paard moeite met concentratie..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petravdmeerx

paard moeite met concentratie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 18:47

Ik heb sinds kort een eigen paard waar ik heel erg blij mee ben natuurlijk! :)
Alleen heb een paar problemen..
Ze wil altijd alles zien wat er om haar heen gebeurt, wij hebben zegmaar een overdekte bak, maar hij is tegelijke tijd wel open vanaf de zijkanten dus ze kan alles zien.
Ik rijd veel figuren, zoals slangevoltes, achtjes etc.
Sinds kort loopt ze ook keurig in aanleuning in stap en ik merk dat ze zich dan lekker ontspant.
Zodra ik aandraaf is ze weer schrikkerig en gooit ze haar hoofd omhoog...
Ik longeer haar al regelmatig voor de tijd zodat ze haar energie lekker kwijt kan..
Iemand tips?

Alvast bedankt! :D

Aurora3

Re: paard moeite met concentratie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:31

Ik weet niet hoe lang je je paardje al hebt, maar ik kan me goed voorstellen dat ze jou nog niet zo goed kent en je daardoor ook nog niet 100% kan vertrouwen. Ik zou veel met haar aan de hand werken, haar veel dingen laten zien, evt schriktraining doen, enz. zodat ze leert dat ze jou kan vertrouwen.

Met rijden zou ik niet te streng zijn voor haar en niet boos worden als ze haar hoofd omhoog gooit. Probeer dat te negeren en zoek dan gewoon op je gemak opnieuw die ontspanning op. Probeer de goede stukken steeds uit te breiden en beloon haar daarbij met je stem. Als het fout gaat zeg je NEE en probeer je haar weer opnieuw naar de ontspanning toe te rijden.

Je paard leert dan vanzelf wel dat er geen gevaarlijke dingen gebeuren en dat ze op jou kan vertrouwen.

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:39

Tip; als je haar lekker bezig houdt, dus afwisselende figuren en veel overgangen rijden hou je haar concentratie er goed bij. Ze moet dan scherp zijn op wat jij doet. Ook helpt het wel eens om als ze ergens heel erg naar kijkt gewoon door de rijden en in het 'enge' stukje van de bak even wat meer stelling naar binnen te vragen. :D

xDENISEEE_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 15:52

Ik lees mee, heb precies hetzelfde met mn verzorgpaardje :)

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 21:45

xDENISEEE_ schreef:
Ik lees mee, heb precies hetzelfde met mn verzorgpaardje :)

heb de oplossing gevonden hoor!
Ik rijd nu veel overgangen, bijvoorbeeld een langzame stap op de lange zijdes van de bak en een versnelde stap op de korte zijdes.
Ook slangevoltes helpen prima, ik hou dr steeds bezig zodat ze haar aandacht wel bij mij moet houden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:46

misschien kun je jezelf en je paard denkbeeldig in een grote bel bedenken, jullie eigen kleine wereldje?