Paard leren buigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annekexxxx

Paard leren buigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 23:21

Ik heb sinds enkele jaren een haflinger, heb hem met m'n tante beleerd en rijd nu een dik jaar les bij de manege. Dit jaar ben ik begonnen met wedstrijden en het loopt helaas nog niet zoals ik het gehoopt had. Ongeveer op elk protocol staat meer buiging, maar hoe kan ik hem meer laten buigen? Het is een haflinger, met een erg sterke hals.. Volgens enkele juryleden waar ik mee heb gepraat, zouden mijn punten hoger zijn, als hij met stelling loopt. Iemand tips? :)
Laatst bijgewerkt door annekexxxx op 27-12-12 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Re: Paard leren buigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:23

Als je instructrice het niet meer weet, zou ik een andere instructrice zoeken. :)

Er is geen standaard gebruiksaanwijzing voor paarden om meer te buigen. Dit vergt een deskundige blik en veel oefenen en trainen. Met de juiste instructie komt het heus goed. :)

(Ik heb overigens getemt, staat verkeerd.)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:14

[FZ] >> [RT-P]

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:16

Goede instructie zoeken ;)

Ik kan ook niet in 1 x in de split vallen, na een jaar mezelf goed gymnastiseren en hard oefenen wel....

Gymnastiseren is het antwoord, en om goed te gymnastiseren is rijtechnisch goede kennis nodig!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:09

Tjaaa je zegt zelf al , ik heb mijn paardje zelf beleerd, en idd daar is het dus al misgelopen.
Je vond dat toen natuurlijk niet zo belangrijk, maar je moet je er wel van bewust zijn, alles wat je een paard leert zit opgeslagen in zijn geheugen, je kan niets wissen, je kan er wel dingen aan toevoegen.
Dit kan nog steeds aangeleerd worden, zeker weten, maar het is nu een heel stuk moeilijker dan wanneer je dat toen bij het zadelmak maken al ineens had aangeleerd, das gewoon dag en nacht verschil.
Ieder paard dus ook een Haf kan dit leren, maar idd een Haf heeft een beetje zijn bouw tegen, die is gebouwd om te trekken, dat is in wezen een werkpaard en niet echt een rijpaard.
Het aanleren van een correcte buiging zal zeker in het begin op heel stevig verzet stoten, dus dit is niet zo heel makkelijk , doe dat niet op eigen houtje, zoek een goede instructeur/trainer die dit gaat aanpakken eventueel samen met jou.
Stelling aannemen , buiging, dat is puur basis werk, dat is iets dat ik al tijdens de eerste maand zadelmak maken gebruik, eigenlijk al van heel veel daarvoor al tijdens het grondwerk, er zijn dus echt heel wat dingen overgeslagen bij het beleren van jouw paardje.
Je kan dit verbeteren maar zo goed als dat je het toen zou gedaan hebben dat lukt eigenlijk nooit meer echt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:37

Buiging moet je opbouwen, de spieren moeten gerekt.
Ten eerste zal je paard moeten leren om goed te reageren op je binnenbeen, omdat je met dat binnenbeen gaat vragen aan je paard om zich eromheen te welven. Dat is een kwestie van consequent vragen en streng zijn tegen jezelf dat je steeds reactie eist en zelf niet met je been tegen hem blijft plakken. Elke hulp die je geeft moet opgevolgd worden. Daarnaast let je op dat je paard zich niet gaat onttrekken door uit te zwaaien met de achterhand (begrens je met buitenbeen) of door over de buitenschouder weg te lopen (begrens je met buitenteugel).
Ten tweede moet je veel werk doen waarbij je paard moet buigen, zodat hij die spieren moet gaan rekken. In het begin vraag je oefeningen waarbij je paard nog niet zo sterk moet buigen, zoals een grote volte. En dat ga je steeds verkleinen en verfijnen, voltes 10 meter, naar voltes 8 meter en voltes 6 meter. Ook elke hoek is een kans om je buiging te oefenen, en elke wending die je maakt. Bij slangenvoltes, S-en en 8-en kun je je paard steeds een andere kant op laten buigen. En weer wat verder in de training kun je zijgangen inzetten, zoals schoudervoor, schouderbinnenwaarts, travers en renvers, appuyementen etc. etc.
Een hele leuke oefening waar veel van mijn lesklanten van gaan zuchten maar die wel heel nuttig is, is een slangenvolte rijden (het aantal bogen kun je laten toenemen naar mate je paard leniger wordt) en elke keer net voor je de AC lijn passeert te gaan stappen en net na de AC lijn weer aan te draven. Met dat soort oefeningen kun je heel goed de reactie op je hulpen controleren en trainen. Hij moet dan in een oefening beide kanten op buigen maar ook nog eens overgangen maken kort op elkaar.