Dubai springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_V

Dubai springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 17:03

Dubai is een 7-jarige Arabisch volbloed. Op zijn 4 jaar is hij zadelmak gemaakt, en een jaar geleden is hij bij mij op stal gekomen. Hij kon enkel stap, draf en galop. Dus de bedoeling was dat ik hem zou doorrijden. Maar meneertje sprong heeeeel graag, en ik ben springruiter. Dus, begonnen we ook aan het wedstrijdklaar maken.
Ondertussen zijn we al een paar keer op jumping gegaan. Van zijn 5 jumpings heeft hij 1 beker en 3 lintjes thuis gebracht, wat dus wel mooi is in het beginstadium. hij doet het enorm graag. Nu hebben we vorige week een beetje gesprongen, want da was wel effe geleden door de examens enzo. En eerlijk, hij heeft al betere dagen gehad, maar hij sprong wel goed! :-)

Ik heb de foto's proberen te uploaden, maar omdat die uit een filmpje kwamen waren ze te klein voor 'mijnalbum'.
Dus hier is het filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=5rrm2xNeRYE

Het waren 3 sprongen van 1m.
Dubai heeft een goed tempo nodig, anders komt hij altijd in de voet. Hij is nogal klein en als hij traag afkomt is hij nogal onzeker. En hij springt liever ietsje ruimer, zijn laatste 3 passen neemt hij ook heel zichtbaar, wat ik goed vind, want binnen een jaartje verwacht ik op jumping toch 1m20 te springen en zal hij die kracht zeker nodig hebben. Ook heeft hij een 'zeer beweeglijk hoofd'. Maar dit ook niet altijd, maar eigenlijk ondervind ik daar geen zware problemen van, hij doet z'n hoofd omhoog voor de sprong, en ook hier heb ik geen problemen mee en is voor hem juist een voordeel tijdens het springen.

Dus, brand maar los, maar blijf vriendelijk AUB.

little_birdy

Re: Dubai springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:05

leuk paard ziet er fijn uit
wel tikt hij alle 3 de keren de balk aan ,
dus ik zou nog niet hoger gaan springen met hem

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 18:49

Hoe hoger, hoe minder hij tikt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:57

oke ene beetje luiigheid dus haha

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 21:09

Jup! :p

Lovelincoln

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:00

Blijf fan van Dubai! <3

Ik wilde zeggen dat hij soms een beetje bewegelijk is met zijn hoofd, maar als je daar geen problemen mee hebt dan is dat eigenlijk ook goed, het tempo vind ik juist prettig.

Wat is je uiteindelijke doel voor niveau denk je? of is het tot hoever hij het wil en kan?

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 16:45

Gho, uiteindelijke doel was 1 jaar geleden (als ik begon met hem) 90cm parcours. Aangezien hij dat niveau ondertussen al gehaald heb ga ik voor het 1m10 - 1m20 . Maar alles op z'n tijd, het is alleen zo dat Dubai ne snelle is in alles :D Dus we zullen zien hé :-)

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:03

Ziet er goed uit!

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:30

als je wilt dat hij zijn benen iets meer optrekt laat hem dan wachten voor de sprong.
HIj gaat net iets te hard waardoor de sprong vlak word en balken gaat tikken.
Succes

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:09

als hij trager gaat stopt hij, zoals vermeld.

NikkiiiS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:55

als je hoger wilt springen zou je hem toch meer bij je moeten rijden. als je hoger gaat en hij gaat zo hard als nu, ga je het niet redden. hij kan niet hard en dan omhoog voor de sprong. nu gaat hij als het ware 'vlak' over de sprong. Ik begrijp dat je er geen problemen hebt met zijn snelheid, en voor nu gaat het ook goed, maar zou toch oefenen voor het meer bij elkaar rijden zodat hij de ruimte heeft om op te springen voor de sprong. succes!

Mies1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:01

Ziet er netjes uit

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:30

Ik heb een pony gehad die precies zo sprong. Zoals eerder gezegd je moet wel meer aan je tempobeheersing gaan doen zodat hij zich bewuster word van zijn bewegingen en ten alle tijden moet jij controle hebben. Als je meer beheersing hebt zal hij ook hoger kunnen springen en dat maakt het ook veiliger! Wat namelijk het probleem is met deze stijl is dat je steeds meer controle kan gaan verliezen en buiten dat het gevaarlijk kan zijn als hij uit die snelheid opeens weigert kan het ook de sprong zelf gevaarlijk maken, vooral als je hoger gaat springen. Moet wel zeggen het is een erg leuk paardje! maar toch een dingetje en dit is niet zeurderig bedoeld maar doe een cap op! Het geeft jou bijna geen hinder en mocht je in de sprong vallen of voor je paard dan kan het zeker geen kwaad!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:30

Je tempo is echt te hoog. Je geeft aan dat hij anders stopt.
Door dit hoge tempo valt hij uit elkaar, en hou je eigenlijk geen kracht over voor de sprong. Nu op deze hoogte gaat het prima, maar kom je hoger is dat het probleem.

Je moet zorgen dat het tempo van nu lager wordt, maar dat er wel evenveel power in zit. JE moet het zien als een veer die zich voor de hindernis aanspant en op de hindernis ontspant. Nu komt er energie van achteren maar die loopt er van voren weer uit. Dus je moet meer gaan sluiten maar daarbij niet de activiteit in de beweging verliezen.

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 22:09

Ik snap jullie wel, als ik met grote paarden spring, ga ik vele trager. Maar Dubai heeft dit tempo nodig, zeker als we bv 1m30 springen, en eens de sprongen zo hoog staan, doet hij meer moeite. Dan richt ik hem ook op, hier deed ik dat niet, kwestie van dat hij zelf omhoog kon komen op 1m want dat is niet zo hoog. Hij is wel onder controle, als ik in dit tempo mijn zit wat aanduw is hij ineens 10 keer trager, heel gemakkelijk te rijden met zit, dat maakt het allemaal makkelijker. Ook in volle tempo is hij te beheersen en gaat nooit lopen. Een ander arabiertje dat ik rij daar en tegen zou ik dit niet mee kunnen doen :D Ik waardeer jullie reacties wel. Bedankt

madameoilily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:41

Hoe houdt je hem op ht achterbeen in dit tempo? Juist als je in een rustig tempo naar de hindernis toe rijdt kan hij een ronder springen en wordt de sprong ook hoger! spring je wel eens in-uitjes?

juliaspeex
Woonplaats: Op aarde, naast mijn buren, een dak boven mijn hoofd uhhm in zuid holland ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:31

ik denk dat hij wel hard kan gaan maar wat meer rust erin, hij wilt er als het ware over vliegen