Tijdens draf neus lucht in en weg in rengalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jennCarin

Tijdens draf neus lucht in en weg in rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 14:59

Hallo Allemaal, heb mn paardje nu zon 3weken. Helaas al een keer erafgevallen. het is een merrie vn 147, zit welsh in. Bij vorige eigenaar hebben ze met hulpteugels gereden. Echter rijd ik hier niet mee, de eerste keer deze week erip zonder longeerlijjn. Ik begon aan te draven, zij stook dr neus in de lucht en ging in rengalop weg, helaas niets meer tr zeggen doordat zij haar hoofd de lucht in stak wardoor ik er af ben gevallen. Sinds dien ook angst om te rijden zonder longeerlijn, wat zij ooo merkt en reageert hierop door alles interessant te vinden, kijkerig en sneller schrikkerig. Probeer het met priveles en en opbouwen wederzijds vertrouwen oa aan longeerlijn op te pakken. Jullie nog tips hoe ik hier mee om kan gaan en ervoor kan zorgen dat zij niet meer wegsxhiet in rengalop met neus de licht in? Verder loopt ze in stap en draf ontspannen (an teugel met weinig hulpen)en reageert ze goed op stemgebruik.Bedankt alvast

Anoniem

Re: Tijdens draf neus lucht in en weg in rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:05

Goed dat je niet meteen met hulpteugels aan de gang gaat, maar wat je wel kan helpen is een martingaal, dat is een vriendelijke hulpteugel die het hoofd in de lucht gooien kan beperken.

Maar het is eerst zaak om te kijken waarom je pony dit doet. Zit ze misschien bomvol energie?? Ben jij heel gespannen?
Anders denk ik dat het goed is om het zo lang gewoon aan de longeerlijn te doen totdat je echt meer vertrouwen in elkaar krijgt. Jullie moeten immers ook aan elkaar wennen :)

Het afgeleid zijn kun je een boel aan doen, probeer haar aan het werk te houden, let op het orenspel, zodra de oren naar voren gaan even tegen haar praten, of een kneepje geven in de teugel of een oefening in starten.

jennCarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 15:34

Beste joolien, bedankt voor de reactie.Voordat ik erop ga longeer ik haar en dan valt de energie erg mee.. alleen galop kan ze even wegcrossen en paar bokken rare aprongen maken en dan is het ook goed. Maar ik merk zelf dat ik redelijk gespannen ben als ik erop ga. Bedankt alvast voor.de tip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:43

Dan kan die spanning wel zorgen voor het ontploffen. Probeer goed op je ademhaling te letten en zet je pony aan het werk ipv teveel te gaan afwachten, wat men vaak doet als je gespannen bent. Zet desnoods een iPod aan je oren zodat je lekker met de muziek kan meeluisteren en zingen, dat schijnt ook goed te ontspannen!

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:52

Mijn pony deed precies hetzelfde de eerste weken. Op een gegeven moment werd het gewoon gevaarlijk. Maar wat ik heb gedaan is voor het rijden even 10 minuutjes losgooien, lekker laten rennen. Dan even aan de hand een rondje stappen zodat ze weer rustig wordt, daarna poetsen & opzadelen enzo. Ook heb ik een martingaal gebruikt. Een wereld van verschil ! Het gaat zo goed nu ! Zo probeerde 2 x kop in de lucht te doen maar daarna was het meteen klaar. Misschien dat dit bij jou ook helpt.

Succes !

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:53

Fijn dat je niet met hulpteugels gaat rijden, daar komt waarschijnlijk ook het probleem vandaan als ze altijd zo is gereden, je kan gaan beginnen in stap met wat gym oefeningen of zelfs van de grond, ook zou ik controleren of het zadel wel goed ligt, want daar kunnen sommige paarden ook erg op reageren, voor de rest zou ik lekker les gaan nemen en gaan werken aan de basis , de galop zou ik daar even nog niet bij pakken, maar eerst de stap en draf in orde krijgen op een fijne manier, dus neem de tijd , je hebt het dier nog maar 3 weken soms duurt het een jaar eer de aan mekaar gewend ben, dus geduld en tijd, goede begeleiding en dan komt het vast goed