-

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StefanieT

-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 15:36

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

thembi

Re: F6 met manegepaard Iwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:38

Heb net het filmpje bekeken en kan er helaas niet echt positief over zijn. Ik vind wel dat je redelijk netjes zit. Maar verder... Ik denk dat het paard altijd heel slecht gereden is, hij heeft geen enkele juiste bespiering waar dan ook en is heel erg stijf. Hij loopt op de voorhand en totaal uit elkaar. Mocht hij meer van achteren komen en meer voorwaarts zijn (bedoel ik niet harder lopen) dan kun je gaan werken aan lengtebuiging, stelling, neerwaarts, nageeflijkheid etc. Maar ik denk als jij beter wilt gaan rijden dat je of een ander paard moet gaan rijden of een andere instructeur of een betere manege, maar gezien de leeftijd van het paard denk ik dat daar nog weing te verbeteren valt. Jammer want ik denk dat jij echt beter kan worden

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 16:49

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:28

Is het de bedoeling dat je contragalop doet (de 1e galop)?
Volgens mij namelijk niet, maar je corrigeert hem maar 1 keer, en dat mislukt, en dan gallopeer je maar door in de verkeerde galop. Nooit doen, altijd blijven corrigeren totdat het goed lukt, dan ziet de jury dat je het echt probeert. Dat vinden ze minder erg dan als je het er maar bij laat zitten!

Verder heb je idd een nette houding.
Ben wel benieuwd naar je punten!

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 12:01

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:45

Heb even op google bekeken hoe het zit met de punten van de FNRS omdat ik zelf alleen ervaring heb met de KNHS (daar is vanaf 180 punten een winstpunt, B t/m M2 en in de Z vanaf 204 punten) Dus ik schrok even. Maar je hebt dus 1 promotiepunt dan heb je nog heel veel geluk gehad. Wil je dan ook niet beoordelen vanuit het wedstrijdprotocol van de KNHS. Maar die galop... toch nog een 4, wil daar toch even iets over zeggen. Dat was geen contragalop... dat was gewoon de verkeerde galop. Contragalop is een licht verzamelde galop met een actief achterbeen. Tijdens de contragalop is het belangrijk dat de takt en sprong van de galop behouden blijven. Een juiste contragalop kan alleen gereden worden vanuit een gedragen gesloten galop. Op een volte in contragalop houdt het paard zijn natuurlijke stelling naar de buitenkant van de volte en is dus licht gebogen (lengtebuiging) naar de zijde van de betreffende galop. Hoop dat je hier iets aan hebt

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 15:51

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:11

nou, ziet er toch keurig netjes uit?
oke.. het paardje wat je rijd loopt uit elkaar en op de voorhand en heeft gen bespiering, maar daaar gaat het hier niet om!
Het is een manege paard.

Qua jouw rijden heb ik wel een paar tips.
Probeer je paard netjes de hoeken door te rijden.
Dan kom je beter uit bij de letter, bij bijvoorbeeld het van hand veranderen of gebroken lijn rijden.
Het halthouden en groeten: je paard moet echt even stilstaan, dan groeten, dan weer wegstappen.
neem er de tijd voor.
En oefen eens met stelling van het paard.
Dus dathij een beetje naar binnen kijkt.
Je ziet dus bij het eerste stukje galop, op de linkerhand, dat je paard helemaal naar buiten kijkt. Wanneer jij dan aanspringt in galop, springt hij altijd aan in de verkeerde galop.
Dus probeer hem een beetje naar binnen te laten kijken en gef dan je galophulp.
Het word denk ik wel lastig met oefenen, ook omdat het en manegepaardje is, en zo te zien is links ook zijn moeilijke kant. Maar zo heb je een paarpuntjes waar je in je les eens op kan gaan oefenen!

Succes!

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 10:12

-

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:14

Thembi, persoonlijk begrijp ik je reacties niet zo goed. Je vergelijkt iemand zonder eigen paard met 1x (Neem ik aan) per week groepsles met iemand die wel een eigen paard heeft, die veel vaker rijd. Dat is hetzelfde als een B-ruiter vergelijken met een Z2 ruiter, dat gaat gewoon niet op. Niet aanvallend bedoeld trouwens, maar vraag me af of je hier wel overna hebt gedacht?

Verder tips voor jou Stefanie, probeer hem wat beter aan je been te maken. Bij het begin rijd je weg en moet je wel 4/5x duwen om hem in draf te laten gaan. Probeer ervoor te zorgen dat dit zo snel mogelijk en zonder grote hulpen gaat! Verder vind ik dat je netjes rijd. Je zou de volte ook nog iets ronder en groter mogen rijden :).

