mensen zien/onthouden alleen als het mis gaat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

mensen zien/onthouden alleen als het mis gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 17:30

Hoi,

Ik vind het zo irritant dat mensen enkel zien dat het rijden niet goed gaat, het lijkt alsof ze alleen dit maar onthouden en dat ze dan alleen maar over je praten. Dat je een wedstrijd wint of je paard liep super dat zijn ze na 2dagen al vergeten, daar praat niemand nog over. Maar als je valt of even je geduld verliest en je paard een mep geeft daar word nog maanden over gepraat!

Ik had een tijdje geleden even een dipje met m'n paard, ze was hengstig en enorm tegendraads toen ben ik mijn geduld verloren en heb haar een paar meppen gegeven, had er gelijk erna spijt van en een enorm schuldgevoel over. Heb het sinds dien ook niet meer gedaan! Meestal rijd ik zelf niet eens met een zweep. Nu is er een jongen op stal die steeds gaat gaan vertellen hoe ruw ik wel niet ben, dat ik mijn paard sla enz. En dat door die ene keer dat ik in de fout ging :( De dingen die ik goed doe dat zien ze niet!
Ik vind het zo jammer, oke ik was fout en had dit niet hoeven doen, maar om daar maanden later nog over te praten? Dat is nu toch ook niet nodig? Hij laat het overkomen alsof ik mijn paard iedere dag afsla ofzo ;(

En dat is nu enkel over mij, maar zo gaat het bij iedereen. Zelf bij topruiters, als die iets misdoen word er 100 uit over gepraat, maar niet over het feit dat ze net een grote prijs gewonnen hebben ofzo.

Het lijkt alsof mensen het niet over hun lippen krijgen om iets positief te zeggen, ookal reed je goed toch zullen ze iets zeggen op dat kleine puntje dat niet goed ging.

corientjuhh

Re: mensen zien/onthouden alleen als het mis gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:37

Ik heb juist bij mezelf dat ik juist de goede dingen alleen maar onthou
Tenzij het echt de hele tijd slecht gaat
Bij mij op stal zeiden ze ook van rustig aan anpakken mag niet te streng
Nu doe ik dt veel minder en zien ze de vooruitgang met rijden en onze band
Krijg styeeds vaker een complimentje :) en hoor ik nooit meer dat ik te streng was

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:40

Mee eens.
Zou het een stuk jaloezie zijn bij sommige, dat ze daarom niks positiefs over jou/je paard kunnen zeggen..?
Lekker onsportief vind ik het, helaas doe je er niks aan.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 17:52

Soms denk ik ook dat het jaloezie is.

Ik denk soms ook 'wauw wat wou ik dat ik dit kon of dat mijn paard dit kon' maar dan nog kan ik een compliment geven. Ik vind het zelf fijn om een compliment te krijgen, dus geef ik er zelf ook graag 1tje.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:55

Da's de paardenwereld. Maar ook ik ben niet heilger als de paus, dus als ik op wedstrijd ben doe ik ook gezellig mee met het bakrandloeren. Ik praat dan wel eens over hoe goed het gaat bij iemand, maar ook vaker over wat mensen allemaal fout doen. Lijkt mij menselijk. Ben trouwens nog nooit iemand tegengekomen die niet gezellig met me mee deed.

Kijk jij zelf ook alleen maar naar wat andere mensen goed doen? Eerlijk?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:00

Nou ja, als ik iemand een paard flink zie slaan en z'n geduld verliezen, zou ik ook niet snel vergeten.
Dat kan ik me van die jongen wel voorstellen, maar wel vervelend dat hij er nog steeds over praat.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 18:17

@peppertree: natuurlijk doe ik het ook, maar op wedstrijd zijn dat dan mensen die ik niet ken. Tegen vrienden zal ik ook zeggen dit of dat deed je niet goed, dat deed je wel goed.

@mika11: die jongen ziet me dagelijks rijden, dus hij weet best dat ik niet zo ben. Dat die gewoon een 1malig iets was.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:18

Dus eigenlijk gaat het alleen om die jongen? Vraag het hem?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:26

Maar die andere mensen op stal zien jou toch ook dagelijks rijden en weten hoe jij bent?
Daar zou ik me dan niet zo druk om maken.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 18:55

Ik gaf die jongen als voorbeeld eigenlijk, maar ik bedoelde daarmee dat het gewoon vaak gebeurt. Dat mensen alleen praten over de dingen die mis gaan niet over de dingen die je goed doet.

Zoals met Anky die keer dat ze gevallen was op een clinic, wat een heisa toen daarrond.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:01

Ik kan daar ook zo kriegel van worden, mensen die altijd hun commentaar klaar hebben.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 22:19

Jammer dat velen die klaar hebben... Ik wil dan altijd beleefd blijven, maar ik geef toe, het word steeds moeilijker! Meestal denk ik ik zeg dit of dat terug maar dan denk ik hou je mond voor de rust en stilte, maar tegenwoordig...

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:23

Het is vaak jaloezie, dan hebben ze een reden om hogerop te komen. Ik trek me er niet teveel van aan en als ik val dan doe ik er zelf ook vaak lacherig over. :) Ik vergeet bij mezelf nooit de dingen die misgaan hoor, daar probeer ik de volgende keer op te letten om zo beter te worden, maar de goede dingen vergeet ik al helemaal niet.

