'Luchtig' doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurgek

'Luchtig' doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 19:25

Beetje vage titel misschien maar hierbij de uitleg...

Persoonlijk heb ik geleerd om in het doorzitten 'echt te zitten' en met mn benen en zit naar mn handen toe te rijden. Doordat ik echt ga zitten kan ik mijn paard mooi op het achterbeen zetten. Tegelijkertijd heb ik een klein probleempje en dat is dat ik tijdens de wedstrijden veel impuls verlies heb, vooral tijdens de oefeningen (niveau Z2) in de proef. Nu vertelde gister iemand mij dat ik moet gaan proberen om minder te gaan zitten en 'luchtiger' moet gaan doorzitten. Ze gaf aan dat ik moest gaan staan in het doorzitten zodat mn paard niet wordt afgeremd door mn zit en daardoor beter blijft lopen.

Nu sta ik open voor advies en het klinkt logisch maar ergens toch ook weer niet. Mijn paard is ook van nature dat hij graag wil duiken, van het achterbeen af loperig naar voren wil. Dus dan is de vraag: hoe kan ik 'luchtig' zitten terwijl ik mn paard wel op het achterbeen kan houden? Zijn er mensen die mij kunnen uitleggen hoe je 'luchtig' kan doorzitten?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 09:21

waarschijnlijk word je dan te strak in je onderrug en ga je te veel remmen in de beweging. Probeer eens heel bewust los te blijven en lekker mee te swingen in je bekken en heupen. Je paard moet jou meenemen, als jij 'zwaar' gaat zitten om hem meer te sluiten, blokkeer je die beweging. Dat bovenin houden kun je doen door steeds een kleine halve ophouding te geven.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:10

Het lijkt me dat als je gaat staan tijdens het doorzitten, je alleen maar alles opspant, en de beweging juist gaat blokkeren. Ontspannen dus, doorademen, en verder ga ik mee met wat Lielle zegt :j

ambre

Re: 'Luchtig' doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:16

Door teveel te gaan zitten ga je vaak veel mee bewegen.
Dat kan je paard afremmen.Probeer wel echt met zitbeenknobbels op je zadel te zitten maar wat minder in je onderrug mee te bewegen.
Zo zit je wat meer op de beweging ipv in de beweging en kun je je paard meer onder je door laten lopen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:15

Ik zou niet gaan staan in het doorzitten, maar de tip die Lielle geeft is denk ik meer wat je zou moeten proberen.

Mijn instructrice noemt dat: salsa dansen met je paard.
Meebewegen vanuit je bekken en onderrug. Als het linkerachterbeen van de grond is, laat jij je linkerheup wat zakken, is het rechterachterbeen van de grond, zakt jouw rechterheup. Dit alles met aangespannen buikspieren, maar met ontspannen, zachte bil- en bovenbeenspieren!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:19

Probeer bewust de 'schoolhouding' aan te nemen. Dus schouders, heup en hakken op één lijn. Je zwaartepunt komt anders te liggen dan wanneer je echt zit en waarschijnlijk je hakken iets voor je heup geplaatst hebt.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:30

Ik denk dat de tipgever bedoelt dat je met je zit teveel druk geeft op de rug van je paard waardoor je hem blokkeert in zijn beweging. Probeer om neutraal te gaan zitten zonder dat je druk zet. Je kunt hierbij de bewegingen iets meer opvangen met je bovenbenen, waardoor je je zitbeenknobbels iets ontlast. Die zitbeenknobbels hou je wel in het zadel maar je verlicht zo de druk iets. Probeer alleen maar mee te liften zonder te beinvloeden. als je dat kunt, dat neutraal zitten, dan kun je van daaruit je paard weer af en toe gaan beinvloeden met je zit. Maar altijd weer terug naar die neutraal. Nu zit je op de rem, en dit compenseer je waarschijnlijk met je benen.