Paard pakt bit vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FjordjesArwn

Paard pakt bit vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 21:17

Hallo,

ik heb een vraag voor jullie ivm mijn nieuw verzorgpaard.

Is een paard dat op hoog niveau gereden werd vroeger en om deze redenen is deze aangekocht door onervaren eigenaar met de bedoeling een ideaal leerpaard te hebben. Maar omdat de nieuwe eigenaar er niet genoeg ervaring voor heeft (paard met veel bloed en vrij pittig karakter), speelt het paard al een jaar met die persoon haar voeten. Verder als stap en draf zijn ze vb nog niet geraakt en dan nog ziet het er niet netjes uit (paard stapt gewoon naar de richting dat hij wilt, wilt deze uit draf plots rechtsomkeer doen? Niemand die hem zal tegenhouden). Tot zover het droompaard dat als leerpaard moest dienen..

Nu ben ik als verzorger begonnen omdat ik iets zekerder ben als ruiter en iets meer ervaring heb dan de eigenaar (maar ben ook geen ruiter van Z niveau hoor). Eigenaar is een ruitertje dat pas van de manege komt.

Ik ben nu 2 maand bezig met dit paard en ben eerlijk al helemaal verliefd op dat paard. Het is echt zo een schatje! Enorm eerlijk paard en werkt heel graag voor je.

Maar ok voldoende achtergrond info, ik zal ter zake komen.
Het is een super paard om mee te rijden, maar enig probleem is dat deze nog soms zijn bit vastpakt. Dan heb je er dus niets meer aan te zeggen en gaat hij gewoon met jou een ommetje maken. Ik merk ook dat het paard dit vooral doet als ik een tijdje niet geweest ben en de eigenaar er pas (of veel) mee gereden heeft.
Bij mij doet hij dit enkel in galop of als je in draf te veel van hem vraagt.

Heeft iemand hier tips tegen?

Danku

nynke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 22:02

ik zou eens een watertrensbit met drie bolle schakels proberen het schijnt dat het paard het bit dan niet meer vast kan pakken. ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik hoop dat je het gaat proberen en dat het werkt! succes!!

FriesWytske

Re: Paard pakt bit vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 22:05

Dit verander je niet door er maar een ander bit in te gooien. Als het paard het bit vasthoud, houd in de meeste gevallen degene die er op zit ook vast. Dus zou daar aan gaan werken.

BabetSanRemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 22:08

Je handen ontspannen, je kuit erbij houden en daarna kneden met de hand aan de kant dat hij vastpakt ;)

FjordjesArwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 22:11

Dank voor de tips.
Dat van de teugel zou zeker kunnen kloppen. Ik rijd met een veel lossere teugel terwijl de eigenaar met heel korte teugel rijdt om steun te zoeken bij het rijden. Dus onnodig trekken in de mond. En zou kunnen verklaren waarom hij bij mij het bit minder vastpakt dan bij haar.
In galop heeft mijn lesgeefster al eens gezegd dat ik deze onbewust korter neem, dus misschien dat hij daarom meer in verzet komt en dan zijn bit ook vastpakt..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 22:14

BabetSanRemo schreef:
Je handen ontspannen, je kuit erbij houden en daarna kneden met de hand aan de kant dat hij vastpakt ;)

Juist niet gaan kneden. Dan heb je als het ware een los vast druk van de teugel. Gewoon zelf op beide teugels evenveel druk proberen te houden.

BabetSanRemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 22:22

FriesWytske schreef:
BabetSanRemo schreef:

Juist niet gaan kneden. Dan heb je als het ware een los vast druk van de teugel. Gewoon zelf op beide teugels evenveel druk proberen te houden.

Dan maak je het (bij mijn pony) alleen maar erger. Ik bedoel dan ook niet echt zagend kneden met los vast. Voelen'spelen met je vingers ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:19

Dan ben je ook aan het zagen. Dat kan zijn dat het eerst erger word, omdat hij gewend is dat hij tegendruk krijgt. Maar als hij eenmaal door heeft dat je daar niet intrapt gaat hij vanzelf los laten.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:22

Paard wat zijn bit vastpakt. Moet leren los laten!
De ruiter die dat tegenwerkt moet ook leren los laten.
Dus al gaat ie hard, niet gaan trekken en zoals je zelf al zegt het paard is hoger opgeleid als de ruiter.
Dus het paard is op dat gebied een stuk slimmer dan de ruiter.
Het paard is gevoeliger voor het zitten van de ruiter.
Mocht ie gaan rennen niet gaan trekken, maar zwaarder gaan zitten!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:25

Precies, piewie. Hoe meer druk jij pakt, hoe meer een paard het bit zal beetpakken. Weet dat je dat automatisch doet. Ik trap er zelf ook nog regelmatig in.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:28

