Pony houdt hoofd schuin en is te fel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Pony houdt hoofd schuin en is te fel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 17:03

Ok...
Sinds kort rijd ik weer op mijn vorige pony die nu manege pony is, omdat mijn paard weg moest.
Maar nu ben ik dus overgestapt van een paard dat je de hele tijd actief moet houden en die zodra je niet oplet weer helemaal inzakt - naar een felle pony en dat is wel eventjes wennen. Toch is deze pony beter in dressuuur en wil ik wat verder met haar gaan. Maar mijn tacktiek zeg maar is eerst tempowisselingen en voltes etc. en daarna wat meer naar mijn doel toewerken (nu is dat aan de teugel).

Maar ik had een paar vraagjes, of ja eigenlijk probleempjes, en ik hoop dat sommigen hier een oplossing voor hebben.

1. Ze is té fel. Ze loopt iedere dag en toch is ze nog steeds zo pittig. Ik heb al tips gekregen, want eerst kon ik haar niet eens uit galop krijgen. De tip was rustig zitten en als zij harder gaat draven dan moet ik niet meegaan met mijn zit en dan draaft ze na een paar passen weer op mijn tempo. Nu zou ik ook graag tempowisselingen willen doen. Alleen dit gaat moeizaam. En dan met name van galop naar draf. Het lukt me gewoon niet met een kneepje! Nu doe ik haar hoofd naar binnen en gelijk mijn binnenbeen eraan als ze echt niet wilt, maar dat is natuurlijk niet hoe het hoort te zijn. Een oude tip van mijn instructrice toen ik haar nog had was kneepje-rust-kneepje-rust en zo door gaan tot ze stopt. Moet ik dit steeds doen totdat ze stopt? Maar dan zit ik wel de hele tijd in haar mond en dat is ook niet weer de bedoeling denk ik.

2. Als ik haar rechtzet, dan zit haar hoofd nog steeds scheef. Is dat een groot probleem? Ik bedoel, voor het oog is het natuurlijk niet perfect, maar als ik verder wil gaan rijden, zal ik er dan last van krijgen? Hoe kan ik het evt. weer recht krijgen, of moet ik het zo laten?

3. Ze is 19 jaar oud. Zal ik haar ooit nog aan de teugel kunnen aanleren als ik alles goed doe o.o. Merk wel op dat het nu een manegepony is en dat ik maar een keer per week kan rijden. Zou dit met mijn ene keer in de week lukken of blijft dit een droom?

En ook; ik ben nooit echt in de dressuur gekomen. Maar op de pony voelt alles zo goed aan dat ik wel verder kan. Dus ik heb niet overal verstand van.

xxxx'Emily

BigOne

Re: Pony houdt hoofd schuin en is te fel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:10

Sorry, maar het woord kneepjes zegt al genoeg. Als je haar niet uit de galop kunt krijgen of ze gaat er vandoor dan rustig een volte insturen en deze steeds iets kleiner maken. Dit steeds herhalen en ondertussen niet trekken oid. Ze zal het op een gegeven ogenblik wel snappen, als ze tenminste lichamelijk, met name de rug, gezond is. Rennen kan ook een teken van iets anders zijn.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:12

Hoofd schuin = gebit gecontroleerd? Zo ja, laat er eens een ander naar kijken.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 17:23

bigone schreef:
Sorry, maar het woord kneepjes zegt al genoeg. Als je haar niet uit de galop kunt krijgen of ze gaat er vandoor dan rustig een volte insturen en deze steeds iets kleiner maken. Dit steeds herhalen en ondertussen niet trekken oid. Ze zal het op een gegeven ogenblik wel snappen, als ze tenminste lichamelijk, met name de rug, gezond is. Rennen kan ook een teken van iets anders zijn.

Nee ze is altijd al een fel beestje geweest, dus lichamelijke problemen zijn er niet.
En ik heb alleen maar manege lessen gehad (tenminste, waar ik dressuur mee deed, heb met mijn paard gesprongen maar daar had ik deze problemen niet mee) dus neem me niet kwalijk als ik een verkeerd beeld van iets heb, hier dus met de kneepjes.

Maar een kleine volte - dit deed ik toen ook, maar toen zei men tegen mij dat ik dit niet moest doen omdat ze dan met mij gaat spelen (ik was toen ong. 10 jaar btw) en toen leerde ze mij de kneepjes techniek aan. Maar ik moet dan gewoon de volte techniek handhaven?

Lottie84 schreef:
Hoofd schuin = gebit gecontroleerd? Zo ja, laat er eens een ander naar kijken.

Hmm... Ik weet het niet. Het is sws niet mijn pony meer dus iemand naar laten kijken kan ik niet doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:24

Dat ze altijd fel is geweest wil niet zeggen dat ze altijd gezond is geweest.
Haar hoofd schuin houden betekent vaak mond, rug of oogproblemen. Naar laten kijken dus.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:31

Ik zou toch ook eerst dierenarts erbij halen.

Is ze echt scheef dan moet je haar gaan 'rechtrichten', maar ik vrees dat je dat niet gaat opgelost krijgen in een manegeles.
Hetzelfde met 'aan de teugel'. Dat is geen doel, maar een middel, dat verkrijg je door correct te rijden, niet door kneepjes te geven ofzo, maar door die achterhand te activeren en onder te brengen.

Dus: neem degelijke lessen, en probeer er een dierenarts bij te halen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:19

Het is niet de eigen pony van ts, ze probeert er nog iets van te maken maar ja, je kunt niet van haar verwachten dat ze een paar honderd euro in een pony die op de manege loopt stopt. Ts, volte kan een goed middel zijn maar het scheve hoofd kan ook komen omdat ze als 19-jarige manege pony zo ontzettend scheef is en vast zit, dat het heel lang kan duren voor je het goed hebt. Dit vergt elke dag training en oefeningen om het lijf soepel te maken en dat gaat je helaas niet lukken. Geniet van haar zolang je nog kan.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 21:36

Heel erg bedankt mensen! Mocht iemand nog tips hebben, hoor ik ze graag!

Hmpf aan het hoofd kan ik echt niks doen hoor mensen, het is mijn pony namelijk niet meer!

Met aan de teugel rijden; op de manege hobbelen ze er altijd erop, en mijn rijden is ook niet al te goed dus ik zie dit wel als een doel eerlijkgezegd. Ze zoekt me soms al op enzo en ik weet nu hoe ik daar op moet reageren (gwn hetzelfde blijven), maar dan weet ik tenminste dat ik goed rijd en niet zomaar een paar rondjes rondhobbel.

Lessen heb ik geen geld voor helaas. Ik mag al met geluk spreken dat ik er gratis op mag rijden, maar voor lessen hebben we helaas geen geld meer voor en daarom hoopte ik iets wijzer te worden met bokt.

En ja, genieten doe ik zeker :'D Ze begint al aardig op leeftijd te komen idd, maar er is nog geen steek aan dr veranderd, al is ze wel makkelijker te houden (vroeger hield ik haar echt niet met haar felheid o.o).