Ik ben niet zo iemand die nog dagen/weken/maanden bezig blijft over een fout die iemand ooit gemaakt heeft. Puur omdat ik zelf niet perfect rijd en ook nog fouten maakt, maar ook omdat iedereen wel eens z'n dag niet heeft of het allemaal even niet lekker loopt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:37

Eerlijk? Als ik op stal kom en ik zie iemand voor de eerste keer rijden en die geeft dan zijn of haar paard een paar flinke lellen die echoen door de piste, dan heb ik ook al zeer licht mijn oordeel klaar hoor. Het hangt er dan vanaf hoe je verder rijdt. Blijf je dan netjes en ontspannen, ok, maar blijf je gefrustreerd en hardhandig, dan zal ik dat idd makkelijker onthouden.
Enig verschil is dat ik er niet over zou gaan roddelen (en zeker niet maandenlang), maar het is wel een connectie die in mijn hoofd zit.

Love1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:44

Ik heb liever dat ze eerlijk en kritisch naar me kijken en het er dan ook uit floepen dan dat ze achter mijn rug om lopen te roddelen. gelukkig word er op mijn ene stal heel positief gekeken, daar hebben we ook een ontzettend fijne groep met z'n allen en houden we het negatieve voor onszelf.
Bij de andere stal rijd ik het liefst als ik alleen ben, ik ken de mensen niet en ze zijn erg stil en dat vind ik moeilijk om mee om te gaan, maar niet iedereen is perfect en vaak zijn er altijd wel aanstekers in een groepje. Neem het positief op en ga er mee aan het werk. Anders word heel paardrijden niet leuk meer en zal ook het paard zich daarbij aanpassen.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:50

Ik herken het, maar zie het niet als jaloezie. Het zit volgens mij gewoon in de mens om alles wat anders of opvallend is te veroordelen en te delen. Als mijn vijfjarige door de bak stuitert, staan er tien te kijken. Als ik een fijne les rijd, heeft er hoogstens één een paar minuutjes gekeken. Mensen houden nu eenmaal van spektakel en helaas komt dat vaker voor als je slecht rijdt dan als je goed rijdt.

Vervelend dat die jongen dat beeld nu heeft, maar zie het als een missie om zijn ongelijk te bewijzen. We doen allemaal wel eens iets waar we spijt van hebben.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 21:23

Love1992 schreef:
Ik heb liever dat ze eerlijk en kritisch naar me kijken en het er dan ook uit floepen dan dat ze achter mijn rug om lopen te roddelen. gelukkig word er op mijn ene stal heel positief gekeken, daar hebben we ook een ontzettend fijne groep met z'n allen en houden we het negatieve voor onszelf.
Bij de andere stal rijd ik het liefst als ik alleen ben, ik ken de mensen niet en ze zijn erg stil en dat vind ik moeilijk om mee om te gaan, maar niet iedereen is perfect en vaak zijn er altijd wel aanstekers in een groepje. Neem het positief op en ga er mee aan het werk. Anders word heel paardrijden niet leuk meer en zal ook het paard zich daarbij aanpassen.

Ik heb ook liever dat ze gewoon recht in mijn gezicht zeggen, wat ze denken of vinden, dan achter mijn rug om. Jammer dat het vaker achter je rug gebeurt... Ikzelf zeg ook gewoon wat ik vind, zeker tegen mijn vrienden, tegen onbekenden niet. Maar ik vind dat je tegen vrienden eerlijk moet zijn, ook als je hen dan soms iets minder leuk moet vertellen, alleen word me dat niet altijd in dank afgenomen. Maar ik heb het liever zo dan dat mensen gaan zeggen dat ik achterbaks ben ;)

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 21:27

shirleyp schreef:
Ik herken het, maar zie het niet als jaloezie. Het zit volgens mij gewoon in de mens om alles wat anders of opvallend is te veroordelen en te delen. Als mijn vijfjarige door de bak stuitert, staan er tien te kijken. Als ik een fijne les rijd, heeft er hoogstens één een paar minuutjes gekeken. Mensen houden nu eenmaal van spektakel en helaas komt dat vaker voor als je slecht rijdt dan als je goed rijdt.

Vervelend dat die jongen dat beeld nu heeft, maar zie het als een missie om zijn ongelijk te bewijzen. We doen allemaal wel eens iets waar we spijt van hebben.

Nou eerlijk, als een paard een rodeo geeft ga ik ook wel even staan kijken hoor :o Zo'n bokkend paard is nou eenmaal spectaculair ;) maar ik kijk er ook naar als ze dat doen zonder ruiter, blijft even spectaculair :) Maar als iemand goed gereden heeft, dan geef ik wel een complimentje ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:27

Mensen hebben idd de neiging om idd de negatieve dingen te onthouden. Ik krijg zo de indruk dat sommigen dat nodig hebben om zichzelf beter te voelen. Ik heb het liefste ook dat ze me op dingen aanspreken die ik verkeerd heb gedaan, dan kan ik me iig nog verdedigen. Nee het is niet leuk als ze dat doen, maar achter je rug om is ook weer zoiets. Ook als je je geduld verloren hebt kun je daar het best heel open over zijn, helemaal als je spijt hebt. Jij leert altijd nog bij...zo jammer dat degenen die commentaar hebben in eigen ogen zonder fout zijn....

Vallen die nu in de categorie: dom geboren en nooit bijgeleerd?