Slechte basis + enorm stugge mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saar88

Slechte basis + enorm stugge mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 23:01

Vorige week heb ik voor het eerst een paard gereden, waar ik in de toekomst redelijk actief mee aan de slag zal gaan.
Het paard (op dat moment nog niet aangekocht) werd voorgereden met een geïmproviseerde slof en de ruiter had een enorm strenge hand. Toen wij aangaven hem zonder slof te willen zien, moest de ruiter nog meer kracht gebruiken om hem naar beneden te krijgen.
Hierna klom ik erop en heb hem met een lang teugeltje gereden om te kijken hoe hij hierop reageerde. Conclusie: heerlijk paard, maar bijzonder slecht gereden. Hij negeerde zowel zit-, been- als handhulpen en ik kreeg de indruk dat de basis er gewoon erg slecht in zat.

Nu heb ik gezocht op bokt en ben verschillende topics tegen gekomen over paarden die met een zeer harde hand of met een streng bit zijn gereden; daar heb ik verschillende goede tips uit gehaald. Maar ik zou graag tips horen om het hele probleem aan te pakken. Het leek mij het best helemaal terug te gaan naar de basis en te beginnen alsof het een volkomen groen paard is. Met name de zit- en beenhulpen moeten er eerst goed op, voordat ik het 'mond probleem' ga aanpakken. Is dit de goede volgorde? Doe ik er goed aan dit zo te doen?

Verder hoop ik dat mensen specifieke tips en oefeningen hebben voor me! Graag goed onderbouwd, zodat ik er mee aan de slag kan. Ik begrijp dat dit een lange termijn project wordt, maar dat heb ik er volkomen voor over. Het is een ontzettend leuk en lief paard, alleen begrijpt hij niet goed wat er van hem wordt verwacht. Hij zet zich in alles schrap tegen het bit en de hand waarmee hij wordt gereden, totdat er geen enkele hulp meer doorkomt. Gelukkig hebben we alle tijd :)

Dus: tips, ideeën over oefeningen/optomingen/trainingsschema's/etc. en ervaringen zijn zeer welkom!

Anoniem

Re: Slechte basis + enorm stugge mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:07

Ik denk dat je al in de goede richting zit hoor! Als hij zijn lijf correct gaat gebruiken zul je hem aan de voorkant heel anders krijgen. Dus dat moet wel goedkomen. Het lijkt me wel naar om zo'n paard op die manier gereden zien worden zeg...

Nog een mooie oefening, als je hem losser wilt krijgen in de kaak/mond/hals ga dan met stelling en buiging aan de slag, dat is een vriendelijke manier om het paard los te krijgen. Zowel op de volte als op de lange zijde, en dan de binnenhand goed naar binnen en ervoor zorgen dat hij ook gaat nageven in de stelling.

Succes met hem!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 23:16

Dankjewel Joolien! Het was inderdaad heel vreemd, ik ben zelf echt geen sterruiter maar ik kreeg er pijn van in mijn nek en mond. Heel erg zonde, want het ligt echt niet aan het paard. Hij is correct gebouwd, heeft een fijn uiterlijk en kan leuk lopen. Gelukkig is hij nog maar 8 en heeft hij nog een heel leven voor zich ;)
Denk je dat ik dat het best eerst aan de hand kan proberen? Ik had bedacht dat het misschien slim was hem eerst stemcommando's aan te leren zodat ik het tempo op die manier kan beheersen, zonder aan zijn mond te hoeven komen. Vervolgens kan ik dan aan de slag met stelling en buiging en het wijken voor druk. Ik hoop inderdaad dan ook dat zijn lichaam sterker wordt en hij op een gegeven moment (over een heeeeeele lange tijd :') ) echt na durft te gaan geven.

Wat ik het lastigst vind is de volgorde die ik aan moet houden, waar moet ik in godsnaam mee beginnen als hij de volledige basis niet kent!

Juuuuul_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:26

Het is een super goed plan om te beginnen met de basis. De basis is immers het belangrijkste van de hele paardensport. Alleen is het geen slim plan om een paard op stem te laten lopen onder het zadel. Mijn nieuwe paard was ook op stem gereden en dat is niet zoals het hoort te zijn. Ik heb het er meteen uitgereden. Het gaat uiteindelijk in je nadeel werken.

Ik zou aanraden om inderdaad, wat jij zegt, helemaal beginnen biinhet begin. Dan komt het helemaal goed;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:04

@juul: hoe ging het stemgebruik bij jou in je nadeel werken?

