B dressuur selectiewedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marissa161

B dressuur selectiewedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 15:37

Hoi!

Gisteren heb ik mijn 2de selectiewedstrijd gereden in de B dressuur.
Voor mijn gevoel ging de proef wel goed. Lekker gereden, maar niet helemaal denderend.
Nu ben ik op zoek naar tips van jullie kant en het leek me wel leuk als jullie mij dan zouden willen beoordelen. :)

Mijn pony is 4 jaar en we zijn nu B+28 in de dressuur. Eerst volgende wedstrijd gaan we dan ook L1 starten.
Ik heb haar zelf opgeleid tot dit niveau. Het is echt een lieverd, maar vooral op wedstrijd kan ze behoorlijk gespannen zijn.
We rijden nu sinds april wedstrijden en langzamerhand begint ze minder van dingen te schrikken en gaat beter door de baan.

Onze behaalde resultaten dit jaar:
Reservekampioen Outdoor kampioenschap B dressuur
Bestgaande rijpony NRPS Gr/FR/Dr
3de plek bestgaande rijpony NRPS te Ermelo
Stermerrie & 1ste premie

Het proefje:
http://knhs.nl/objects/00022685.pdf

En natuurlijk het te beoordelen filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=eh2vrQpN ... e=youtu.be

Ik sta open voor al het commentaar, als je het maar vriendelijk brengt :D
Oh ja, en mijn houding is echt vreselijk. Ik ben druk bezig om dit te verbeteren!!

muis_lover

Re: B dressuur selectiewedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:03

Het was vrij lastig te volgen op het filmpje maar ik zal dan toch een poging doen. Je pony lijkt soms vooral in draf wat kort te lopen, ze lijkt over haar tempo tempo te lopen. Ook komt ze soms tegen de hand, wat in mijn ervaring vaak helpt is je buitenteugel en been er meer aan te houden (dus iets extra met je buitenhand spelen (met je vingers bewegen). Je zegt zelf al dat je niet tevreden bent met je zit maar als je je schouders wat meer naar achter houd kan je je ook zwaarder maken en je zit meer aantrekken waar je de kleine schoonheidsfoutjes als tegen de hand komen en een iets slordige overgang mee oplossen. Verder ziet het er hartstikke goed uit!

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:38

Ziet er netjes en vriendelijk uit! Je hebt vast goed les, want je rijdt hem heel vriendelijk. Ik vind ook dat de pony wat over het tempo loopt, het ziet eruit alsof de pony het tempo mede bepaalt en niet jij. Iets meer rust erin, en ook ontspanning. Nageeflijkheid is nog niet constant maar dat geeft niks, beter zo dan te diep. Probeer de bovenste helft van je rug lang te maken. Stel je een touwtje aan je hoofd voor dat jou recht naar boven trekt en zo je wervels bovenop elkaar zet. De volgende stap zal denk ik zijn om iets het tempo op te vangen en dan van daaruit iets been eraan in hetzelfde tempo naar je hand toerijden zodat de pony de hals wat ronder gaat maken en constanter nageeflijk blijft. Maar volgens mij komt het wel goed met jullie :-).

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 16:53

Bedankt voor de reacties! Ik moet zeggen dat haar tempo al behoorlijk lager is dan dat ze een half jaar geleden had. Ze is een (anglo)-arabier, dus ze kan af en toe een beetje pittig zijn.
Zouden jullie ook een gok willen doen wat mijn puntenaantal was? Ben wel benieuwd :p

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 08:40

Had je haast? :P
Ziet er in principe goed uit, maar doordat je zo'n tempo erop hebt zitten lijkt hij zn passen niet mooi af te maken

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:12

Indd wat overhaast maar dat is niet veel storend.
Je behaalde punten waren denk ik 188 aangezien dat de laatste punten zijn bij je eigen profiel?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:14

Moet je nog een selectiewedstrijd rijden? Dan wil ik je adviseren die nog even b te starten, als je nu L1 starten zijn de B-selecties die je al gereden hebt, niet meer geldig.

Probeer rust te bewaren in je rijden, zelf rustig zitten, diep in- en uitademen, dan kan je pony er ook rustig van worden!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:53

Op zich is het wel een leuke proef. Maar het tempo mag nog een stuk lager. Ook zou jij je handen wat hoger mogen hebben. Het lijkt nu net alsof je ze op de schoft hebt liggen. Voor de rest ziet het er wel netjes uit. Maar als je het tempo nog lager hebt, dan kun je alles nog beter afwerken.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:47

leuke proef wel wat snel maar goed in de B willen ze graag voorwaarts zien en dat was het zeker enige kritieke puntje is dat je af en toe een beetje krom zit met de schouders naar voren maar dit kan ook door het filmpje komen
Leuke pony heb je wel dat ga je het nog ver mee schoppen

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 20:56

kleinvosje schreef:
Moet je nog een selectiewedstrijd rijden? Dan wil ik je adviseren die nog even b te starten, als je nu L1 starten zijn de B-selecties die je al gereden hebt, niet meer geldig.

Probeer rust te bewaren in je rijden, zelf rustig zitten, diep in- en uitademen, dan kan je pony er ook rustig van worden!

Dit was mijn laatste selectiewedstrijd :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:57

En maak je kans op geselecteerd worden? Want ook dan mag je nog niet gepromoveerd zijn...

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 21:07

Nee, ik ben helaas niet geselecteerd.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:08

ok, dan lekker overgaan, zal vast goedkomen!

PriscillaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:11

Ziet er erg netjes en vriendelijk uit. Ook ik ben het eens met het feit dat het iets wat overhaast is.
Probeer wat meer de ontspanning op te zoeken en wat langzamer te gaan lichtrijden zodat jij het tempo gaat bepalen. Maar jullie komen er wel je pony is pas 4!!!!
veel succes verder.