Paard springt ongewenst aan in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaryseV

Paard springt ongewenst aan in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 22:27

Hoi, ik ben nieuw op Bokt, maar ik hoop dat er iemand mij kan helpen.
Ik heb een enorm lieve en superbrave 6-jarige ruin. Wegens enkele zeer zware vallen met mijn vorige paard, heb ik nu een schrik gekregen voor galop. Ik werk hieraan, da's het probleem niet.
Mijn huidig paard heeft altijd superbraaf gelopen en ik boekte echt vooruitgang. Maar nu plotseling wil hij niet meer blijven draven, en springt hij in elke wending/bocht aan in galop. Dit doet hij enkel op de linkerhand.
En mijn bijrijdster (die wel durft te galopperen) is er op gaan rijden en bij haar deed ie het niet. bij een ander meisje dan weer wel.
Heb al geprobeerd hem te laten halthouden of hem te laten stappen iedere keer hij aanspringt, maar daardoor wil hij de volgende keer alleen sneller galopperen.
En hem eens goed door laten galopperen is voor mij voorlopig geen optie, plus ik wil hem ook niet zijn zin geven want hij moet toch nog altijd luisteren. draf is draf.
Vrijdag liep hij nog super, en gisteren het eerste deel van de rit ook. De problemen begonnen zo opeens na 20 minuten en sinds blijft ie het doen.
Vind het heel vreemd want er steekt normaal niets kwaad in het beest. Help!

aeolusnr1

Re: Paard springt ongewenst aan in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:45

Je zegt zelf er steekt niets kwaad in het beest.
Vooruit is vooruit, hij moet idd luisteren en niet zijn eigen ding zomaar gaan doen, maar in dit geval zou ik daar zeker geen punt van maken, maar hem eerder belonen hij wil vooruit goed toch.
Laat hem even doen, zet hem daarna op de grote cirkel, 1x 2x 3x dan zet je hem op een kleinere cirkel weer 1x 2x 3x dan op een kleine volte weer 1x 2x 3x gaat hij over in draf ok dan weer gewoon op de piste , de hoefslag volgen, versnelt hij weer dan ga je heel het proces weer opnieuw starten.
Maak het gewenste makkelijk, het ongewenste net iets moeilijker.
Paard kiest echt wel eieren voor zijn geld hoor.
succes.
maar blijf vooral uit zijn mond, dus niet aan die teugels gaan trekken, je moet het dier niet gaan tegenhouden hij moet zelf kiezen om te vertragen, het paard moet zelf kiezen hetgeen jij wil bereiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:47

Dat kan duiden op een misverstand tussen jullie. Misschien geef je de galophulp onbewust. Vanaf hier is het natuurlijk slecht te behappen wat er aan de hand is, ik zou een instructeur in de hand nemen om aan het probleem te werken.

Het kan ook onregelmatigheid zijn, maar dat zou iemand vanaf de grond beter zien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:56

Als hij het alleen op de linkerhand doet denk ik dat er iets is wat onbalans veroorzaakt. Dat doet een wending sowieso, maar kennelijk is er iets wat dat nog versterkt. Spanning bij jou of iets in z'n eigen lichaam.

Wat zegt je instructeur ervan?

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:03

Kan het niet dat je paard gewoon zin heeft om te galopperen, en dus uitprobeert of dat kan bij jou? Misschien ben jij niet streng genoeg, en is het gewoon vervelend gedrag wat herhaalt. Maar dat is vanaf hier inderdaad een beetje moeilijk te zeggen, het zou inderdaad ook miscommunicatie kunnen zijn of een balans probleem.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:07

Ik had dit probleem, maar dan andersom! Mijn paard (fries) kon moeilijk galopperen, ik heb een aantal lessen echt op het galopperen gefocussed en nu hoef ik maar aan de galop te denken of hij springt er al in.

Jouw probleem kan dus twee dingen zijn:
1. Je geeft hem onbewust hulpen, ik neem aan dat je rechts bent en links je slechte kant is? Misschien dat je op links onbewust de hulpen geeft om aan te galopperen.

2. Het paard heeft jouw angst in de gaten. Elke keer als jij dus in een hoek komt denk jij dat het paard zal galopperen, waardoor het paard ook galoppeert. Jij trekt waarschijnlijk iets aan de teugels wanneer je bij de hoek komt, waardoor het paard dit opvat als 'Hé, opletten nu!', dat in combinatie met het versnellen van jouw hartritme kan een paard al opvatten als het sneller moeten.

Iemand van de grond zou dit beter moeten kunnen beoordelen, of nog beter iemand die geen angst heeft voor het galopperen op een paard, nóg beter iemand die jouw paard niet kent en dus niet weet wat zijn probleem is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:11

Het heeft waarschijnlijk te maken met onbalans. Ik zou je een goede instructeur adviseren.
Wat je eens zou kunnen proberen is je paard voordat hij in galop aangaat wat naar buiten te stellen. Daarmee voorkom je dat hij op dat moment aan kan galloperen.
Wat verder een goede oefening is zijn de tempowisselingen. Probeer in de draf wat meer controle over het tempo van je paard te krijgen door dan weer langzaam en dan weer een pasje naar voor te rijden. En dan bedoel ik geen uitgestrekte draf mee maar een klein tempoverschil. En dat doe je de gehele tijd dat je op je paard zit. Dus niet maar 1 keer op de lange zijde maar overal wanneer jij wil.
Wat je zeker niet moet doen is je paard laten halthouden. Hij kan er alleen maar stress van krijgen en dat is wat je niet wil.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:14

Het kan idd een onbalans probleem zijn, probeer eens in de bochten de binnenteugel te laten vieren en de buitenteugel eraan te houden, dus een beetje in contrastelling de bocht door te rijden, en alleen dmv kleine trekjes aan de linker teugel de richting aan te geven, maar verder dus van de binnenteugel afblijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:18

Trekjes? Ik denk dat je ophoudingen bedoeld Ulfeino.
Ik denk dat de MaryseV het best een goede instructeur kan raadplegen.

MaryseV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 12:32

Ok, probleem opgelost: na heeeeeel lang zoeken bleek dat het lag aan het zadel. Hoewel dit door een zeer bekende ruitershop was aangemeten, bleek al na enkele dagen dat het zadel niet goed was. Hoewel de ruitershop bleef volhouden dat het zadel paste, heb ik een MSFC erbij gehaald. Conclusie: zadel slecht. Hebben nu een ander zadel, paard reageerd super! Professionele ruiter erbij gehaald om de slecht aangeleerde gewoontes er uit te krijgen en voila!
Conclusie: wat een slecht zadel toch allemaal niet kan aanrichten....
Bedankt voor de reacties allemaal!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:57

Gelukkig is het probleem verholpen :). Suc6 met je paardje!