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:45

Jazeker Lollieloes hier heb ik zeker over nagedacht. Vind dat ik behoorlijk mild was maar ik moet wel eerlijk zijn. Ik verwacht ook niet dat het paard in een correcte aanleuning loopt met een dragend achterbeen. Maar ook een manegepaard kan voorwaarts lopen en meer aan de hulpen staan en daarom naar mijn mening was dit geen promotiepunt waard, zeker omdat ze in de verkeerde galop bleef doorrijden . Ik had liever gezien dat ze het 10x opnieuw geprobeerd had om het paard in de juiste galop te krijgen. Omdat ze hier begonnen te praten over contragalop (ook al bedoelde 44Myrthe44 het volgens mij sarcastisch) vond ik het wel belangrijk om uit te leggen wat contragalop nu eigenlijk is. Was trouwens wel positief dat Stephanie er netjes op zit . Geloof mij was dit een B proef geweest met een eigen paard dan had ik het een stuk strenger beoordeeld.

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 16:32

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 16:39

Ik ben FNRS jury en ik zie graag dat de ruiters 1 of 2x proberen de galop te herstellen, vaker hoeft niet.
Een ruiter in de F6 krijgt van mij gewoon een 6 voor het aanspringen als deze snel probeert te herstellen en daarbij de juiste hulpen geeft en correct op zijn paard blijft zitten. Maar er kunnen allerlei factoren meespelen waardoor ik geen 6 zou geven.

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 16:40

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 16:48

ik vind dat je het netjes gedaan hebt.. misschien nog 1 tipje je tenen. het lijkt of je toch je kuitspier aan het werk wilt zetten. je houdt je hakken wel laag naar probeer je hak ook naar buiten te draaien. dan moet je je kuitspier meer ontspannen.. is bij mij ook nog wel eens een kwaaltje

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 16:49

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 16:51

Ach gos... zo'n lief, oud, knetterscheef manegepaard dat vreselijk z'n best doet...

't Ziet er "maneges" uit en ik hoop dat dat niet al te veel als een vooroordeel klinkt. TS doet d'r best en het paard ook. Wat ik ermee bedoel is dat ik het jammer vind dat 't er wat gehaast en onaf uitziet. Met de figuurtjes en overgangen als doel. En dat is jammer, er is meer uit deze combinatie te halen denk ik.

TS, zou je een mogelijkheid hebben om af en toe een privéles te boeken met dit paard (ipv de manegeles) en dan niet de creatieve figuurtjes of een proefje als doel te hebben maar in plaats daarvan het leren voelen wat jij doet en wat het paard doet? Dus dat je niet met de andere manegeruiters meehobbelt maar dat je wat meer begeleiding krijgt met dit paard en zo meer leert voelen hoe je moet reageren?

Succes. Het rijden ziet er verder vriendelijk uit en het lijkt me een heel lief paard :)

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 16:58

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:00

Veel plezier nog met 'm. Ik zie in je profiel dat je 13 bent, had je ouder ingeschat. Ik hoop gewoon voor je dat je over een paar jaar een leuk bijrijdpaard oid vindt en daar veel van leert. Kan met deze Iwan ook maar aan het filmpje te zien heb je niet de begeleiding die je daarbij nodig hebt. Voor een manegeproef ziet 't er netjes uit hoor... alleen frustrerend om te bedenken wat het had kúnnen zijn :)

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 17:06

-

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:56

Ik vind dat Koper je heel goed advies heeft gegeven. Als je een paard goed leert aanvoelen dan leer je pas wat paardrijden is. Weet niet hoe ambitieus je bent om goed te leren rijden, maar als dat zo is, waar een wil is is een weg. Een verzorgpaardje zou natuurlijk heel leuk zijn voor, vaak leer je daar veel van. Of mss kun je in t weekend op de manege meehelpen en dat je dan vaker mag rijden dan 1x in de week. En hebben ze daar geen leuke grote ponies waar je op kunt rijden. Ik zie dat je pas 13 bent. Vaak zijn ponies wat makkelijker te rijden dan grote paarden. Wens je iig veel succes

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 19:49

-

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:30

Vind je netjes op paard zitten maar een ding goed door de hoeken rijden hoort er toch ook bij soms als je van hand moet veranderen of een figuur moet rijden heb je de neiging om je paard om te trekken (bij wijze van spreken) overgangen meer rijden hoort er toch ook bij zeker als je ooit wedstrijden gaat rijden dat is toch een beginsel van een goede proef.
Verder wens ik je nog veel plezier met je manege paardje lijkt me echt een lieve knuffelbeer

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:34

Dit paard kan niet door de hoeken anders dan als een plankje, issie veel te scheef voor. En daar zou best wel wat aan te doen zijn als iemand daar de tijd en geduld voor heeft. Alleen staat hij dus helaas bij een manege en is hij in de 20 dus de kans dat hij ooit nog recht wordt is ehh.... niet heel groot.

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 19:56

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt