Het paard (op dat moment nog niet aangekocht) werd voorgereden met een geïmproviseerde slof en de ruiter had een enorm strenge hand. Toen wij aangaven hem zonder slof te willen zien, moest de ruiter nog meer kracht gebruiken om hem naar beneden te krijgen.
Hierna klom ik erop en heb hem met een lang teugeltje gereden om te kijken hoe hij hierop reageerde. Conclusie: heerlijk paard, maar bijzonder slecht gereden. Hij negeerde zowel zit-, been- als handhulpen en ik kreeg de indruk dat de basis er gewoon erg slecht in zat.
Nu heb ik gezocht op bokt en ben verschillende topics tegen gekomen over paarden die met een zeer harde hand of met een streng bit zijn gereden; daar heb ik verschillende goede tips uit gehaald. Maar ik zou graag tips horen om het hele probleem aan te pakken. Het leek mij het best helemaal terug te gaan naar de basis en te beginnen alsof het een volkomen groen paard is. Met name de zit- en beenhulpen moeten er eerst goed op, voordat ik het 'mond probleem' ga aanpakken. Is dit de goede volgorde? Doe ik er goed aan dit zo te doen?
Verder hoop ik dat mensen specifieke tips en oefeningen hebben voor me! Graag goed onderbouwd, zodat ik er mee aan de slag kan. Ik begrijp dat dit een lange termijn project wordt, maar dat heb ik er volkomen voor over. Het is een ontzettend leuk en lief paard, alleen begrijpt hij niet goed wat er van hem wordt verwacht. Hij zet zich in alles schrap tegen het bit en de hand waarmee hij wordt gereden, totdat er geen enkele hulp meer doorkomt. Gelukkig hebben we alle tijd

Dus: tips, ideeën over oefeningen/optomingen/trainingsschema's/etc. en ervaringen zijn zeer welkom!

) echt na durft te gaan geven.
! Maar eerst de hulpen er maar eens op zien te krijgen