kan ook zeker zijn dat ik te veel aan het bit zit daar heb ik namelijk nogal wat aanleg voor............

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 19:15

trouwens hoe vinden jullie hem op deze filmpjes lopen dan?

1 http://www.youtube.com/watch?v=ALSENkILw04
2 http://www.youtube.com/watch?v=zYdDgp13Wwc

toen had ik hem namlelijk net en heeft niemand ooit gezegt dat ie onregelmatig liep

ik heb trouwens wel de laatste tijd iets met hem gedaan wat ie niet gewend is, hij liep heel scheef en we zijn bezig met hem rechtstellen hij vindt dat heel lastig zou het daar misschien door kunnen komen?

en eerder was ie trouwens ook veel voorwaartser.... de laatste dagen is ie zo sloom geworden, maar misschien ben ik niet stil genoeg met mn been

en over het zadel als ie hem niet lekker zat had ie hem er wel afgebokt, heb al verschillende de zadels er op gehad en soomig leken op het eerste gezicht goed te liggen, maar als ie drie stappen had gezet begon hij al te bokken en te doen, dit zadel tollereerd ie wel!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 19:21

owja en hij staat de laatste tijd veel op stal terwijl hij eerst altijd in de wei stond, maar dat kan nu niet door de drassigheid

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 19:39

aaaah nu reageerd er dus niemand meer, terwijl ik er net nieuwe filmpjes bij het gezet!

Dav

Re: Wiebel de wiebel, hulp hard nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:43

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 19:46

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:48

Ik ben benieuwd hoe het paard zou lopen als je hem een rustige en stabiele aanleuning aanbiedt, ipv naja toch een beetje raggen de hele tijd. Ook blijf je drijven zonder van voren op te vangen. (je handen zijn immers constant in beweging) Ik weet bijna zeker dat het beeld van kreupelheid dan minder zal worden. Mocht je niet zeker zijn gewoon even de VA bellen.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:50

In het eerste filmpje mankt hij meer als in je 2e geplaatse film.
Je lijkt ook op het verkeerde been licht te rijden.

Goeie vergelijking is een filmpje waar je hem los ziet draven en als het kan ook wat meer inzoomen,nu is het beeld nog vaak ver weg.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 19:58

Lara_Silver schreef:
Ik ben benieuwd hoe het paard zou lopen als je hem een rustige en stabiele aanleuning aanbiedt, ipv naja toch een beetje raggen de hele tijd. Ook blijf je drijven zonder van voren op te vangen. (je handen zijn immers constant in beweging) Ik weet bijna zeker dat het beeld van kreupelheid dan minder zal worden. Mocht je niet zeker zijn gewoon even de VA bellen.
dat denk ik eigelijk ook ik heb dit namelijk al een tijdje mij instructeur zij eens tegen me `stop met `dingen` doen en ga gewoon is naar voren kijken en van je hand naar je been toe rijden ik deed dat en het ging meteen een stuk beter vandaag deed ik dat ook een stukje en ik vond dat dat hielp, ik heb daar helaas geen filmpje van maar ik doe gauw te veel dus denk en hoop dat dat gaat helpen!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 20:00

Dav schreef:
In het eerste filmpje mankt hij meer als in je 2e geplaatse film.
Je lijkt ook op het verkeerde been licht te rijden.

Goeie vergelijking is een filmpje waar je hem los ziet draven en als het kan ook wat meer inzoomen,nu is het beeld nog vaak ver weg.

ja helaas heb ik vroeger nooit goed geleerd om op het goede been licht te rijden en vaak als ik thuis ga rijden let ik er ook niet op.je bedoel het filmpje in het eerste bericht dat ie daar het meest mankeerd neem ik aan? ik zal morgen even een filpje van los plaatsen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:48

dressuur518 schreef:
Lara_Silver schreef:
dat denk ik eigelijk ook ik heb dit namelijk al een tijdje mij instructeur zij eens tegen me `stop met `dingen` doen en ga gewoon is naar voren kijken en van je hand naar je been toe rijden ik deed dat en het ging meteen een stuk beter vandaag deed ik dat ook een stukje en ik vond dat dat hielp, ik heb daar helaas geen filmpje van maar ik doe gauw te veel dus denk en hoop dat dat gaat helpen!

Goed dat je instructeur er je mee helpt, dat is de beste remedie tegen slechte eigenschappen. Hihi ik denk dat je bedoeld van je been naar je hand toe rijden. :) In ieder geval succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:54

of hij onregelmatig loopt kan ik niet goed zien....het camera werk is wat bewegelijk.
Wat ik wel zie is dat je hem lek prikt met een heel onrustig been de sporen er steeds pal in.
Zo rij je niet met sporen.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:56

Ook ik zie een onregelmatig lopend paard, maar de kwaliteit van het filmpje is zo slecht dat het niet goed te beoordelen is. een beetje stille hand en wat in en uitzoomen zou wonderen doen.
Het onregelmatige/ manken verklaart ook het knikken met het hoofd. Kan je niet eens een filmpje maken als hij los loopt?

op het 2e filmpje zie ik het niet direct zo erg als op het 1e.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:01

hij lijkt inderdaad net wat te hinken. dan doen ze ook wel eens hun hoofd omhoog bij de pas . zou ff laten kijken door DA, kost niet veel en die pikken het er zo uit

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:03

zal wel een combinatie zijn van een paar rijkunstige fouten. Probeer goede privé instructeur te huren. Wat ik je al wel kan vertellen is dat ongeduldig zijn een slechte eigenschap is bij het paardrijden, dus probeer dat los te laten en sporen helpen in principe niet om je paard voorwaartser te krijgen. Consequentie helpt daarbij wel en exact op het juiste moment in actie komen en exact op het juiste moment niet in actie te komen. een goede instructeur kan je daarbij helpen.

Roos18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:17

Onduidelijke filmpjes! maar probeer een slof of elastiek!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:18

Roos18 schreef:

Jottum :') Dit soort tips kun je beter achterwege laten en ik hoop dat je dat zelf niet zomaar doet ;)

Roos18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:23

Joolien schreef:
Roos18 schreef:

Jottum :') Dit soort tips kun je beter achterwege laten en ik hoop dat je dat zelf niet zomaar doet ;)

Nou bij sommige paarden helpt dat als je paard zijn hoofd schudt! :) Nou ik heb dat niet nogdig met een z paardje :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:25

Roos18 schreef:
Joolien schreef:

Nou bij sommige paarden helpt dat als je paard zijn hoofd schudt! :) Nou ik heb dat niet nogdig met een z paardje :P

Uh nee dat helpt niet tegen hoofdschudden, ga je je er maar even in verdiepen. Met je wilde Z hengst.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:32

Tja Joolien, 14 jarige penny meisjes die een pony hebben welke Z gelopen heeft weet hoe een slof werkt :D

TS: Om voor ons duidelijk te kunnen beoordelen of je paard onregelmatig/kreupel loopt hebben we betere filmpjes nodig. Bij voorkeur op een rechte lijn op een harde ondergrond (bv straat) in draf en op de volte links en rechtsom.
Mocht het nml zo zijn dan komt het hoofdschudden waarschijnlijk van een medische oorzaak en geen rijkunstige fouten.

Roos18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:37

joolien ik heb niet eens een wilde z hengst;)
lucifertje ik weet niet of jij de penny lees maar ik niet;)