Ik ben heel nieuwsgierig want ik gebruik dat erg veel en merk eigenlijk alleen maar voordeel als je het goed doet ( daarbij hoort ook aanleren alleen op jouw stem te reageren bijvoorbeeld). Paard wordt er bijvoorbeeld erg licht van.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 19:25

Ik ben ook erg benieuwd Juul! Het leek mij juist erg prettig hem te wennen aan andere vormen van 'controle' dan aan kracht op het bit. Zo hoef ik hem straks niet in zijn mond te zitten en kan ik zit en beenhulpen makkelijk koppelen aan de stemhulpen.

eef007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 23:36

longeren met een gogh leren dat hij lekker over de rug naar beneden kan lopen. de gogh dwingt tot niks maar nodigt wel uit.

Lunatic81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:30

Bij ons op stal stond ook een paard dat zeer hard in de mond was. De eigenaresse heeft toen een tijd zonder bit gereden en had hier een goed resultaat mee. Paard reageerde beter zonder bit dan met. Misschien idee om dit uit te proberen?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 20:31

Bedankt voor de tip Lunatic! Ik wilde ook bezig met het wijken voor (lichte) druk, eventueel met een neckrope, dus aan bitloos zat ik ook te denken :j! Maar eerst de hulpen er maar eens op zien te krijgen :)

Lunatic81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:51

Succes! En tijd heelt veel wonden....maar dat weet je zelf ook denk :-)

Juuuuul_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:27

Het probleem bij mijn paard was dat de oude eigenaar van mijn paard de beenhulpen minder ging gebruiken doordat ze hem op stem/geluid trucjes heeft aangeleerd, daardoor was hij in het begin bijvoorbeeld niet in galop te krijgen zonder geluid. Dus bij mijn paard heeft het helaas in mijn nadeel gewerkt.

Juuuuul_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:29

Erg jammer want ik denk dat stemhulpen soms wel kunnm werken, alleen mag het ook weer niet op wedstrijd :(

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 20:53

Het gaat inderdaad een kwestie van veeeeeel tijd en geduld worden, maar ik heb alle vertrouwen in hem :).

Ah, dat is inderdaad iets om in de gaten te houden Juul! Ik wil het alleen wel andersom doen. Dus eerst vanaf de grond tempo beheersen dmv stemhulpen, dan onder het zadel daar beenhulpen aan toevoegen en die vervolgens zoveel mogelijk weg laten.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:56

Het lijkt mij een hele goede start om eerst weer terug te gaan naar je zit/teugel/been hulpen. Als die er weer goed inzitten kun je ook de achterbenen gaan aanspreken en op moment dat hij achter gaat dragen en gaat buigen in zijn lijf. Zal de hardheid in de mond ook meteen een stuk minder zijn zo niet verdwijnen.

Zwaar en hard van voren, is te weinig draagkracht van achter.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:05

Misschien in het begin ook ondersteunen vanaf de grond. Door bijvoorbeeld regelmatig lange teugelwerk te doen train je zijn lijf. Ik heb er met beleren van mijn paard veel profijt van gehad. Zoek een op Piet Bakker als je meer wilt weten.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 21:15

Bedankt voor de tips!

Ijssnuiver, dat denk ik ook. Hij is naar mijn idee al die tijd puur op teugels gereden en snapt gewoon helemaal niks van al die benen. Hij loopt ook erg op de voorhand, heeft een hele flinke nek (de verkeerde spieren dus) en front, maar van achter is het een sprietje. Niks geen billen en dijen!

FjordjesArwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 22:29

Ik heb vroeger een gelijkaardig verzorgpaard gehad.

Dat van op de voorhand lopen kan je oplosssen (of een stap in goede richting zetten) door veel overgangen te rijden. Dus echt paar stappen draf --> stap en na een paar stappen terug draf enz

En verder kan ik je alleen aanraden van veel voltes te rijden, zodat het paard losser wordt en nageeflijker uiteindelijk. Ik heb dit met dat verzorgpaard gedaan (daar was probleem vooral hard in de mond en niet aan de teugel te krijgen zonder stang en trens, ik reed met enkelgebroken bitje dus ja..), we hebben ons een half uur lang gewoon sufgereden met voltes maar uiteindelijk na een paar keer dit vol te houden werd deze wel losser en nageeflijker. Uiteindelijk moest ik ook bijna geen kracht meer gebruiken om deze aan de hand te laten lopen. Nu dit heeft wel echt zeker een maand geduurt, dus volhouden is de boodschap :-)

Je kan ook halthouden en dan gewoon even in halt het paard naar links en vervolgens rechts doen kijken. Is ook handig voor soepel te krijgen.