Veel slangenvoltes rijden wil ook helpen, maar dan wel met de schijnbewegingen erbij. Je moet leren om het paard slimmer af te zijn en geen druk geven op die teugels, maar rijden met je zit!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:31

Klopt helemaal. Maar zo nu en dan trap ik er alsnog in. Maar heb dan binnen een paar seconden door, dat ik degene moet zijn die los moet laten.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:33

Ik zeg altijd tegen mijzelf hardop, loslaten! hihi klinkt stom voor anderen, maar het helpt mij wel hahaha

en ik ga bewust 1x per week met 1 hand rijden. Leer je van sturen op je benen en rechtop zitten. en dan rijden met een losse teugel en die telkens weer wat oppakken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:36

Doe ik ook, hoor :D :D . Dus je bent daarin niet de enige.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:04

FriesWytske schreef:
Doe ik ook, hoor :D :D . Dus je bent daarin niet de enige.

:P

Betrap mijzelf er altijd te laat op :z

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:22

Ach, als er bij mij wat van gezegd word. Zeg ik altijd dat ik mezelf aan het lesgeven ben.

scoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:33

van wat ik hoor is een probleem dat vele ruiters hebben. wat ik zou doen is als je u paard inrijd al beginnen met niet direct u paard naar beneden te willen trekken. Een paard dat het bid vast neemt is een paard dat geen vertrouwen heeft in de hand van de ruiter. rijd u paard eerst in door gwn in zijn zelf houding te rijden zodat hij actief genoeg is en kijk dan als hij de hand meeneemt kan je cm per cm u teugels korter gaan maken. dit kan zijn na 5 min da kan zijn dat het 40 min duurt. hoe dan ook ga zeker en vast niet trekken want dat maakt het alleen maar erger. zet gwn rustig als u paard actief is zet u paard op een slagenlijn probeer vooral met u benen te sturen en met u handen zie dat je wel u druk houd maar dat je door middel van halve ophoudingen u stelling vraagt. (niet dwingen) ook kan je best met zo een paarden u binnen teugel openen, sluiten. Alles wat hiervoor gezecht is is waar je moet een constante druk voelen maar hoe komt die constante druk tot stand: door het paard dat de hand van de ruiter meeneemt.
ik hoop dat je hier iets mee kan

noelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:05

Als mijn paard dit probeert bij de bijrijdster, moet ze van haar instructrice nog meer been geven, kuit aansluiten en een halve ophouding geven. Niet gaan trekken of zagen, dat werkt tegendraads. Het is echt een kwestie van je paard van je hand af te rijden door benen te geven en ze vooruit te zetten.

noelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:06

Nog vergeten : hij doet dat om onder het werk uit te komen, nl. als ze meer verzameling begint te vragen en dat voor hem moeilijker wordt (hij is nog maar sinds kort in training)

BabetSanRemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:55

piewie schreef:
Paard wat zijn bit vastpakt. Moet leren los laten!
De ruiter die dat tegenwerkt moet ook leren los laten.
Dus al gaat ie hard, niet gaan trekken en zoals je zelf al zegt het paard is hoger opgeleid als de ruiter.
Dus het paard is op dat gebied een stuk slimmer dan de ruiter.
Het paard is gevoeliger voor het zitten van de ruiter.
Mocht ie gaan rennen niet gaan trekken, maar zwaarder gaan zitten!

idd!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:10

noelo schreef:
Nog vergeten : hij doet dat om onder het werk uit te komen, nl. als ze meer verzameling begint te vragen en dat voor hem moeilijker wordt (hij is nog maar sinds kort in training)

Een paard wil niet onder het werk uitkomen. En als hij nog maar pas in training is vind ik het een hele grote fout van de instructie om nu al bezig te zijn met de verzameling. Dat heeft dan nog helemaal geen nut. Dat hoort pas als je al een hele tijd aan het trainen bent. En het paard daar klaar voor is.

scoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:12

FriesWytske schreef:
noelo schreef:

Een paard wil niet onder het werk uitkomen. En als hij nog maar pas in training is vind ik het een hele grote fout van de instructie om nu al bezig te zijn met de verzameling. Dat heeft dan nog helemaal geen nut. Dat hoort pas als je al een hele tijd aan het trainen bent. En het paard daar klaar voor is.

zo is dat

crazy4horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:16

paard op een andere manier aan het werk zetten? je geeft aan dat zowel jij als de eigenaar nog niet op hetzelfde niveau hebben gereden als het paard heeft gelopen. Overgangen rijden, voltes, zorgen dat paard goed aan je been is. Eerst werken aan de achterkant, meestal volgt de voorkant vanzelf...

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:49

Het helpt wel met een watertrens met rolletjes, door die rolletjes kan het paard zijn bit niet vastnemen. Als je dit niet gebruikt, kan je ook stellingen oefenen, VEEL spelen, ...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 10:01

Juist niet gaan spelen met je handen. Dan ben je aan het zagen, Dilek_21