Texel Losrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ostra

Texel Losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 17:42

:Y) :Y) {:) :o :z :Y) :Y) :Y) :Y) :Y) :Y) :Y) :Y) Hoi bokkers.

Weer eens wat nieuwe foto's van Texel en mij. Texel is een 5 jarige KWPN'er Lingh X Farrington. Ik start L1 met hem en heb hier veel plezier mee.
De foto's zijn van het begin van de les, daarna is de fotograaf naar boven gegaan :') Dus geen spectaculaire foto's maar lekker losrijden met hem en luisteren naar aanwijzingen van mijn instructrice.

Puntjes waar we nog aan moeten werken zijn mijn teentjes mogen nog wat meer naar binnen :j En Texel is heel braaf maar soms mag ie wat flitsender/actiever.

Afbeelding
De grote boef aan de ren

Afbeelding
Dik, rond en gezond! :D

Afbeelding
Lekker in galop, hop, hop, hop, galop

Afbeelding
Ilse vond hem mooi. De fotograaf niet

Afbeelding
Galop

Afbeelding
In draf

Ik wens jullie een fijn en gezond 2013 toe. :Y) {:)
Laatst bijgewerkt door Ostra op 25-12-12 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

aslo

Re: Texel Losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 09:06

Als dit losrijden is, dan had ik je paard liever wat langer en lager ingesteld gezien. M.i. is de bedoeling van losrijden dat je je paard los maakt, dus lekker alle spieren wat strechen, links en rechts in laten buigen, zorgen dat ie goed reageert op je been, je hand volgt in elke gewenste positie etc. Het zadel oogt voor jou niet lekker, je knieën komen over het zweetblad. Ook zou het wat verder naar achteren mogen liggen.

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 09:30

Je paard heeft bijna op elke foto zijn mond open. Verder ziet het er goed uit

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 09:35

ik ga mee met oslo... je kan niet lekker zitten zo met je benen over de wrongen. heeft je instructrice daar nooit wat over gezegd? wellicht scheelt het al iets als je je beugels 1 gaatje langer maakt? denk dat met 2 gaten verlengen te lang wordt?

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:19

Wat een leuk paard!!
Jou houding kan ik mij helemaal voorstellen, ik heb hem ook als ik mijn been niet lang houd ;) (wat voor zadel heb je erop liggen, hij lijkt wel wat op die van mij)
Als ik jou was zou ik het zadel een eind naar achter leggen,(achter de schouder niet erop) en je beugels misschien een gaatje langer?

Daarbij lijkt het een beetje dat je wat terug werkt met je binnen hand? Waardoor je paard zijn mond opend. Probeer je hand wat meer voor je te dragen en laat hem los van voor, sturen is hand naar binnen, niet naar achter.

Sorry voor deze hele lap tekst, ik hoop dat je er wat aan hebt! Ik heb namelijk ook last gehad van al deze problemen, bij mijn eigen farrington :D Misschien lijkt het je leuk om een kijkje te nemen bij ons farrington topic? 'Farrington, waar is hij gebleven'

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 15:20

Hoi, Bedankt voor al jullie reacties heel fijn. Ik ben het met jullie eens dat mijn benen wat naar achteren mogen dit is een Kieffer Athene zadel dat we gekocht hebben toen hij drie was is toen aangemeten op Texel en mij ik rij er ook nog een ander paard mee. Ik wil de ligging dit jaar nog wel na laten kijken. Ik zal eerst eens proberen met langere beugels en mijn benen goed langmaken daarbij moeten mijn knieeen meer in het zadel blijven en daardoor mijn tenen wat naar binnen. Financieel is een nieuw zadel nu niet mogelijk helaas.

@ Aslo: bij ons gaan de paarden meestal in de molen dan 5 min lange teugel stappen stretchen stelling links en rechts op allebei de kanten in stap draf en galop. Ik doe dit een kwartiertje voor de les, misschien niet echt duidelijk voor jullie maar hier zat ik er dus al wel 20 min op hoor. Heb drie kwartier les en tussendoor ook wel een paar rondjes lange teugel stappen hoor.

En op de laatste post helemaal waar dat ik te veel terug werk met mijn handen ik moet mijn teugels op het tweede leertje houden maar heel vaak worden ze stiekum langer mijn fout moet ik gewoon consequent in zijn. Mijn paard kauwt erg veel en ook schuimt hij heel erg ook aan bijv. de longe of op de poetsplek doet hij zijn mond open hij pakt ook alles in zijn mond halsters van vriendjes, touwen, bal enz. Ik weet ook niet wat ik daar tegen moet doen tips hierover zijn zeer welkom, ik ga niet de neusriem heel strak doen.

Zo wat een lange reactie zeg, bedankt voor jullie tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 16:13

Wat me opvalt is dat het paard niet echt aan het werk word gezet. Hij sukkelt mooi in de ronde maar verder gebeurd er weinig. In het losrijden zie ik liever een paard wat naar voren gereden wordt en geactiveerd wordt, nu zie ik een paard die juist heel erg terug gereden worden en weinig activiteit laat zien. Vandaar ook die open mond.
Verder zet je je handen wat vast waardoor je hem nog meer beperkt in zijn beweging.

Laat los van voren en ga hem eerst eens echt activeren. Zet hem aan het werk en leer hem zijn hele lijf gebruiken. Maak jezelf lang, denk Anky en leer onafhankelijk zitten van je paard. Laat je polsen los en draag je handen, je drukt ze nu wat naar beneden, naar binnen en soms wat terug, dat betekend vaak dat je teveel moet werken aan de voorkant om hem nageeflijk te rijden en dat is niet de oplossing, nageeflijkheid moet vanuit het lichaam komen en er moet alleen met de hand begrenst worden (uiteindelijk dan he ;) ).

Succes!

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 17:50

Bedankt voor je post Jolien, je hebt helemaal gelijk want we hebben hierna namelijk aan tempo voorwaarts gewerkt gewoon gas erop hij is namelijk nogal lui en ik ben snel tevreden. Dus veel middengalop middendraf, maar ook langzame draf en terugrijden in galop. Jammer dat daar geen foto's van zijn. Zat eigenlijk een beetje op zo'n soort reactie te wachten.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:59

Ik ga ook mee met mijn voorgangers, verder kun je misschien proberen je handen wat meer te dragen, op bijna elke foto zet je ze (vooral je binnenhand) vast op je bovenbeen. Dat is misschien ook de reden dat hij niet echt vanuit zijn schoft zakt. :) Is natuurlijk lastig te beoordelen vanaf wat foto's.
Verder ziet het er goed uit, je hebt een mooi paard onder je kont! Veel succes en plezier samen.

Kyana18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:48

probeer alleen je handen niet te ver uit elkaar te houden. verder zie het er super uit!

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:52

Ik ga met mijn voorgangers mee hier, als ik dit zou zien zou ik het niet bepaald losrijden noemen. Verder krijg ik het idee dat je best streng bent met je hand, je paard heeft namelijk bijna overal zijn mond duidelijk open. Op de derde foto krijg ik zelf het 'in de krul' idee, aangezien je je handen hier bijna op je knieën hebt liggen.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 18:10

Ben het zeker met jullie eens dat mijn handen wat meer gedragen en voor me moeten blijven. Daarbij heb ik nogal de neiging mijn rechterhand te draaien en richting mijn boven been te zetten dit moet er natuurlijk uit. Ik moet mijn teugels echt op het tweede leertje houden en dit niet laten versloffen zoals mijn instructrice altijd zegt. Hij is heel licht in zijn mond ik heb absoluut geen druk in mijn handen bij hem ( mijn andere paard veel meer) maar toch maakt hij zich heel snel scheef wanneer ik te veel vraag oid. Zijn mond heeft hij altijd open hij eet ook altijd op zijn bit en schuimt heel erg ook aan de longe hij gaat regelmatig naar de tandarts ik weet ook niet hoe dit komt als jullie hier een oplossing voor hebben hoor ik het natuurlijk graag. Wil natuurlijk ( en is ook noodzakelijk) dat hij nog meer op mijn zit te rijden valt wat met mijn andere paard makkelijker is omdat hij veel minder beweegd dus hier zit zeker wel een verbeterpuntje voor mij.